Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling? Best practice uit het onderwijs Wendy Kicken
Even kort iets over mijzelf.. Onderwijskundig onderzoeker bij het Center for Learning Sciences and technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit Nederland Promotieproject De rol van een ontwikkelingsportfolio bij het bevorderen van het zelfsturend vermogen van MBO-leerlingen.
Waarom moet een lerende eigenaar worden van zijn ontwikkeling? Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling? Waarom moet een lerende eigenaar worden van zijn ontwikkeling?
Lerenden verschillen van elkaar
Opleiden voor een leven lang leren
Lerende weet zelf wat goed voor hem is
KUNNEN we een lerende eigenaar maken van zijn eigen leren? Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling? KUNNEN we een lerende eigenaar maken van zijn eigen leren?
However, what often happens in student driven vocational education, is that teacher falsly assume that freshman are already able to direct their learning or will develop their SDL skills spontaneously. Which is not the case And this undermines the positieve cogn. Metacognitive and affective effects of student driven education, because what we see is that KLIK
Basale zelfsturende vaardigheden Beoordelen van de eigen prestatie Analyseren van de zwakke punten in de prestatie Bedenken van een plan van aanpak Selecteren van geschikte bronnen …. …..
terugkijken verwerken vooruitkijken stoppen terugkijken verwerken vooruitkijken
Een voorbeeld van hoe we een lerende eigenaar kunnen maken van zijn eigen ontwikkeling
Achtergrond Participanten Kappersopleiding (MBO) 1ste jaars studenten, 15-16 jaar 2 dagen stage, 3 dagen school Interventie Bijhouden van een digitaal ontwikkelingsportfolio Bijwonen van portfolio-adviesgesprekken met de mentor Dataverzameling 3 x 9 maanden in school meegelopen Logfiles van het gebruik en inhoud van het portfolio Interviews met leerlingen, mentoren en docenten
Werken aan een taak Beoordelen van de eigen prestatie Beoordeling bijhouden in het ontwikkelingsportfolio
Een portfolio advies gesprek met de mentor De mentor ADVISEERT de leerling over hoe de zelfsturende vaardigheden verbeterd kunnen worden Reflectieve dialoog De mentor helpt de leerling bij het eigenaarschap van de eigen ontwikkeling door het stellen van sturende OPEN vragen (hoe, waarom)
“ Vergelijk eens jou beoordelingen met die van de docent ” “ Je schrijft hier ‘Spanning van het haar om de wikkel beter’. Maar weet je ook kun je die spanning de volgende keer beter kunt krijgen? Hoe komt het volgens jou dat de spanning nu niet goed is. “ ‘Sneller werken’ is wel erg vaag geformuleerd. Hoe ga je dan sneller werken? Ga eens bij jezelf na hoe het komt dat je tijd verliest” “ Het lijkt me niet verstandig om deze taak te kiezen. Die vereist namelijk extra technieken vereist die je nog niet beheerst, kijk hier maar in de taakbeschrijving. Welk niveau kun je wel al aan. Welke taak zou beter bij je passen?
Bevindingen Verbetering analyses van zwakke punten Concretere plannen van aanpak Portfolio gebruik in combinatie met portfolio-adviesgesprekken het meest effectief Effectiviteit afhankelijk van meerdere factoren..
Belangrijkste adviezen van mij aan u Assumpties t.a.v. zelfsturing Besef dat niet iedereen al voldoende zelfsturend is Bedenk: hoe meer eigenaarschap bij lerende, hoe meer structuur en informatie geboden moet worden Onthoud: Reflectie is een middel, geen doel Doen Begin met stimuleren interne motivatie Ondersteun (verdere) ontwikkeling zelfsturende vaardigheden Keep it simple and easy to do Gebruiken Technologie voor zelfsturing anytime, anywhere by anyone. Bijv. web-based ontwikkelingsportfolio, ELO, smartphone Coaching/mentoring: reflectieve dialoog, scaffolding
Hartelijk dank voor uw aandacht ! Interesse in proefschrift? Wendy.Kicken@ou.nl Of kijk op: www.ou.nl (onderzoek promoties)