“Vriendschapsscholen” 12 januari 2010 LEA-congres

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Door goede gesprekken groeien
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Presentatie schoolsysteem
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Radboud Engbersen (SEV)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hogescholen in Dialoog
Maatschappelijk Aanbesteden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Samenwerken in burgerschap
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Kinderen en hun sociale talenten
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Interpreteren van data
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Workshop “Beoordelen”
Communicatie met ouders
Burgerinitiatieven.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
“Help mij het zelf te doen”
Een prachtige kans voor uw kinderen
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Bijeenkomst September 2015
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
<plaats en datum>
Landelijke Vereniging Gemeenschappelijk wonen van Ouderen.
Mediawijsheid competentie:
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Mediawijsheid competentie:
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Burgerschap Samenwerkend leren
Diversiteit en integratie
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouders en school samen Maart 2016
Coachtraining DOEN?! DAG 2
<plaats en datum>
Medezeggenschap bij De Eshoek
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

“Vriendschapsscholen” 12 januari 2010 LEA-congres

Agenda Segregatie in PO Waarom Vriendschapsscholen? Invulling op school-niveau Aanpak op gemeente-niveau Succes- en faalfactoren

Wettelijke Opdracht Regeerakkoord Balkenende IV: afspraak om segregatie tegen te gaan en integratie te bevorderen Februari 2006 onderwijswetten: ‘onderwijs dient het actief burgerschap en de sociale integratie te bevorderen’ Opdracht voor scholen en gemeenten om samen in LEA afspraken te maken over bevorderen van integratie en tegengaan segregatie

Instrumenten Ouderinitiatieven Centraal aanmeldmoment Centraal aanmeldbeleid Wijkcarrousels en onderwijsvoorlichting Vriendschapsscholen

Waarom Vriendschapsscholen? “[…] Met het oog op later functioneren in de Nederlandse samenleving moet voorkomen worden dat leerlingen gedurende hun schoolperiode uitsluitend in aanraking komen met leeftijdsgenoten uit hun eigen deel van de samenleving en cultuur.[…]”(Tweede Kamer 2003-2004)  zwarte/witte school is per definitie een probleem, ongeacht de leerprestaties Als er geen kans is op menging ontmoeting organiseren

Theorie over ontmoetingen Gordon Allport: contacthypothese  direct contact leidt tot vermindering stereotypering en vooroordelen. Radboud Universiteit Nijmegen  contact leidt niet automatisch tot meer acceptatie

Voorwaarden voor kansrijk contact Dezelfde status Wederzijdse afhankelijkheid Samenwerking aan gemeenschappelijk doel Contact moet herhaaldelijk zijn Institutionele steun van autoriteiten (WRR, 2007)

Bindingsladder van RMO Elkaar ontmoeten Elkaar leren kennen Samen werken/afspraken maken Wederzijdse hulprelaties

Theorie vertaald naar de praktijk Langdurig proces Regelmatig contact Gemengde teams Gelijkwaardigheid tussen leerlingen waarborgen Wederzijdse afhankelijkheid en gezamenlijk doel Gemeenschappelijke interesses en belangen Inhoudelijk doe-programma Team en ouders betrekken Inbedding van activiteiten in reguliere schoolprogramma Inbedding in beleid van besturen en directies

Voorbeelden uit de praktijk

Vb: Welkom in mijn Wijk Groepen: midden- en bovenbouw Door directe interactie en het gezamenlijk werken aan doelen, maken kinderen kennis met elkaar én verschillende wijken in de stad. Doel van Welkom in mijn Wijk is het stimuleren van burgerschapscompetenties, met name: binding aan de stad en vaardigheid om te gaan met mensen anders dan jezelf.

Welkom in mijn Wijk (II) In de eerste uitwisselingsronde maken leerlingen kennis met elkaar bijvoorbeeld door briefwisseling/email-contact: vertellen over zichzelf en de wijk waarin zij wonen Daarna ontmoeten de leerlingen elkaar in levende lijve en nemen elkaar mee de wijk in. Tijdens een speurtocht en in de klas voeren ze gezamenlijk allerlei activiteiten uit rond het thema ‘de wijk’ Hierna volgt een tussenperiode van enkele maanden. Op de eigen school wordt nagepraat, leerlingen sturen elkaar brieven en misschien wordt op nog meer manieren de band onderhouden

Welkom in mijn Wijk (III) De tweede uitwisselingsronde gaat dieper in op het thema ‘omgaan met verschillen’. Rode draad van het vervolgprogramma is de vraag om voor buitenaardse wezens het leven in hun stad en Nederland te beschrijven. Spelenderwijs kunnen kinderen ontdekken en benoemen in welke dingen ze op elkaar lijken, waarin ze van elkaar verschillen en hoe ze met die verschillen willen omgaan...

Vb: Kinderconferentie Burgerland Groepen 6,7,8 Nieuw land zoekt inwoners ‘Burgerland’. Leerlingen kunnen inwonerschap ‘verdienen’. Uitwisselingen Paspoort: wordt vergezeld van introductiebrief van alle leerlingen (persoonlijk en hoe voor jou het ideale land eruit ziet…) Burgerschap Conferentie: Minister van Binnenlandse Zaken nieuw land op zoek naar goede burgers om prettig land van te maken  leerlingen moeten meedenken om burger te mogen worden

Kinderconferentie Burgerland (II) Minister van Binnenlandse Zaken vraagt kinderen advies over: a) samenleving b) democratie, waarden en normen c) sociale competentie. In groepjes moeten kinderen oplossingen bedenken. De kinderen vullen een placemat in: een groot vel verdeeld in verschillende vakken waarin verschillende soorten vragen staan. Bijv: - Kunnen jullie 4 regels bedenken waarvan je vindt dat iedereen in Burgerland zich daaraan zou moeten houden? Waaraan merk je bij een ander dat hij/zij het prettig vindt om met jou om te gaan? Ik heb het naar mijn zin in een samenleving als... Fatsoen is... Kun je op school ook werken aan prettig samen leven? Wat kun je als leerling daaraan doen?

Kinderconferentie Burgerland (III) ‘Bemoei-theater’: kinderen mogen zich bemoeien met wat op toneel gebeurt. Verschillende situaties: buren die elkaar op straat tegenkomen, een fietsongeluk, schoolklas die een dier voor de klas kiest. Kinderen grijpen op allerlei momenten in om te vertellen hoe ze het anders of beter kunnen doen. Na goed afgeronde opdracht stempel in Paspoort Burgerland  bij 3 stempels geschikt. Leerlingen moeten nog meer burgers zoeken  gezamenlijk werken aan reclamespot voor Burgerland (3e contact). Wat is er nou precies zo prettig? Waarom is het fijn om er te wonen?

Rol van de Gemeente Welke taak ziet u voor de gemeente?

Stappenplan Gemeente Bepaal plek van deze maatregel in algemeen beleid rondom aanpak segregatie en bevorderen integratie Bespreek met schoolbesturen welke rol de gemeente kan/zal spelen Ontwikkel subsidiekader, met heldere doelstelling en voorwaarden voor subsidie Bepaal aanpak om scholen te werven Maak afspraken over begeleiding, ondersteuning, monitoring & evaluatie

Vb. Doelstelling Subsidie Rdam: “Leerlingen met verschillende culturele achtergronden op verschillende scholen op een positieve manier met elkaar in contact brengen, zodat dit kan uitgroeien tot een meerjarige verbinding” Den Haag: […] “Het uiteindelijke doel is het wegnemen van eventuele vooroordelen en het kweken van meer wederzijds begrip en respect tussen deze kinderen onderling.”

Vb: Subsidiekader Rdam De aangemelde koppels bestaan uit tenminste één ‘witte’ en één ‘zwarte’ school De aangemelde koppels dienen een gezamenlijke aanvraag in waarin vermeld wordt hoeveel en welke groepen/klassen van welke school zullen deelnemen Het concept ‘vriendschapsschool’ is integraal onderdeel van het schoolplan: de scholen geven aan op welke wijze leerkrachten, team en ouders actief betrokken worden bij de vriendschapsscholen Het minimum aantal groepen of klassen per school dat actief deelneemt is twee, vanaf groep 3 (PO) De subsidie wordt verleend voor Smart geformuleerde prestaties op schoolniveau, die als zodanig zijn benoemd in de subsidieaanvraag. Onderbouwing van de noodzakelijkheid van de voorgestelde prestaties en de gewenste effecten vindt plaats via het schoolplan of indien school daarvoor kiest via het format onderbouwing aanvraag

Vb: Subsidiekader Rdam (II) Verdeelsleutel: De beoordeling wordt beïnvloed door de mate waarin de aanvraag bijdraagt aan de concrete resultaten in het kader van het Rotterdamse Onderwijsbeleid Per deelnemende groep is het beschikbare subsidiebedrag €500,- Minimum subsidiebedrag: €1000,- per school bij deelname van 2 groepen (PO) Maximum subsidiebedrag: €5000,- per school bij deelname gehele school (groep 3 t/m 8) Financiering: De gemeentelijke subsidie is maximaal €5000,- per vriendschapsschool.

Begeleiding/Ondersteuning Rol en taken rondom begeleiding/ondersteuning Monitoren van het project Vraagbaak voor de deelnemende scholen (vraag- en knelpunten) Verdere ontwikkeling van het project (lesmaterialen, aanpak andere steden) Onderhouden (inhoudelijk) van een website voor vriendschapsscholen Belangstelling tonen voor de deelnemende scholen

Valkuilen Vrijblijvendheid Draagvlak in school Gebrek aan kwaliteit Uitvoerbaarheid

Succesfactoren Inhoudelijk doe-programma Team en ouders betrekken Inbedding van activiteiten in reguliere schoolprogramma Inbedding in beleid van besturen en directies Steun vanuit autoriteiten als gemeente

Vragen???

Kijk ook eens op: www.gemengdescholen.nl www.vriendschapsscholen.nl www.schoolindewereld.nl www.welkominmijnwijk.nl

info & contact www.gemengdescholen.nl info@gemengdescholen.nl r.frans@cedgroep.nl