senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Naar een doelmatig onderwijsachterstandenbeleid 12 januari 2010.
Wim van de Grift Drachten november 2013
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
3-jarigen in het basisonderwijs
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Bestuurlijke relevantie
Lea-conferentie 12 januari 2010
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Het proces van resultaatafspraken maken
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
VVE-bestandsopname Tussenrapportage medio 2011: m.n. G4 en G27.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuursafspraken VVE,
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Van spreidingsbeleid naar een lokaal integraal onderwijsbeleid Herman van Burk beleidsambtenaar gemeente Tiel.
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Technische briefing Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Verschillen in onderwijskansen
Doorlopende leerlijnen PCOU
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Kenniskringen GOAB regio noord
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid Workshop: Van verplicht overleg tot verplichte afspraken?! Waarborgen voor kwaliteit Een pleidooi voor meer doorzettingsmacht (voorbeeld: VVE) Marieke Dawson senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid gemeente Den Haag

Wat is de voorschool? Een samenwerkingsverband tussen een peuterspeelzaal (psz) en de groepen 1 en 2 van de basisschool... .....die onder specifieke condities werken met hetzelfde educatieve programma...... .....waardoor (taal)achterstanden spelenderwijs worden voorkomen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie Wat is VVE? Voor- en Vroegschoolse Educatie Voorschoolse educatie = gestructureerde aanpak van taalachterstanden in psz en kinderdagverblijven (peuters; 2-4 jaar) Vroegschoolse educatie= diezelfde aanpak in de groepen 1 en 2 van de basisschool (kleuters; 4-6 jaar)

VVE is effectief, mits: Intensieve begeleiding (dubbele bezetting gedurende 4 dd pw) (!) Van 2,5 tot 6 jarige leeftijd Een gestructureerd programma Goed geschoolde leidsters en leerkrachten Ouderbetrokkenheid -> Rendement: 1:4 tot 1:9 (Heckman, 2000)

De Haagse infrastructuur 81 voorscholen 215 peutergroepen en 340 kleutergroepen 31 kinderdagverblijven met VVE 2700 deelnemende peuters en 7300 deelnemende kleuters (1 sep!) Investeringen per jaar *Rijksgeld: 12,6 mln *gemeentelijk geld: 5,8 mln

Het Haags beleid va 2000: kwaliteit voorop Verantwoording Verantwoording Model Haagse VS (Kwaliteitseisen) € € Psz Sb

Waarborgen voor kwaliteit Via de verantwoording: Jaarlijkse accountantscontrole Inhoudelijk verslag Voortgangsgesprekken (2x per jaar) Overig: Periodieke beleidsoverleg Schoolbegeleidingsdienst HCO Mogelijke sanctie: terugvorderen middelen

En toen kwam de knip... (2006) Autonomie schoolbesturen -> Stopzetten subsidie aan basisscholen (in 4 jaar) Compensatie scholen met ‘Verhagen-middelen’, later lumpsum Uitbreiden bereik peuters

Consequenties van de knip G Verantwoording Verantwoording Model Haagse VS (Kwaliteitseisen) € € Psz Sb

Soms gaan dingen vanzelf goed... ... Maar soms ook niet: Inspectierapport VVE in de G4: Inhoudelijke verantwoording op lokaal niveau: Landelijke VVE-monitor: -> Kwaliteitseisen staan onder druk, waaronder inzet tweede kracht

Het antwoord van het Rijk Versterking regie gemeenten: verplichting tot afspraken én die na te komen Maar...: - hoe vergaand zullen de afspraken zijn? - hoe worden de afspraken gecontroleerd? - welke sanctiemogelijkheden?

Het antwoord van het Rijk (vervolg) Toezicht door de Inspectie: - bij onvoldoende testresultaten in gr 3 en 4 (gemiddelden verdoezelen) - sanctie mogelijkheden?

Het antwoord van het Rijk (slot) Agenda Focus op Vroegschoolse Educatie Incidenteel € 7.700 per school Meten van de effecten Wettelijke kwaliteiteisen..... ....voor de voorschoolse educatie

Conclusie Honderden miljoenen voor voorschoolse educatie Want het werkt, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan (waaronder intensief vervolg in vroegschoolse periode) Geen controle op die voorwaarden Wel effecten meten -> Rara, wat zullen de toekomstige krantenkoppen zijn? -> en het draagvlak voor VVE?

Geef ons de instrumenten om de effectiviteit te waarborgen! Daarom: Geef ons de instrumenten om de effectiviteit te waarborgen! (of doe het zelf)

...ook op andere beleidsterreinen RMC Samenwerking Jeugdinstellingen (zorgstructuur 0-23) Kwaliteit van het onderwijs (G4 brief)

Stellingen 1. Wat moet veranderen in de verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden om de kwaliteit van onderwijs in ons land beter te garanderen? 2. Welke mogelijkheden worden binnen de huidige bestuurlijke context onvoldoende benut om de kwaliteit te garanderen?