Toetsbeleid AOC Oost Twello
Geschiedenis… Oktober 2010 “code rood” N.a.v discrepantie in de GL inspectieonderzoek GL onvoldoende Valide toetsing ? Mmmmhhh? Veelal methodetoetsen
Werkgroep toetsbeleid Examensecretaris Teamleider Aantal sectievoorzitters Opstellen concept toetsbeleid Aansturing door het LMT Vaststelling in het LMT Werken aan schoolbrede betrokkenheid
Concept toetsbeleid Dynamisch document Uitbreiding met instrumenten/formats van de AOC Raad (examencyclus). Deelname aan toetsbeleid GL groen Verdere verbetering en bevordering deskundigheid Ondersteunig vanuit AOC Raad/Oog op onderwijs
Besef…schoolleiding Voorkant moet helder zijn Fasering/kaders/beleid Studiemiddagen/communicatie Monitoring door LMT Taken en rollen PTO/PTA Toetscommissie noodzakelijk LMT eindverantwoordelijk en betrokken Toetsbeleid is een onderdeel van het gehele verbeterplan
Toetsbeleid Soort toetsen PTO/PTA Kerndoelen/examenprogramma Toetsmatrijs Beheersingsniveau/dekkingsniveau
Vervolg toetsbeleid… Voorblad/lay out Scorepunten/cesuur Rol secties/sectievoorzitter Rol toetscommissie Rol examencommissie
Examencyclus Bewustwording Procesbewaking Kwaliteitscyclus (PDCA) Gebruik checklisten
Gevolgen…. ? Verbeterde determinatie (volgsysteem, boekje referentiekader vmbo) Geen discrepantie meer Bedreiging: opbrengst onderbouw, bovenbouw Advies Basis Onderwijs
Komende periode… Verdere implementatie toetsbeleid Rol toetscommissie uitwerken Ontwikkelen toetsen Kwaliteitscyclus toepassen
Stellingen… Toetsbeleid moet bij een AOC centraal worden aangestuurd.
Stelling… Een goede toets maken is geen docentenwerk.
Stellingen …. Uitgevers moeten zorgen dat er bij de methode aantoonbaar valide toetsen worden meegeleverd.
Stellingen…. Uitgevers bepalen nu het niveau
Aanpak op de eigen locatie? Wat wil je bereiken? Hoe ga je dat bereiken? Waar begin je? Welke eisen stel je aan een goede toets?