Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Kijk op praktijk zó moet het!.
Evaluatie van mentorprojecten
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Informatieavond groep 7
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Motivational Interviewing
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Workshop Onderzoeksontwerp
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Van doelen naar reflectie
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rookstopcursus voor jongeren
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Informatieavond groep 7
moderniseren van het curriculum.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Het belang van een stage
Studiekeuzes van uw kind
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Volgende stap in de loopbaan van …
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
LOB binnen Taalbrug DG.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Keuzethema: differentiatie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care NHG Wetenschapsdag 2012 Workshop Carrière en of in de wetenschap Loes van.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Feedback geven en krijgen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Entreeschool: samen naar een goede basis
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe leer je geschiedenis?
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling? Best practice uit het onderwijs Wendy Kicken

Even kort iets over mijzelf.. Onderwijskundig onderzoeker bij het Center for Learning Sciences and technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit Nederland Promotieproject De rol van een ontwikkelingsportfolio bij het bevorderen van het zelfsturend vermogen van MBO-leerlingen.

Waarom moet een lerende eigenaar worden van zijn ontwikkeling? Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling? Waarom moet een lerende eigenaar worden van zijn ontwikkeling?

Lerenden verschillen van elkaar

Opleiden voor een leven lang leren

Lerende weet zelf wat goed voor hem is

KUNNEN we een lerende eigenaar maken van zijn eigen leren? Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling? KUNNEN we een lerende eigenaar maken van zijn eigen leren?

However, what often happens in student driven vocational education, is that teacher falsly assume that freshman are already able to direct their learning or will develop their SDL skills spontaneously. Which is not the case And this undermines the positieve cogn. Metacognitive and affective effects of student driven education, because what we see is that KLIK

Basale zelfsturende vaardigheden Beoordelen van de eigen prestatie Analyseren van de zwakke punten in de prestatie Bedenken van een plan van aanpak Selecteren van geschikte bronnen …. …..

terugkijken verwerken vooruitkijken stoppen terugkijken verwerken vooruitkijken

Een voorbeeld van hoe we een lerende eigenaar kunnen maken van zijn eigen ontwikkeling

Achtergrond Participanten Kappersopleiding (MBO) 1ste jaars studenten, 15-16 jaar 2 dagen stage, 3 dagen school Interventie Bijhouden van een digitaal ontwikkelingsportfolio Bijwonen van portfolio-adviesgesprekken met de mentor Dataverzameling 3 x 9 maanden in school meegelopen Logfiles van het gebruik en inhoud van het portfolio Interviews met leerlingen, mentoren en docenten

Werken aan een taak Beoordelen van de eigen prestatie Beoordeling bijhouden in het ontwikkelingsportfolio

Een portfolio advies gesprek met de mentor De mentor ADVISEERT de leerling over hoe de zelfsturende vaardigheden verbeterd kunnen worden Reflectieve dialoog De mentor helpt de leerling bij het eigenaarschap van de eigen ontwikkeling door het stellen van sturende OPEN vragen (hoe, waarom)

“ Vergelijk eens jou beoordelingen met die van de docent ” “ Je schrijft hier ‘Spanning van het haar om de wikkel beter’. Maar weet je ook kun je die spanning de volgende keer beter kunt krijgen? Hoe komt het volgens jou dat de spanning nu niet goed is. “ ‘Sneller werken’ is wel erg vaag geformuleerd. Hoe ga je dan sneller werken? Ga eens bij jezelf na hoe het komt dat je tijd verliest” “ Het lijkt me niet verstandig om deze taak te kiezen. Die vereist namelijk extra technieken vereist die je nog niet beheerst, kijk hier maar in de taakbeschrijving. Welk niveau kun je wel al aan. Welke taak zou beter bij je passen?

Bevindingen Verbetering analyses van zwakke punten Concretere plannen van aanpak Portfolio gebruik in combinatie met portfolio-adviesgesprekken het meest effectief Effectiviteit afhankelijk van meerdere factoren..

Belangrijkste adviezen van mij aan u Assumpties t.a.v. zelfsturing Besef dat niet iedereen al voldoende zelfsturend is Bedenk: hoe meer eigenaarschap bij lerende, hoe meer structuur en informatie geboden moet worden Onthoud: Reflectie is een middel, geen doel Doen Begin met stimuleren interne motivatie Ondersteun (verdere) ontwikkeling zelfsturende vaardigheden Keep it simple and easy to do Gebruiken Technologie voor zelfsturing anytime, anywhere by anyone. Bijv. web-based ontwikkelingsportfolio, ELO, smartphone Coaching/mentoring: reflectieve dialoog, scaffolding

Hartelijk dank voor uw aandacht ! Interesse in proefschrift? Wendy.Kicken@ou.nl Of kijk op: www.ou.nl (onderzoek  promoties)