De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatie van de afname van CSPE’s op school
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Woensdag 18 september 2013.
Taal en rekenen in het mbo
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Opzet en beoordeling van het CSPE
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom op de informatieavond leerjaar 4 17 september 2013.
Landbouwbreed Klaaswaal
1.
De nieuwe syllabus scheikunde
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
Welkom bij 30 oktober 2008.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Examen klas 3 en 4. Examens schoolexamen PTA (klas 3 en 4 tot april 2010) centraal examen (landelijk van 18 t/m 27 mei)
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
De computer bij de centrale examens
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Locatie van Schendelstraat
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
Schoolexamenbank vmbo Groen
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
Informatiebijeenkomst examinering leerjaar 3 maandag 24 september 2012.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Informatieavond leerjaar 4
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Hands On: leren binnen handbereik
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 15 september 2014.
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
Informatieavond Examinering Klas 4 02 maart 2015.
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 14 september 2015.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Ruimte in examenprogramma’s en centrale examens in het vmbo
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Programma vmbo mbo Marjolein Haandrikman Martha Haverkamp Rob Duijker
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Transcript van de presentatie:

De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen

inhoud presentatie examenprogramma –oud-nieuw –SE - cspe ontwikkeling cspe opdracht 2

tijdgeest jaren 50: gedrag en vlijt VMBO 2000: preambule en professionele vaardigheden VMBO 2010: competenties en kerntaken 3

nieuwoud 1. exameneenheden gemeenschappelijk kerndeel: oriëntatie op de sectoren competenties ‘en oriëntatie op vakrichting’ 2. specifiek kerndeel vakrichting, niet bij breed 1. kerndeel gemeenschappelijke exameneenheden: oriëntatie op de sectoren professionele vaardigheden en oriëntatie op vakrichting 2. kerndeel specifieke exameneenheden, niet bij breed 4

GL opbouw examenprogramma GL als bij BB en KB voor alle vakrichtingen en voor landbouwbreed eenzelfde cspe-GL 5

professionele vaardigheden Systematisch werken Nederlandse taal functioneel gebruiken Berekeningen maken Gebruik maken van de computer Economisch bewust omgaan met materialen Veilig werken Milieubewust handelen Hygiënisch werken Aan en inpassen in de bedrijfscultuur Etc… 6

competenties 2 Beslissen en activiteiten initiërenCE 3 Samenwerken en overleggenSE 4 Ethisch en integer handelenSE 5 Relaties opbouwen en netwerkenSE 6 PresenterenCE 7 Formuleren en rapporteren CE 8 Vakdeskundigheid toepassenSE 9 Materialen en middelen inzetten SE 10 Analyseren en problemen oplossenCE 7

competenties-vervolg 11 OnderzoekenCE 12 LerenSE 13 Plannen en organiserenCE 14 Op behoeften van de klant richten CE 15 Kwaliteit leverenCE 16 Instructies en procedures opvolgen CE 17 Omgaan met verandering en aanpassen SE 18 Met druk en tegenslag omgaan SE 19 Bedrijfsmatig handelenCE 8

nieuwoud competenties schoolexamen: globale eindtermen centraal examen: uitgewerkte eindtermen (syllabus) voor GL: cspe (praktijk en theorie) professionele vaardigheden schoolexamen: uitgewerkte eindtermen centraal examen: uitgewerkte eindtermen voor GL: CSE (theorie) 9

CE - SE cspe exameneenheden in syllabus: o.a. deel van competenties afpraken met CvE (bijv.): competenties 20% kerntaken 45 – 55 % kennis 25 – 35 % SE ten minste de rest: schooleigen invulling eventueel specialisatie van school 10

cspe authentieke casus met opdrachten waarbij de kandidaat zijn/haar competenties/vaardigheden moet inzetten analytische beoordeling: beoordeling van processen met beschrijvende schalen waarbij het beheersingsniveau van competenties/vaardigheden worden beoordeeld beoordeling van producten met checklists beoordeling van kennis onder meer d.m.v. digitale minitoetsen 11

trends in cspe instructie op resultaat en zo mogelijk niet op werkwijze, geen voorschriften ICT als hulpmiddel voor professioneel werken processen beoordelen (vaak competenties) voor kwaliteit beoordeling: liever product beoordelen dan proces afcheckpunten en beschrijvende schaaltjes 12

opdracht verkoopgesprek: Welke competenties komen voor in het verkoopgesprek? Is dit een geschikte opdracht om competenties te toetsen? Waarom wel of niet? 13