De Regionale Educatieve Agenda Gemeente Gorinchem Theo den Braanker Oberon Ton Klein
LEA en het VO Welke thema’s op LEA-VO? Welke afspraken maak je? Hoe ga je om met schaalgrootte en regionale aanpak? Hoe houd je elkaar aan gemaakte afspraken? Voldoet het bestuurlijke arrangement lokaal onderwijsbeleid? Aanleiding is vooral andere achtergrond VO dan PO. Bovendien in vrijwel alle gemeenten PO bij LEA betrokken, maar VO niet altijd. VO heeft meer autonome bestuurskracht VO-scholen hebben vaak met meerdere gemeenten te maken VO weet nog niet altijd wat ze aan gemeente hebben SWV-VO belangrijke rol, gemeenten vaak geen of beperkte rol
Aantal uitkomsten (1) Thema’s Zorg en achterstand, VSV, Leerlingstromen, school in de wijk, onderwijshuisvesting Afspraken Regie duidelijk niet ‘wie betaalt, bepaalt’ Gemeente: structurerend/faciliterend Verwachte resultaat formuleren Onderwijshuisvesting is voor veel scholen voorwaardelijk om inhoud te realiseren Voorbeeld Haarlem doordecentralisering terug bij gemeente. In sommige gemeenten (Enschede) al ver met formuleren resultaat.
Aantal uitkomsten (2) Schaalgrootte/regionale aanpak Geen incidentele middelen/meer visie Regionale component Houden aan afspraken Monitoring belangrijk o.a. via horizontale verantwoording en collegiale visitatie Geen rol voor onderwijsinspectie of doorzettingsmacht bij één partij Scholen willen meer geld uit reguliere bekostiging dan incidentele middelen Overleg zo efficiënt mogelijk: “ik heb als school 2 VSV-ers maar participeer in drie overleggroepen VSV” Meer visie ontwikkeling bij gemeenten: kan VNG wellicht rol in spelen (communicatie richting landelijke overheid)
Drie kolommen tabel Scholen Gemeente en scholen Gemeenten Onderwijsprestaties Taalbeleid Ouderbetrokkenheid Informatie ouders/ lln. Doorstroom po-vo Wachtlijsten po-vo Wachtlijsten SO Toegankelijkheid Spreiding zorglln. Opvang jeugdigen die uitvallen Zorg in om de school Onderwijs-arbeidsmarkt VSV Integratie/segregatie Schoolmaatsch. werk Rebound Veiligheid Leerplicht RMC Huisvesting Leerlingenvervoer Brede school Spreiding jeugdvoorzieningen Preventief lokaal jeugdbeleid
Aangepaste drie kolommen tabel Scholen Gemeente en scholen Gemeenten Onderwijsprestaties Taalbeleid Ouderbetrokkenheid Informatie ouders/ lln. Doorstroom po-vo Wachtlijsten po-vo Wachtlijsten SO Toegankelijkheid Spreiding zorglln. Opvang jeugdigen die uitvallen Zorg in om de school Onderwijs-arbeidsmarkt VSV Integratie/segregatie Schoolmaatsch. werk Rebound Veiligheid Leerplicht RMC Huisvesting Leerlingenvervoer Brede school Spreiding jeugdvoorzieningen Preventief lokaal jeugdbeleid Regionale Educatieve Agenda Doorstroom PO-VO, Wachtlijsten PO-VO, Opvang Jeugdigen, Spreidingachterstandsleerlingen, Reboundvoorzieningen, Schoolmaatschappelijk werk, Passend Onderwijs, Leerlingstromen, Doorstroom VO-MBO, Invulling maatschappelijke stages
Regionale Educatieve Agenda
Inleiding Wet OAB 90% van gemeenten werkt aan LEA Slechts 10% aan een REA
Aanleiding tot REA Passend Onderwijs Veel schoolbesturen opereren breder dan het gemeentelijk niveau De behoefte van onderwijs om overleg met diverse gemeenten te bundelen
Vragen vooraf Hoe breed dient de REA te zijn? In geografisch opzicht Welke partners? Welke thema’s? De status van het overleg en de besluitvorming
Keuze Gorinchem e.o. Constructie (partners) Onderwerpen Samenwerkingsconvenant
Uitvoering December 2007: Eerste gedachtewisseling over de REA Wens voor een REA onderschreven Opdracht om voorzet te doen/zaken uit te werken Rondje langs betrokken gemeenten (jan 2008)
Uitvoering December 2007: Eerste gedachtewisseling over de REA Wens voor een REA onderschreven Opdracht om voorzet te doen/zaken uit te werken Rondje langs betrokken gemeenten (jan 2008)
Maart 2008 Beelden rond REA waren divers Opvattingen over samenstelling REA liepen uiteen
Mei 2008 Voorbereidende werkgroep droeg zorg voor een tweetal documenten Concept samenwerkingsafspraken Regionaal Innovatie Programma Passend Onderwijs (werkgroep Passend Onderwijs, binnenhalen van subsidies)
Juli 2008 Agenderen van Maatschappelijke vraagstukken via een standaardwerkwijze Schoolmaatschappelijk werk Reboundvoorziening