Conferentie JJI en School 27 januari 2010. JJI en school PARTIJEN OVERWEGENDE DAT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Passend onderwijs.
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
Centrale werkwinkel D:
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
8 november 2010 Bemiddeling bij medische klachten Huidige situatie en wat gaat er veranderen? E.Y.R. Roeleveld-Kuijper, medisch adviseur Afdeling Gezondheidszorg.
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
In het bestuursakkoord
Onbedoeld onduidelijk
Hans Everhardt – MBO Groningen
Beoordelen van docenten loont de moeite!
presentatie sectorplan justitiescholen
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Fontys Sporthogeschool
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Van kwartiermaker naar directeur
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Beroepspraktijkvorming De procedure
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Beleidsregel combinatiefuncties Sport
Informatiebijeenkomst
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Sociale Veiligheid in het MBO
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Participatiewet vanaf 2015
Tripartiete overeenkomst personele gevolgen passend onderwijs.
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Wmo huishoudelijke ondersteuning.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Bekostiging residentiële leerlingen
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Jeugdbeschermingskader
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Tevredenheidsonderzoek 2017
Regionale raadsbijeenkomst
12.2 Totstandkoming van een wet
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Doorlopende leerlijnen PCOU
Workshop hernieuwde samenwerking gemeenten met Onderwijsinspectie
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Conferentie JJI en School 27 januari 2010

JJI en school PARTIJEN OVERWEGENDE DAT

JJI en school De Beginselenwet JJI in artikel 52 het volgen van onderwijs door de pupillen verplicht stelt. Het Reglement Justitiële Jeugdinrichtingen in artikel 25 een basis schept voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid vanuit school en inrichting voor een geïntegreerd behandelplan.

JJI en school Kwalificerend onderwijs een bijdrage kan leveren aan de resocialisatiedoelstellingen van de justitiële jeugdinrichting.

JJI en school Het ministerie van Justitie en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen op 22 november 2001 ondertekend hebben het Convenant ter regeling van het onderwijs voor jeugdigen in justitiële jeugdinrichtingen. Het onderwijs zal onder het regime van de Wet op de Expertisecentra vallen en worden bekostigd op het niveau van VSO- cluster IV.

JJI en school De Wet op de Expertisecentra, na aanvaarding van het wetsvoorstel regeling LGF, zal vereisen dat sprake is van een samenwerkingsovereenkomst tussen een school en een residentiële instelling indien de school in aanmerking wil komen voor zogeheten plaatsbekostiging.

JJI en school De Memorie van Toelichting bij de Regeling lgf voor leerlingen geplaatst in een residentiële instelling het uitgangspunt ‘één kind één plan’ gewenst acht, vanwege het belang dat het behandelplan van de instelling en het handelingsplan van de school goed op elkaar aansluiten en in de uitvoering zoveel mogelijk geïntegreerd worden.

JJI en school KOMEN OVEREEN ENZ.

JJI en school Inhoudelijke verbindingen:

JJI en school 1 kind, 1 plan staat centraal Primaat ligt bij de behandeling School is autonoom in didactisch opzicht Behandeling kan grenzen stellen aan het aantal uren onderwijsdeelname in een aangegeven periode; inhoudelijke beperkingen kunnen gesteld worden met betrekking tot de inhoud van het onderwijsprogramma, met name ten aanzien van praktische, beroepsvoorbereidende, - opleidende of arbeidsmarkttoeleidende programmaonderdelen en/of trajecten, ….

JJI en school gelet op de aard van het delict en/of gelet op risico van recidive, dan wel met het oog op veiligheidsvereisten Richtlijnen kunnen worden gesteld aan de wijze van (ortho)pedagogische benadering van de pupil opdat deze benadering ondersteunend is aan de aanpak en bejegening vanuit de gekozen behandelaanpak Mentor school woont perspectiefplanbespreking bij

JJI en school Behandelcoördinator inrichting woont leerlingbespreking bij Mentor school draagt verslag bij t.b.v. perspectiefplan Alle leerlingen hebben zowel handelingsplan (school) als perspectiefplan (inrichting) Inrichting en school voeren gezamenlijk de basismethodiek You Turn uit; de equiptrainingen worden verzorgd door 1 docent en 1 groepsleider onder verantwoordelijkheid van de behandelcoördinator van de inrichting

JJI en school Er is 1 klachtencommissie die zowel klachten van jongeren over school als over de inrichting behandelt Incidenten op school krijgen op de groep een vervolg Jongeren die van school teruggestuurd worden, gaan voor de rest van dat lesblok op kamer; voor aanvang volgende lesblok vindt gesprek plaats op de groep door de docent Dagelijkse overdracht tussen school en groep en omgekeerd

JJI en school Organisatorische en personele verbindingen:

JJI en school Jaarlijks wordt contract geactualiseerd Directeur school, locatiedirecteur inrichting en hoofd behandeling treden als drie-eenheid op De inrichting is verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud van het pand en het terrein, alsmede voor het schoonmaken van het pand. Over de verdeling van de kosten worden jaarlijks afspraken gemaakt

JJI en school De inrichting is verantwoordelijk voor het onderhoud en in stand houden van de sportvoorzieningen. De bijdrage die de school van de gemeente ontvangt ten behoeve van het gebruik van sportvoorzieningen wordt overgedragen aan de inrichting

JJI en school In overleg met de directeur van de school kunnen behandelaars gebruik maken van voorzieningen van de school, waaronder het muzieklokaal en de handvaardigheidslokalen. De kosten van de gebruikte schoolmaterialen voor dit doel worden in rekening gebracht bij de inrichting De school stelt jaarlijks het budget vast voor de reservering en besteding van de ge- en verbruiksmaterialen, het meubilair, de onderwijsmethodes en de materialen ten behoeve van praktijkonderwijs. De school is budgetverantwoordelijk

JJI en school De medewerkers van school kunnen gebruik maken van personele voorzieningen binnen de inrichting, waaronder het gebruik van een restauratieve voorziening De eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid binnen de inrichting, waaronder begrepen de daarbinnen ondergebrachte nevenvestiging van school, berust bij de algemeen directeur van de inrichting en namens hem bij de locatiedirecteur. Het op de nevenvestiging van de school werkzame personeel van de school neemt de…..

JJI en school veiligheidsvoorschriften zoals die gelden binnen de inrichting in acht Kerst wordt gezamenlijk gevierd, als ook andere feestelijkheden (lustrum) Schoolvakanties worden in overleg vastgesteld (44 weken i.p.v. 52 weken) Zoveel mogelijk samen cursussen: bijv. You Turn, teambuilding en BHV

JJI en school Training agressie en conflicthantering is identiek voor school en inrichting; allen lopen op alarm (en op elkaars alarm, school loopt op groepen en groepen op school) Er is 1 nazorgteam voor opvang medewerkers na traumatische gebeurtenissen, bestaande uit medewerkers inrichting en school samen.

JJI en school Kwetsbaarheden: Onvoldoende communicatie met elkaar Elkaar misverstaan (mail i.p.v. elkaar even opzoeken, foute interpretatie woorden) Plaatsbekostiging heeft zeker voordelen maar is afhankelijk van capaciteitsbepaling justitie

JJI en school Bedankt voor uw aandacht!