Door Heimen en Peter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Honger, naar GOD. Het motief om te vasten..
Advertisements

De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Woord van Leven Januari 2010.
Hier staan een aantal voorbeelden van de series kleden en antependia die ik, soms in samenwerking met een werkgroepje, in de afgelopen jaren gemaakt heb.
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Het kerkelijk jaar Thema 8.
Indeling van hoogtijdagen
BEGIN KERKELIJK JAAR.
Goede week PALMZONDAG WITTE DONDERDAG GOEDE VRIJDAG STILLE ZATERDAG.
De grote paasquiz.
Tussen Pasen en Pinksteren.
Jezus onze Hogepriester
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Deel 4 Leven als christen.
Wie is God en wat is Zijn Naam
De christelijke boodschap
Maar wat zeg jij?.
Door Heimen en Peter.
Deze presentatie is van :
Vierde Adventszondag 20 december 2009
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
De Goede Week op school 2008.
Rituelen in het Christendom
Pasen & Pinksteren op één dag!
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
Votum en Zegengroet Zingen: Psalm 18: 1 Gebed
2e gebod: Maak geen beeld van God, maar geloof in zijn beeld
Vierde zondag van de 40 dagentijd 14 maart 2010 Exodus 7; 8-25 Als de Farao om een wonder vraagt, laat Mozes zien dat de staf een slang wordt. De Farao.
3de Adventszondag 14 december 2008
Zondag 22 maart 2009 Vierde zondag van de 40 dagentijd
Zesde zondag van de 40 dagentijd 28 maart 2010 Exodus 11: 1-10 De Heer zei tegen Farao via Mozes: Ik zal je nog met één plaag treffen en dan zul je mijn.
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Bloemschikkingen op witte donderdag en Paasmorgen.
Leonardo-klassen van de Kameleon en de Tweemaster
De joden waren slaven in Egypte
Quiz Feest in de kerk.
Waar gaat het nou toch om?!
De Christelijke feestdagen
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Zondag 51 HC Franeker 9 augustus 2009
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
welkom in deze eredienst Tweede zondag in de veertigdagentijd
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
De geheimtaal in een kerk
Welkom in deze kerkdienst
eind december... sinds duizenden jaren... midwinterzonnewende 2.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Welkom in de samenkomst. Matthéüs 3 1. In die dagen kwam Johannes de Doper, predikende in de woestijn van Judéa. 2. En zeggende: bekeert u, want het.
OCCULTISME – waar begint het?
Stille Zaterdag.
Goede Vrijdag.
PalmZondag Goedemorgen gemeente, welkom in deze eredienst
Welkom Zondag 3 mei 2015 Voorganger: Ds. J.A. Berkheij Ouderling van dienst: Anita Dahmen Orgel: Herman Kamp Lezingen: I Johannes 2: 28-3: 10 Efeziërs.
Het eerste lied: Psalm 25: 1, 2 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger: ds. J.F. Harmanny te Hoek We lezen: Spreuken 1: 1 - 7,
1Korinthiërs 11: 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
Spring in het diepe!.
Heilig Avondmaal (IV) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bijeen om in opdracht van onze Heer zijn dood te verkondigen. In het.
10 april 2016 Zoetermeer. Matteüs Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken.
Quiz. Uit hoeveel staties of afbeeldingen bestaat een traditionele kruisweg? A. 7 B. 14 C. 12 D. 16.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
We lezen: Matteüs 27: De preek gaat over: Matteüs 27: Voorlezer: Gretine Post Voorganger: Ds. P. Schelling emeritus predikant Alle liederen.
Ik ben de Koning van de Joden. Jezus uit Nazaret, koning van de Joden Ik ben de Koning van de Joden.
Voor de houtschijven staat een kruis met een zwart
Avondmaalsformulier 5 Christus gedenken
WITTE DONDERDAG “De Voetwassing”
Avondmaalsformulier Gemeente van onze Heer Jezus Christus, We zijn hier bij elkaar gekomen om het Avondmaal te vieren. Onze Heer heeft deze maaltijd ingesteld.
Hemelvaart Het stuk bestaat uit een cirkel van 5 flessen met in het midden een 6e fles. De middelste fles bevat een witte roos: de bloem van de liefde.
Transcript van de presentatie:

door Heimen en Peter

De kerkruimte ‘Vieren’ kun je overal, in een schuur, in een vergaderruimte. Toch blijkt in de geschiedenis dat mensen die voor de ere­ dienst, de ontmoeting met de Heer van de Kerk, bijeenkomen ‘meer wensen’. Wat vertelt de ruimte je? Wat zijn de concentratiepunten? Zijn de stoelen en banken hulpmiddelen? Is de ruimte ‘vast’ of ‘dynamisch’? Wat staat centraal?

De aankleding Kleuren Kaarsen Kinderen Bloemen

Symbolen in de kerk Een symbool is een drager van een betekenis; het heeft enerzijds een vorm of representatie (drager), en anderzijds een betekenis. De betekenis van een symbool berust meestal op afspraken die de gebruikers van het symbool ooit hebben gemaakt.

Gezicht, staat voor het Alziend oog Gezicht, staat voor het Alziend oog. Gericht op de plaats van de priester voor het altaar

Lam Gods met aureool, kruis en overwinningsvaan, symbool van Jezus

Gods alziend oog Gods alziend oog

Klaver vier, geluksbrenger Een klavertjevier (ook wel klavervier) is een zeldzame mutatie van een klaver die uit vier deelblaadjes bestaat. Het vinden of het krijgen van een klavertjevier wordt sinds de middeleeuwen beschouwd als een geluksbrenger. Niet enkel de zeldzaamheid, maar ook de vorm die doet denken aan een kruis zorgt ervoor dat het klavertjevier als een geluksbrenger beschouwd wordt. Volgens de legende stelt elk deelblad iets voor: het eerste de hoop, het tweede vertrouwen, het derde liefde en het vierde vanzelfsprekend geluk.

Sint Nicolaas, de schutspatroon van deze kerk

Adelaar, symbool van Johannes In de christelijke iconografie is een arend het symbool van de apostel Johannes, die de ‘Adelaar van Patmos’ wordt genoemd

St. Nicolaas, beschermheilige van zeevarenden, Sint-Nicolaas is de beschermheilige van kinderen, ongehuwde vrouwen, kooplieden, studenten, geliefden, slagers, dieven, moordenaars, piraten et cetera en schutspatroon van de zeelieden. Veel havensteden hebben Sint-Nicolaas als beschermheilige: Aberdeen, Amsterdam, Sint-Niklaas . Sint-Nicolaas wordt in de Oosters-orthodoxe Kerk zeer vereerd en zijn beeltenis is op veel iconen te vinden. Hij is één van de beschermheiligen van het belangrijkste orthodoxe land, Rusland.

De ondertiteling

Jezus’ doop in de Jordaan door Johannes de Doper

Sint Johannes de doper

Elia met drie broden in de hand. Elias is de latijnse naam van Elia Elia met drie broden in de hand. Elias is de latijnse naam van Elia. Elia is de profeet die de komst van de Messias aankondigt.

Simon (de Zeloot) herkenbaar aan de zaag, verwijzend naar zijn marteldood. Er is verder niets van hem bekend.

Judas Thaddeus. Broer van Jezus Judas Thaddeus. Broer van Jezus? Uitgerust met een knots/ en boekrol, die verwijst naar zijn Bijbelboek. . In de Rooms-katholieke Kerk is hij de patroon heilige van wanhopige gevallen en verloren oorzaken.

Apostel Thomas. Attribuut is lans.

Fasces Het bestaat uit een bundel houten roeden die een bijl insluiten, bijeengehouden door roodleren riemen. Fasces werden door ambtenaren (lictores) voor de magistraten uit gedragen. De roeden, gewoonlijk berk maar soms iep, waren symbolisch voor de ‘Macht om te Straffen’. De bijl symboliseerde de ‘Macht over leven en dood’ en de riemen de ‘Macht om te arresteren’. In de iconografie is een fasces een attribuut van de gepersonifieerde rechtvaardigheid.[1] Daarom is dit symbool aangebracht in de Amerikaanse senaat aan weerszijden van de zetel van de voorzitter. Ook is de fasces het symbool van eendracht, bijvoorbeeld in het huwelijk. Dan wordt het gedragen door Amor.

Helm, symbool van de adel Helm, symbool van de adel. In de heraldiek kan een helm naar links kijkend duiden op een bastaard ( links = sinstre in het latijn i.t.t. dexter = rechts).

Gedenkplaats, regenboog, rots, stenen.

Het symbool in het midden lijkt te duiden op gehuwden, twee ringen en een kruis

Doodshoofd = vergankelijkheid. Momento Mori = gedenk te sterven.

Kruis, vijf broden, twee vissen. O.a. Mat. 14 i.t.t. Mat. 15: 32 e.v. Groen, kleur van de verwachting en hoop.

Kruis en bijbel.

Wit Alpha en Omega

Beker, brood, korenaren, druiven. Wit, kleur van hoogtijdagen als Kerst, Pasen en reinheid.

Xp = Chi Rho, de eerste twee letters van Christus = Xpistos, korenaren. Paars symbool voor soberheid, berouw, inkeer en voorbereiding.

Zie het lam van God, dat de zonden der wereld wegdraagt (Joh. 1: 29).

Zevenarmige kandelaar Een menora of menoure (Nederlands-Jiddisch) is een zevenarmige kandelaar. Het was het oude symbool voor het Hebreeuwse volk en een van de oudste symbolen voor het jodendom in het algemeen. De menora symboliseert het brandende braambos dat Mozes zag op de berg Sinaï. De traditionele menora heeft zeven armen. Tijdens het chanoeka feest gebruikt men een kandelaar met negen armen, de chanoekia. Mozes moest van God volgens precieze voorschriften een zevenarmige kandelaar laten maken en plaatsen in de Tabernakel bij de Ark van het Verbond waarin de stenen platen met de Tien geboden lagen (Exodus 25). In de eerste tempel, gebouwd door koning Salomo, brandden tien menora's. Rood kleur van de Heilige Geest, vuur en symbool van het bloed van de martelaren.

Alpha en Omega, Tongen als van vuur (Handelingen 2) , cirkel, en hand (3 vingers, drie-eenheid?)

Alpha en omega (Openbaringen) Openbaring 1:8 ‘Ik ben de alfa en de omega’, zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’ Openbaring 21:6 Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft.’ Openbaring 22:13 ‘Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’ Kruis, korenaren (als de graankorrel niet sterft …, zonnerad (heidens van oorsprong, nu zon als symbool van Christus), druiven verwijzen naar de wijn aan het Avondmaal en naar de dood van Christus. 5 wierookkorrels verwijzen naar de 5 kruiswonden van Christus.

Toga, wit, doopkleed, priesterlijk, onderkleed in rooms-katholieke traditie is albe onder kazuifel.

Bijbel als symbool van het ’centrum’ op lezenaar voor de voorzanger of cantor

Preekstoel ‘Gods woord’, doopvont en collecteschaal Preekstoel ‘Gods woord’, doopvont en collecteschaal. Wat zegt het als de doopvont in het midden van de kerk staat en niet bijvoorbeeld bij de ingang (drempel)?

Doopvont, rond, symbool van oneindigheid

Doopvont en doopkan.

Avondmaalstel

Symbolen in de eredienst Liturgische schikking – als verwijzing naar de kleur, het thema, de lezingen van deze zondag Paaskaars – als verwijzing naar Jezus Christus, de Levende. Licht is sterker dan duisternis Geopende bijbel – als symbool van Gods Woord dat tot ons komt Doopvont Tafel Toga Kleuren

Een ritueel is een serie handelingen die gezien worden als een gebruik en bepaald zijn door achtergrond en cultuur. Een ritueel kun je ook zien als een serie handelingen met of rondom een symbool.

Rituelen in een eredienst stilte in de eredienst: bij de aanvang van de dienst; voor het gebed van de zondag; na de lezingen; na de prediking; tijdens de voorbede (voor persoonlijk gebed); na het ontvangen van brood en wijn.

Rituelen in een eredienst knielen bij schuldbelijdenis, gebed en (persoonlijke) zegen – als teken van ootmoed en concentratie; gebedshoudingen (vouwen van de handen, opheffen van de handen) – als teken van toewijding en ontvankelijkheid; handoplegging - als teken van zegen (bij doop, ambtsdragers en gemeenteleden aan wie een ambt of taak wordt toevertrouwd, mensen in specifieke persoonlijke situaties); zich bekruisen – als teken van belijdenis en gedachtenis van de eigen doop.

Rituelen in de eredienst lopen bij avondmaal, kruismeditatie – als teken van opstaan, in beweging komen, onderweg zijn, pelgrimeren ……. (‘Gaandeweg Hem tegemoet staan bij het gebed, de lezing(en), de geloofsbelijdenis, het avond­maalsgebed – als teken van eerbied. kring bij Avondmaal, doop – als teken van gelijkwaardigheid voor God groeten bij Groet, vredegroet (opgestoken hand, hand, kus, omhelzing) – als teken van open staan voor God en elkaar

Rituelen in de eredienst Zegen (als handoplegging) – als teken van de nabijheid van God Binnenbrengen van het Licht, voorbedeboek, doopwater, ….. – als teken van het niet vanzelfsprekende, het geschenkkarakter Het uitschenken van het water bij de doop – als teken van het levende (niet stilstaande) water, d.w.z. Jezus Aansteken van kaarsen – als teken van donker naar licht, van verbondenheid met het Licht

Liturgisch Jaar Kerstkring Paaskring Advent Kerst Epifanie Paaskring Veertigdagentijd of lijdenstijd Stille week Drie dagen van Pasen (Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag) Paastijd (van Pasen tot en met Pinksteren) Trinitatis (Zondag na Pasen: kerst, Pasen en Pinksteren) Zomertijd (vanaf 21 juni) Herfsttijd (vanaf 21 september) Allerheiligen en ‘Christus Koning’

Kleur Periode Verklaring Paars Advent Soberheid, inkeer, wanhoop. De dofheid van de kleur is een teken van rouw en boete. Eerst werd paars alleen gebruikt in de veertigdagentijd, later ook in de Adventstijd. Rose 3e zondag van Advent Het paars licht op deze vreugde-zondag op tot roze. Wit Kerstfeest tot en met de zondag na Epifanie (6 januari) Zuiverheid. Gebruikt op de feesten die te maken hebben met nieuwheid en verlossing; Pasen en Kerst. Groen Zondagen na kersttijd tot aswoensdag Groei en aarde. Groen drukt de verwachting uit : Eens komt de grote zomer. Veertigdagentijd   Pasen tot en met de zondag na Hemelvaart. Rood Pinksteren Rood wordt verbonden met het vuur van de geest. Het is de kleur van Pinksteren en sommige heiligenfeesten. Zondagen na Pinksteren tot Advent

Palm- en Passiezondag Witte Donderdag Goede Vrijdag Stille Zaterdag Deze laatste drie zijn de drie dagen van Pasen en worden als één doorgaande viering gevierd

Witte Donderdag Kleur Wit (verwijst naar Pasen: Ik heb macht het leven af te legen en macht het weer op te nemen ‘ (Joh. 10:18) Witte Donderdag is een samenvatting van de drie dagen van Pasen Inzetting van het Avondmaal Voetwassing Thema’s: Uittocht, bevrijding, dienstbaarheid, maaltijd, verraad Kringviering Afruiming van de Tafel, de nacht begint

Goede Vrijdag Kleur Paars of Rood (martelaarschap) De Schriften spreken Gebeden Kruismeditatie Thema’s: Mensen doen elkaar het lijden aan. ‘’t en zijn de joden niet, Heer Jesu, die u kruisten’ Jacob Revius ‘Jezus is in doodsnood tot nu toe’ Blaise Pascal

Stille Zaterdag Kleur Paars of Rood Voorafgaand aan de Paaswake Thema’s: Graflegging, ‘nedergedaald ter helle’, godverlatenheid

Paaswake Kleur Wit Thema’s: lijden, sterven, opstanding, uittocht, doortocht, intocht, doop, doopgedachtenis Wake, wachten op het Licht Het licht Wakend bij het vuur (vuurkolom in Exodus) Aansteken van de nieuwe Paaskaars Intocht van het Licht(door diaken) Paasjubel

Paaswake Proclamatie Paasevangelie (klokgelui) Lezingen rondom ‘doortocht’ als wake Doop en doopgedachtenis Doortocht Doop en doopgedachtenis op basis van belijdenis Openbare belijdenis (eventueel) en verzaking d.i. afwenden van het kwaad en toewenden naar de Levende Proclamatie Paasevangelie (klokgelui) De Maaltijd

Kleur Wit Vijftig-dagen tijd Trinitatis (Drieëenheid) Hemelvaart Pinksteren (Rood)

Allerheiligen Allerzielen Christus Koning (gedachtenis overledenen)