Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
In het bestuursakkoord
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Krimpen met perspectief
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Vragenlijst ketencoördinatoren
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
NME: kiezen, leren, meedoen
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
De kubus van CSPE succesfactoren!
De (T)OR en de bestuurder
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
ALS HET NIET KAN ZOALS HET MOET.. TE LAGE BEZETTING PSPZ, PUK EN GASTOUDERS, KINDCENTRUM ODOORN, HANDHAVING.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Het opzetten van een VVE-monitor
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Verschillen in onderwijskansen
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd? Wendy de Geus – Oberon Ron Davids – Bond KBO

Inhoud sessie - Agenda “Focus op vroegschoolse educatie” - Ondersteuningstraject Vroegschoolse educatie: de stand van zaken Nieuwe ronde, nieuwe kansen?: De OKE-wet

Toelichting Agenda Aandacht voor vve verslapt? Afspraken door besturen- en onderwijsorganisaties, VNG en OCW Voor alle gewichtenkinderen vve in groep 1 en 2 Registreren van vve-deelname en – prestaties, óók van voorschools

LVS koppelen aan kwaliteitszorgsysteem -     tijdig extra ondersteuning bieden om de leerling op het gewenste niveau te brengen. -     schoolbestuur gebruikt deze informatie om het taalbeleid binnen de school waar nodig bij te sturen. - doorlopende leerlijn bevorderen door afstemmen van registratiesystemen en overdracht van gegevens van peuterspeelzalen en kinderopvang naar basisscholen. Ook analyses op groepsniveau vve – niet vve kinderen Wie doet dat al? Overdracht gegevens: Wat gaat goed, wat kan beter?

Toelichting Stimuleringsregeling Eenmalig € 7.800,- In te zetten voor: programma doorgaande lijn vve-scholing meten en registreren

Inhoud ondersteuningstraject Website www.focusvroegschool.nl Helpdesk Ondersteunende brochures Proeftuinen

Producten O.a.: Belang van VVE Financiën van VVE VVE in kwaliteitszorg Doorgaande lijn voor-vroegschools Doorgaande lijn naar groep 3 en verder Scholen met weinig gewichtengeld Keuzewijzer: VVE iets voor ons?

Vroegschoolse educatie: de stand van zaken - Landelijke VVE-monitor - Focus-peiling

VVE-monitor VVE vroegschool: Aanbod op 57% van de oab-basisscholen Ook 57% van de doelgroepkleuters bereikt (streng: 52%) Was 67% 08-09 Hoe meer gewichtenkk hoe vaker een programma >59 dan 84%

VVE-monitor Piramide en Ik en Ko meest gebruikt Meer dan ¾ van de scholen biedt VVE gedurende de hele week aan 08-09 Hoe meer gewichtenkk hoe vaker een programma >59 dan 84%

VVE-monitor: kwaliteit 96% van de vve-scholen zorgt voor overdracht (meestal warm én koud, 60% met toetsgegevens) Doorgaande lijn: driekwart vd vve-scholen is een koppel Scholing: op 2/3 vd scholen is het merendeel vve-geschoold (16% niemand geschoold) Dubbele bezetting bij 80% (intensiteit ontbekend)

VVE-monitor Resultaten: 90% gaat de resultaten na van het VVE-programma (met toetsen en/of observaties)

VVE monitor Gevolgen van de knip: Bij een derde vd vve-scholen is de uitvoering veranderd, meestal afgeslankt (minder uren extra inzet/dubbele bezetting)

Focus peiling Bijna tweederde van de deelnemende OAB-scholen acht de doelstelling vd Agenda Focus haalbaar voor hun school (alle doelgroepkinderen in 2011 4 dagdelen vve). En 15% niet. Twijfels over financien/formatie voor dubbele bezetting

Focus peiling 60% werkt met vve-programma Redenen geen vve: niet nodig: geen achterstanden (40%) Geen koppel Beviel niet Andere prioriteiten, ander programma Te duur (9%)

Focus peiling Knelpunten bij vroegschoolse educatie: Realiseren dubbele bezetting (47%) Geldgebrek (37%, bij schoolbesturen 63%) Kennisverlies door mobiliteit personeel (32%)

Focus-peiling Meeste tevredenheid over: uitvoering scholing doorgaande lijn naar groep 3 Minste tevredenheid over: doorlopende leerlijn van voor- naar vroegschools inzet van personeel/dubbele bezetting

Focus-peiling Veel behoefte aan ondersteuning op het gebied van vroegschoolse educatie met name: • inzicht in de regelgeving rond vroegschoolse educatie • de beschikbare financiën rond vroegschoolse educatie en de inzet daarvan • zicht krijgen op de kwaliteit van vroegschoolse educatie • vroegschoolse educatie een plek geven in het kwaliteitsbeleid volgen van resultaten

Focus-peiling Schoolbesturen: 70% heeft op gemeentelijk niveau afspraken gemaakt over de doorlopende leerlijn tussen voor- en vroegschoolse educatie 70% afspraken over bevorderen van bereik van doelgroepkinderen 50% afspraken over een voldoende dekkend aanbod van VVE-programma’s om segregatie te voorkomen. 1 op de 8 schoolbesturen weet niet of er afspraken zijn gemaakt

Focus-peiling Besturen en gemeenten op 1 lijn? 50% op 1 lijn 45% wisselend wel/niet op 1 lijn 5% niet op 1 lijn

Wetsvoorstel OKE Wat heeft de wet OKE voor gevolgen voor vroegschoolse educatie?

Wetsvoorstel OKE - Geen kwaliteitseisen voor vroegschoolse educatie - Inspectie van het Onderwijs: achterblijvende tussenresultaten + geen kwalitatief goed programma > kunnen aantonen waarom voor dat specifieke programma gekozen is

Wijziging Wpo ivm. het verplicht maken van afspraken VVE, art Wijziging Wpo ivm. het verplicht maken van afspraken VVE, art. 167 Wpo nieuw B&W voeren jaarlijks overleg met de kinderopvang, ps zalen en schoolbesturen dragen zorg voor het maken van afspraken mbt.; - Welke kinderen met een risico voor taalachterstand in aanmerking komen voor voorschoolse educatie; - De wijze waarop die kinderen naar zowel voor- als vroegschoolse educatie worden toegeleid; - De organisatie van een doorlopende leerlijn van voorschoolse- naar vroegschoolse educatie - Het College van B&W draagt zorg voor het maken van afspraken inzake resultaten van vroegschoolse educatie met de schoolbesturen

Wijziging Wpo ivm. het verplicht maken van afspraken VVE; sancties art Wijziging Wpo ivm. het verplicht maken van afspraken VVE; sancties art. 168 Wpo nieuw Artikel 168 nieuw, doorzettingsmacht mbt. maken van afspraken VVE ( dus niet mbt. oab overleg) Binnen redelijke termijn afspraken maken met alle betreffende partijen. Zo niet, dan kan gemeente de afspraken opleggen (doorzettingsmacht) De Algemene wet bestuursrecht is dan van toepassing Bij taak verwaarlozing door gemeente; rijk treedt in de plaats van de gemeente (art. 170 Wpo nieuw) Bij schoolbestuur de burgerlijk rechter (zie bijv. uitspraak Hof inzake Rotterdam versus Ibn Ghaldoun)

Wijziging Wpo samenvatting Afzonderlijke regels over afspraken tbv VVE; artikelen 166 en 167 Wpo Artikel 168 Wpo doorzettingsmacht alleen in geval van afspraken VVE Overleg onderwijsachterstanden (artikel 167a Wpo) blijft gehandhaafd In geval van geschil artikel 167a Wpo naar geschillen - commissie

Samenwerking lokaal Lokale educatieve agenda centraal Opvang en ps zalen nu ook aan tafel Succesvol VVE vraagt om samenwerking Volgende stap; de bestuurlijke vormgeving Van samenwerkingsovereenkomst tot bestuurlijke holding Bij goede samenwerking veld komt rol gemeente vanzelf op afstand