you want to see in the world!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Accent op talent bij kindbesprekingen in een zorgteam Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq PBD Gent.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
1ste collegagroep zorgcoördinatoren
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
? Werkgroep visie - PGZ.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent.
Implementatie HGD/ HGW
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Diagnostische toetsen voor het MBO
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
2de collegagroep Roze korrels voor zorg!
Au choc des idées, jaillit la lumière!
Collegagroep zorgcoördinatoren 18November doelen Collegagroep vormingsgroep Afstemmen op verwachtingen Terugblik op de uitdaging: benieuwd vragen.
5de collegagroep voor zorgcoördinatoren 26 maart 2014
4 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 18 februari2014 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
1 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 17 oktober 2013 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
3 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 16 januari 2014 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
1zorg-route.
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
High Voorbeeldproject preventieve maatregelen Brede basiszorg Fase 0.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Zorgbeleid Stedelijk Internaat Gent
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Ouders en school samen Maart 2016
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

you want to see in the world! You must be the change you want to see in the world! Mahatma Gandhi

Uw HGW trainers : Luc Lemarcq Beatrijs Van De Casteele

Belangrijke info 8.45 start - 11.45 einde Aanwezigheidslijst tekenen (8/10) Opdrachten: - lezen in het groene boek - opdracht voor school, team… DISKO … Geven en ontvangen van feedback: - opbouwend en bekrachtigend - bijsturend

Doelen vandaag Introductie in HGW visie en model Individuele wensen en verwachtingen van de deelnemers voor deze opleiding In kaart brengen van huidige zorgstructuur per school a.d.h.v. schema “geïntegreerde zorg op school”

HGW ….een groot verhaal !

Coördinatie en vorming Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq Kader HGW binnen D.O.O.S.G. Coördinatie en vorming Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq

Kader Niets nieuws onder de zon! Opstart 1992 CLB werkt met HGD Beslissing departement 2005 - 2006 HGW =>pilootproject 4 stedelijke scholen 2006 - 2007: Harp – Piramide – Panda – Laurentinstituut Inhoud van de opleiding evolueerde opstart 10 halve dagen intense vorming met kernteam 4 pers gratis terugkoppeling door kernteam op personeelvergadering pedagogische studiedag (betalend ½ dag)

Inhoud van de opleiding 1ste jaar 10 halve dagen intense vorming met kernteam Pedagogische studiedag Bijwonen van een aantal kernteams PBD/CLB Item binnen collegagroep zorgcoördinatoren Vanaf 2de jaar Collegagroep HGW voor gevorderden Ondersteuning op maat

Opleiding stedelijke scholen 2007-2008 Letterdoos/ Groen Drieske Lotus Henri D’haese Triangel Pereboom Toverstaf Vlieger / Prisma Victor Carpentier Loods Mandala UZ-school 2008-2009 Kompas Zonnepoort/Zonnewijzer Van Mockhoven/Pagadderke Dialoog Bollekensschool Klaverdries Trappenhuis De Regenboog School uit Zelzate => CLB

2009-2010 De Spiegel De Boomgaard De Mandala(bis) De Brug Westerhem Ter Leie/Bollekenskindertuin De Sassepoort De Octopus De Toverberg 2010-2011 Acacia/Feniks De Muze De Sportschool De Wispelberg De Kleurdoos Nieuwe spilfiguren van schoolteams CLB Contactpersonen

Partners bij de opleiding Noelle Pameijer OVSG: Yolande Schulpen & Liesbeth Vanderheyden CLB : Vera Van Heule VCLB : Hugo Van de Veire Ervaringsdeskundigen Marleen Cloetens - directeur Laurentinstituut Cindy Step - directeur De Harp Valerie De Smet - zorgcoördinator De Vlieger / Het Prisma Demcy Stevens - beleidsondersteuner De Vlieger / Prisma

Evolutie in de opleiding NU Accent focust op de uitgangspunten Praktijkgerichte benadering Ervaringsdeskundigen Visieontwikkeling voor het totale beleid van de school, waar zorg een deel van uit maakt. START Het accent lag vooral op de fasen Theoretische benadering van het model vanuit een eerder academische wereld Gelinkt aan zorg

Nog vragen…? START!

Opdracht 1: Verkennen van eigen doelen Doelen en verwachtingen per kernteam - inzichten, vaardigheden, handelen Terugkoppelen in grote groep van drie belangrijkste doelen Realisatie van deze doelen is gedeelde verantwoordelijkheid

Wat biedt HGW? Mogelijke manier om zorg op school efficiënt te maken Vergroot draagkracht van leerkrachten Haalbare oplossingen voor uitdagingen Verhoogd welbevinden van alle partners: leerlingen,schoolteam, ouders.. Een “EIGEN” bril om naar zorg te kijken

Opdracht 2: Geïntegreerde zorg op school Doelen en verwachtingen per kernteam - inzichten, vaardigheden, handelen Terugkoppelen in grote groep van drie belangrijkste doelen Realisatie van deze doelen is gedeelde verantwoordelijkheid