Velddag 2 GroenGelinkt Hans Lodders, november 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Presentatie over de status en de totstandkoming van de BOKS bij TBK
Door goede gesprekken groeien
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Hoe kom ik aan klanten?”
De hoeden van Edward de Bono
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Levensbeschouwing Welkom
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Marco Oving Projectleider
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Een startersgids voor innovatie
In het bestuursakkoord
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
De HR-Businesspartner als servant-leader
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Iedereen coach naar Jef Clement.
NME: kiezen, leren, meedoen
Participatie en een Klantenraad
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Jan van den Akker Directeur Zorggroep VDA
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Producten & Werkprocessen
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
Kijken naar Kinderen Week 4
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Een vergadering organiseren
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Ouders en school samen Maart 2016
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Velddag 2 GroenGelinkt Hans Lodders, november 2011

Inleiding  23 november 2011 was de tweede plenaire bijeenkomst van de veldgroepen rondom GroenGelinkt  De velddag was voor de trekkers van de veldgroepen belangrijk om te kijken in hoeverre de mensen uit het veld zich daadwerkelijk bij (thema’s rond) GroenGelinkt betrokken voelen en om input te krijgen op de ingeslagen weg  Het aantal aanwezigen was groter dan de vorige keer (>30), maar nog steeds is het aantal afmeldingen groot (rond de 40%)  De vergaarde input was nuttig en men vond de opzet wederom inspirerend en zinvol. Dat geldt voor zowel de veldgroeptrekkers als de deelnemers. Het gemiddelde rapportcijfer voor de middag was een 7,75  Hierna wordt een beknopte samenvatting gegeven van de belangrijkste bevindingen per veldgroep

 Thema’s als ‘ondernemerschap’ en ‘samenwerking’ zijn concreter geworden en de samenhang met GroenGelinkt werd niet meer ter disccussie gesteld  De veldgroep ‘Beheer GroenGelinkt’ is omgedoopt tot ‘Toekomst GroenGelinkt’ en trok meer aandacht dan de vorige keer. Toch is het aantal mensen dat daar over mee wilt praten klein  De veldgroep ‘Kwaliteit’ heeft inhoudelijke input en suggesties meegekregen, die binnen de eigen veldgroep zijn besproken. Daar waar mogelijk en zinvol wordt die input bij de ontwikkeling van het keurmerk meegenomen. Qua grote lijn zit de veldgroep op de goede weg  De veldgroep VO is bevestigd in haar inzicht dat de GroenGelinkt - functionaliteiten voornamelijk ondersteunend zijn aan het zoekgedrag door docenten. NME-centra zelf zullen VO docenten echter eerst op de juiste manier moeten stimuleren. Persona’s kunnen een hulpmiddel zijn bij het gesprek en bij het zoeken Algemene bevindingen

Veldgroep ‘toekomst GroenGelinkt’  tijdens de verdiepingssessies is niet ingegaan op input voor de inhoud van het nog op te stellen convenant.  in plaats daarvan is ingegaan op het toekomstige organisatieplaatje (VvE, exploitatiecentrum (EC), Gebruikersgroep (G4))  opmerkingen: ◦je zou ook kunnen werken met een statuut voor toetreding; wie laat je toe op GroenGelinkt en in de VvE? ◦daarbij tekenen gebruikers een convenant met het EC, waar wederzijdse rechten & plichten in staan ◦het EC stelt SLA’s op met partijen die de operationele beheertaken uitvoeren ◦de vraag werd aan de orde gesteld of in de VvE ook commerciële partijen zitting zouden kunnen nemen ◦stel dat dat niet wenselijk of juridisch niet mogelijk is, dan zouden dergelijke organisaties ook in de G4 kunnen zitten, of je voegt aan het organisatieplaatje een aparte sponsorgroep toe

Veldgroep ‘Kwaliteit’ - 1  Antwoord op de vragen van het Ontwerpteam: ◦Antwoord op 1e vraag: “ Het Keurmerk NME kan geen activiteiten beoordelen, omdat de inhoudelijke kwaliteit van de activiteit sterk afhangt van de persoon die de activiteit begeleidt.” ◦Antwoord op 3e vraag: “Goed idee om de aanvrager van het Keurmerk vooraf zoveel mogelijk informatie volgens vast format aan te laten leveren.  Opvallend v.w.b. “doen we het goede”: ◦“Waarom zou je uberhaupt je lesobjecten laten keuren (door een op eindgebruikers gericht keurmerk) als er geen concurrentie is? Wat voegt zo’n Keurmerk dan toe in termen van marketing / sales ? En is er eigenlijk wel een echte behoefte om lesobjecten beter/meer ‘verkocht’ te krijgen?”

Veldgroep ‘Kwaliteit’ - 2  Scope Keurmerk NME: ◦Idee voor uitvoerbaarheid Keurmerk NME: “Screen niet individuele lesmaterialen, maar screen Collectie-houders”. Je geeft dan dus het Keurmerk op niveau van Collectie houder / organisatie af. ◦“De kwaliteitsindicator voor eindgebruikers (leerkrachten) moet per gescreend lesobject aangeven:  a)directe toepasbaarheid,  b)aanpasbaarheid”  Proces van screening: ◦“Zorg dat Keurmerk NME een eenvoudig, reproduceerbaar screeningsproces heeft, waarbij de uitkomst van de screening onafhankelijk is van de (visie en mening van de) screener.” ◦“Screening moet door onafhankelijk orgaan worden gedaan”.

Veldgroep ‘Kwaliteit’ - 3  Overig: ◦“Eerst vindbaarheid, dan inhoudelijke kwaliteit: Kwaliteit van de metadata is randvoorwaarde. Als deze niet goed is, kan de inhoudelijke kwaliteit van het leermateriaal nog zo goed zijn, maar dan wordt het niet gevonden”. ◦“De kwaliteitsindicator is een mooi filter om snel het goede aanbod te vinden“ ◦“De huidige Kwaliteitsmeter NME levert ons als groot, professioneel, NME centrum te weinig op. Er staat voor ons te weinig nieuws in zo’n screeningsdocument ◦ “Gebruikerswaarderingen worden pas relevant als er volume is: veel personen die een NME object in GG hebben bekeken, en gebruikt / bezocht.” Schatting : 1 op de 500 a 1000 personen geeft een waardering / review.

Conclusies veldgroep Nieuwe doelgroepen (VO)  De belangrijkste doelgroep voor GroenGelinkt in het VO zijn NME centra  GroenGelinkt wordt zodanig ingericht dat het NME centra optimaal ondersteunt bij hun dienstverlening aan scholen.  Om functionaliteiten van GroenGelinkt te bepalen is inzicht nodig in behoeften van docenten. Daartoe is er een start gemaakt met een behoefte onderzoek onder docenten (voortbouwend op eerdere onderzoeken) en zijn er Persona’s gemaakt. Tijdens de veldbijeenkomst bleek dat de werkgroep hiermee op de goede weg is.

Consequenties voor vervolg  De veldbijeenkomst heeft het denkproces over de inrichting van de VO Pilot in plateau 3 verder ontwikkeld.  Om succesvol te zijn voor VO dient GroenGelinkt niet alleen informatie on-line aan te bieden, maar dienen NME centra ook te ervaren wat de waarde is door daadwerkelijk gebruik. Dit vraagt om meer dan alleen ICT ondersteuning.  De Pilot wordt daarom opgebouwd rond verschillende NME centra en integreert resultaten uit de veldgroepen Samenwerking en Ondernemerschap.  Pilot is daarmee gericht op: ◦Ontwikkeling ICT functionaliteiten ◦Testen en in praktijk ervaren van ‘best practices’ uit werkgroep Samenwerking en Ondernemerschap

Veldgroep ‘Samenwerken’ - 1  Onze werkwijze wordt nog steeds ondersteund  NME-veld is benieuwd naar de uitkomsten. Wil hier van leren.  3 ‘best practices’ die in duo’s worden onderzocht: ◦Amersfoorts NME-arrangement (lokale samenwerking) ◦Energieke Scholen in Zuid-Holland (regionale samenwerking) ◦Energieambassadeurs Haarlemmermeer (lokale samenwerking aan één onderwerp)  We kijken naar aanpalende initiatieven om overlap te voorkomen en wederzijdse versterking te zoeken. Bv COP’s via Ellen Leusink, AgentschapNL

Veldgroep ‘Samenwerken’ - 2  Bij de opstart van GGis er een typering gemaakt van de NME- sector. Is deze typering te gebruiken bij de algemene aanbevelingen aan het veld?  Aanbevelingen: ◦voor werkveld op het gebied van samenwerken ◦aan GG voor de inrichting (bv het zoeken persoonlijk maken)

Veldgroep ‘Ondernemerschap’ - 1  Insteek voor deliverables 2e plateau lijkt goed aan te slaan: ◦handboek soldaat productontwikkeling irt GroenGelinkt ◦succesmodellen voor NME organisaties irt GroenGelinkt ◦delen van best-practices van goed ontwikkelde en ‘verkochte’ NME materialen en arrangementen ◦de ontwikkelde producten zoveel mogelijk verspreiden via lopende initiatieven

Veldgroep ‘Ondernemerschap’ - 2  Feedback op de door de veldgroep ontwikkelde succesmodellen (zie next slide): ◦niet teveel focus leggen op maken van nieuwe producten: doel is juist meer hergebruiken ◦de aard van de organisatie (stichting, ambtelijk etc.) is bepalend voor de keuze voor en invulling van de mogelijke rollen ◦bij rollen discussie niet alleen betrekken op NME organisaties of centra: rollen kunnen ook door bijv private partijen worden uitgevoerd ◦moet je als NME organisatie een rol kiezen of kun je er meerdere combineren: vanwege andere organisatie inrichting lijkt keuze belangrijk ◦er zijn al mooie voorbeelden die de gebruikte rollen illustreren (Veldwerk NL icm met Anmec rond geven van trainingen) ◦ook voorbeelden opnemen voor financieringsstromen en mechanismes die daarbij kunnen ondersteunen: licentie systemen, copyright etc.

Mogelijke rollen NME organisaties nationaal georiënteerdlokaal georiënteerd maker arrangeur vakspecialist Organisatie gespecialiseerd in een thema, onderwerp of aanpak. Daarvoor maken ze de best mogelijke producten en diensten Maakt slim gebruik van GroenGelinkt als distributienetwerk om zoveel mogelijk klanten (scholen etc.) te bereiken. Werkt oa. in opdracht van bedrijven of belangenorganisaties. doelgroepspecialist Organisatie die voor grotere doelgroepen (waarbinnen er landelijk geen grote verschillen zijn tussen de scholen etc.) op basis van NME materiaal specifieke doelgroep arrangementen maakt. GroenGelinkt is voor deze partijen een bron van materiaal en een distributiekanaal richting de scholen regiospecialist organisatie gespecialiseerd in het locaal maken van regionaal en vooral nationaal aanbod van NME materiaal. Heeft een adviesfunctie voor scholen en maakt klant specifieke arrangementen op basis van locale informatie en dienstverleners. GroenGelinkt biedt inspiratie en basismateriaal. local4localspecialist Organisatie die voor lokale partijen (overheden, bedrijven) NME materiaal maakt en wil distribueren. Financiering is vaak lokaal geregeld. Daarbij kan de NME organisatie gebruik maken van GroenGelinkt als verkoop/distributiesysteem.

Vervolg veldgroep ‘Ondernemerschap’  aanscherpen en uitdiepen mogelijke rollen NME organisaties (op gebied van financiering, organisatie, competenties, mensen etc.)  opzetten eerste versie handboek soldaat ‘marktgericht ontwikkelen van producten gebruikmakend van GroenGelinkt’  aansluiting zoeken met lopende initiatieven voor ‘inpluggen’ van GroenGelinkt ideeën -> afspraak Daan, Jeroen, Bowine Wijffels en Arjan Klopstra gemaakt in december voor inventarisatie  veldgroep meer virtueel organiseren. Fysieke ontmoetingen zijn lastig te organiseren gezien agenda’s en geografische afstand.

En wat vonden de aanwezigen zelf?  Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,72  Voorbeelden van uitspraken: ◦"bevestiging: we zijn op de goede weg!” ◦"hoe stevig is de klant in beeld? Voor wie doe je het?” ◦"denk aan het lokale belang van de NME; kan botsen met het nationale belang van ontsluiting” ◦"positionering GroenGelinkt is nog niet helder” ◦"ik ben een regio-specialist!” ◦"het keurmerk is complexer dan je op het eerste gezicht zou denken” ◦"kwaliteit niet te groot/zwaar maken. Welke kwaliteit zoekt de gebruiker?” ◦"er zijn te weinig prikkels om materiaal aan te bieden om te laten keuren” ◦"je kunt niet alles beoordelen/keuren” ◦"geen individuele objecten beoordelen, maar steekproefsgewijs beoordelen per aanbieder (de betrouwbare afzender)” ◦"ik heb inzicht gekregen in het analyseren van samenwerking” ◦"de toekomst van GroenGelinkt: publiek of privaat?” ◦"VO bedienen = maatwerk door NME-centrum"

Vervolg  Gebruik deze presentatie vooral om je zelf scherp te houden: ◦doe ik de goede dingen? ◦lukt het ons om bijtijds de gewenste resultaten op te leveren?  de volgende veldgroepenbijeenkomst zal met name in het teken staan van de inspiratiebijeenkomst op 1 februari ◦wat willen we daar vertellen? ◦wie gaat dat doen?  denk voor de volgende voorbereidingsbijeenkomst na over hoe je het vervolg ziet van je veldgroep in het derde plateau ◦werkte het goed met de veldgroepen? bracht het wat je had verwacht? ◦een veldgroep mag ook stoppen ◦wellicht worden de meeste activiteiten/thema’s bijvoorbeeld ondergebracht in één of meerdere pilots rondom het VO