IR, Informeren of Faciliteren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Welkom.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Motivatie van de professional Willy Limpens
Business Intelligence & de Universiteit Twente DAIR-seminar 7 en 8 november 2007.
Visie Mensontwikkeling WSD
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Projectmatig werken...en dan?
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Portfolio Faculteit der Letteren
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
1 MISUT introductie. 22 De opdracht Ontwikkel het datawarehouse MISUT, op basis waarvan integrale managementinformatie geleverd wordt uit én óver de domeinen,
ICTB/NB Projectmanagement.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
MVO en intern management
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
Inrichten van een dienst Weblectures
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Presentatie projectplan werkgroepen
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Kennismanagement & Sociale media
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Interne kwaliteitszorg NVAO
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Onderzoek Lokale Fondsen Nederland 18 september 2014 Riviervismarkt 4, Den Haag.
Universiteit Utrecht Managementinformatie via het web met behulp van Business Objects Angela Wolffenbuttel Afdeling Informatievoorziening, Bureau Controller.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Rapportering en monitoring
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Functioneel Beheer Gebruikersondersteuning MISUT Onderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Samenwerking Wave 0.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Het functioneren van een OC, nu en na de wetswijziging
Transcript van de presentatie:

IR, Informeren of Faciliteren? Neil van der Veer (Newcom Research & Consultancy) Kees van Wijngaarden (Universiteit Twente)

Presentatie Schetsen van de context Project Integratie Onderzoeken in Onderwijs Inpassing in Kwaliteitszorg Projectorganisatie Projectfasering Resultaten van het project Rol IR

NIETS Context Informatie wordt verzameld Rapport wordt geschreven Beleidsmedewerker trekt conclusies Organisatie krijgt het rapport CvB stuurt een brief met verzoek iets te doen Netto resultaat ……. NIETS

Huidige Onderzoeken Instroomonderzoek (onderzoek onder aanmelders UT) Studenttevredenheidsonderzoek (onderzoek onder 2de jaars UT studenten) WO monitor (onderzoek onder afgestudeerden) Werkgeverspeiling (onderzoek onder werkgevers over het doel en het niveau van opleidingen)

Problemen Onderzoeken staan te geïsoleerd van elkaar. Resultaten worden weinig gebruikt in de kwaliteitszorgcycli van de faculteiten. In totaal ongeveer 100 kf euro geïnvesteerd in onderzoeken. Gezien bovenstaande problemen, veel geld.

Project Integratie Onderzoeken in Onderwijs

Doelstellingen De informatie uit de onderzoeken moet ingebed worden in het intern kwaliteitszorgsysteem. De onderzoeken moeten onderling vergelijkbaar zijn. Value for Money.

Knelpunten Het intern kwaliteitszorgsysteem onderwijs bij faculteiten bestaat uit losse onderdelen en zal eerst meer structuur moeten krijgen. De universiteit kent geen sluitend intergraal kwaliteitszorgsysteem. Het ontsluiten van Management Informatie is niet volledig geautomatiseerd.

Afhankelijkheden Het project kent een aantal afhankelijkheden t.o.v. andere projecten: Opzetten Integrale Kwaliteitszorg UT Opzetten Intern Kwaliteitszorgsysteem Onderwijs Ontwikkelen Management Informatie Systeem UT (MISUT) Opzetten Intern Kwaliteitszorgsysteem Diensten Dienst Studentenvoorzieningen en Campus Bureau Communicatie

Kwaliteitszorg De onderzoeken moeten een plaats krijgen binnen het Kwaliteitszorgsysteem Onderwijs van de UT. De opleidingen of diensten leveren input voor de onderzoeken. De opleidingen en diensten moeten de informatie gebruiken binnen hun eigen interne kwaliteitszorgsysteem.

Kwaliteitszorg Planning & Controle Strategieplan Begroting Performance Indicatoren Jaarlijkse evaluatie Onderwijs Onderzoek Diensten Interne Kwaliteitszorg

MISUT Het MISUT project kent de volgende doelstellingen: Inventariseren behoefte aan Management Informatie. Definiëren duidelijke en eenduidige definities Management Informatie. Ontwikkelen basis dataset. Ontwikkelen rapportages in Business Objects.

Deelprojecten MISUT Pilot “Vooraanmeldingen / Inschrijvingen” Onderzoek architectuur Instellingssystemen Planning & Controle Kentallen Onderwijs Kwaliteitszorg Onderwijs Kwaliteitszorg Onderzoek Beheren Leerstoel Beheren Faculteit

Inbedden Project Project krijgt een stuurgroep met daarin de belangrijkste stakeholders van het project. Het CvB zal het project faciliteren, waarbij de projectleider het project zal duwen. De stuurgroep krijgt niet alleen dit project, maar ook Het project Interne Kwaliteitszorg Onderwijs Deelprojecten van MISUT: Kentallen Onderwijs Kwaliteitszorg Onderwijs

Stakeholders Opleidingsniveau Universitair niveau Decanen Opleidingsdirecteuren Opleidingscommissies Universitair niveau College van Bestuur / Universitair Management Team Dienst Studentenvoorzieningen en Campus Bureau Communicatie

Stuurgroep Drie opleidingsdirecteuren (waarvan 1 voorzitter zal worden) Directeur Dienst Studentenvoorzieningen en Campus Directeur Bureau Communicatie Projectleider

Project Integratie Onderzoeken in Onderwijs Concrete opzet Project Integratie Onderzoeken in Onderwijs

Value for Money Effectiviteit Efficiëntie Vergelijking (per jaar, per studie, per groep, etc) Verschillen Tendensen Effecten ‘UT levenscyclus’ Betrokkenheid c.q. draagvlak Inspraak opleidingen Informatie ook ‘op maat’ Efficiëntie

Randvoorwaarden Randvoorwaarden I Randvoorwaarden II Bestaande onderzoeken in enige vorm laten continueren Aandacht voor BAMA structuur Studenten (BA en MA) tijdens de studie maar één keer confronteren met een vragenlijst Werkgeverspeiling & uitstroomonderzoek één maal per accreditatie Herhaalbaar & reproduceerbaar Randvoorwaarden II Input voor onderwijsbeleid Input voor marketingcommunicatie

Herdefiniëring & stakeholdersanalyse Keuze methodieken Projectfasering Herdefiniëring & stakeholdersanalyse Keuze methodieken Ontwikkelen Instrumenten IJk & meetmomenten Output

Analyse overeenkomsten en verschillen Analyse stakeholders/gebruikers Herdefiniëringfase Analyse overeenkomsten en verschillen Analyse stakeholders/gebruikers Wie heeft wat aan welk onderzoek? Doelstellingen Per onderzoek Per jaar Per studie Per accreditatie

Stakeholders Opleidingsniveau Universitair niveau => Delphi methode Decanen Opleidingsdirecteuren Opleidingscommissies Universitair niveau College van Bestuur / Universitair Management Team Bureau Communicatie Dienst Studentenvoorzieningen en Campus => Delphi methode

Instrumenten Algemeen deel (+/- 40%) (in kaart brengen van tendensen en verschillen) Fase specifiek deel (+/- 30%) (voor ieder onderzoek verschillen en gericht op de betreffende fase) Opleidingsspecifiek deel (+/- 30%) (eigen vragen per opleiding, die iedere opleiding en/of dienst zelf kan aanvullen)

Keuze methodieken - +/- ++ + -- --* Kwantitatief Kwalitatief   Schriftelijk Online Telefonisch Interviews Groepsdiscussies Doorlooptijd   - +/- ++ + Inzicht in voortgang respons   Respons   Mogelijkheid tot toelichting en doorvragen -- Kosten   Generaliseerbaarheid   Waarborgen anonimiteit   --* Hoeveelheid vragen   Diepgaand inzicht   Effectmetingen   *overige groepsleden aanwezig

Digitalisering: on line onderzoek Methodiek Digitalisering: on line onderzoek Voordeel Hoeveelheid vragen Generaliseerbaarheid Effectmetingen & vergelijking mogelijk Bij juiste aanpak: hoog responderend vermogen (zeker bij panel) Doorlooptijd Kosten! Nadeel Geen mogelijkheid tot doorvragen Elke doelgroep geschikt?

Meetmomenten Soort Onderzoek Soort Opleiding Respondenten Frequentie Instroomonderzoek Bachelor 1e jaars Twee jaarlijks Tevredenheidsonderzoek 3de jaars Master 1ste jaars Master 4de jaars W.O. Monitor Bachelor / Master Alumni Jaarlijks (beperkte set voor R.O.A.) (pas afgestudeerd) Uitstroomonderzoek 1x per accreditatie (uitgebreid per opleiding) (3 t/m 5 jaar afgestudeerd) Werkgeverspeiling Werkgevers

Meetmomenten Bachelor Instroom MA BA Studenten MA BA Alumni MA BA Werkgevers MA 0 1 2 3 4 5 6 7

Meetmomenten Master 0 1 2 3 4 5 6 7 BA Instroom MA BA Studenten MA BA Alumni MA BA Werkgevers MA 0 1 2 3 4 5 6 7

Meetmomenten Bachelor Instroom MA BA Studenten MA BA Alumni MA BA Werkgevers MA 0 1 2 3 4 5 6 7

Meetmomenten Master 0 1 2 3 4 5 6 7 BA Instroom MA BA Studenten MA BA Alumni MA BA Werkgevers MA 0 1 2 3 4 5 6 7

Opbouw monitor 0 1 2 3 4 5 6 7 Generiek Fase specifiek Opleidingspecifiek BA Instroom MA Generiek Fase specifiek Opleidingspecifiek BA Studenten MA Generiek Fase specifiek Opleidingspecifiek BA Alumni MA Generiek Fase specifiek Opleidingspecifiek BA Werkgevers MA 0 1 2 3 4 5 6 7

Output Huidige output: Toekomstige output: Afzonderlijke onderzoeksrapporten Toekomstige output: Geaggregeerde informatie (middels MISUT) Reporting on demand Jaarlijks integraal ‘instellingsrapport’ Jaarlijks integraal ‘opleidingsrapport en/of faculteitsrapport’ ‘Cyclus instellingsrapport’ (over 5 jaar) ‘Cyclus ‘opleidingsrapport’ (over 5 jaar)

Gestructureerd verkrijgen van input voor kwaliteitszorg Voordelen Vergelijking mogelijk op elk gewenst niveau (verschillen, tendensen en effecten) Gestructureerd verkrijgen van input voor kwaliteitszorg Verhoging van effectiviteit d.m.v. betrokkenheid c.q. draagvlak verhogen bij opleidingen (directie en commissies) Draagt zorg voor efficiëntie

Rol IR Informeren? De instelling gevraagd of ongevraagd voorzien van objectieve informatie, terwijl er geen overleg-structuren zijn die ervoor zorgen dat er overlegd kan worden over verbeteringen OF……

Rol IR Faciliteren? Informatie verstrekken op basis van de vraag vanuit vastgelegde overlegstructuren. Deze vastgestelde structuren moeten aanwezig zijn om IR niet in het luchtledige te laten praten.

Intergratie Kwaliteitszorg en Institutional Research Werkzaamheden Zitting in Stuurgroep Interne Kwaliteitszorg Onderwijs Projectleider Project Integratie Onderzoeken in Onderwijs Projectleider Management Informatie Systeem UT Adviseur Interne Kwaliteitszorg Dienst Studentenvoorzieningen en Campus Wenselijk: Intergratie Kwaliteitszorg en Institutional Research