Monitoring Groen Proeven 2009- 2010: resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
De PvB analyseren: HELP!
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Differentiëren naar leerwegen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Hoe organiseer ik een PvB?
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Impulse 3.0 Een nieuwe route naar de oude doelen.
Gesprekscyclus Quadraam
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
4. uitvoeren, monitoren en testen
Landbouwbreed Klaaswaal
1.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
Hoe rijk is een GP ervaring?
Reflectievaardigheden en instrumenten
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Stage (th)at Work(s) together
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Meten en registratie ontwikkeling competenties
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Stel 1 minuut lang ALLEEN maar open vragen aan je buurman.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Bewust toetsen met Groen Proeven
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
De kubus van CSPE succesfactoren!
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR

Wat cijfers 34 pilots 10 AOC’s en 1 SG 28 intakegesprekken; bij 20 leidinggevende aanwezig (!) 453 evaluaties ingevuld door lln., 76 door examinator 10 ljr.4, 21 ljr. 3, 3 ljr.2 24 school, 10 bedrijf (ljr. 4)

De monitoringsprocedure 1. Inzicht in de (ervaren) kwaliteit van Groen Proeven 2. Ondersteunen scholen bij organisatie en reflectie op de pilot Intake Observatie van uitvoering Directe feedback op locatie Evaluatiegesprekken Verslagen  direct overleg projectleiding  acties Effectiviteit van de intake; professionaliseren en borgen

Onderzoeksresultaten Evaluaties (‘ervaren kwaliteit’) (leerlingen, docenten, GP begeleiders) ‘Persoonlijke ervaringen’ (onderzoeker) 12 kwaliteitscriteria (Baartman c.s) Intakevragenlijst pilots Evaluatievragenlijst pilots Screeningscriteria PvB’s (KG)

Leerlingen positief over Authenticiteit ( echte opdrachtgever/klant, echt resultaat, locatie Leereffect van de PvB (m.n. competentieontwikkeling ) Transparantie (lln. weten wat er verwacht wordt) PvB als examenvorm Aandachtspunten GL leerling (keuzes, voorbereiding) voorbereid Beelden bij competenties Leereffect Voorbereidingstraject ‘Maar wat ik dan eigenlijk wel vind, is dat ze al eerder op school moeten leren hoe je zelfstandig moet werken. Nu moesten we dat ineens in deze toets doen en dat zijn we niet gewend’ (GL lln.) In kader van doorlopende leerlijn  JAA! In kader van: dit heb ik nog nooit eerder gedaan  NEEE!

Uitvoerbaarheid Herhaalbaarheid (‘we zijn het met elkaar eens’) Niveau van de lln. (reflectievermogen, inzet, creativiteit, competent gedrag) Acceptatie (goede examinering, betekenisvol) Aandachtspunten Uitvoerbaarheid in reguliere setting Beoordeling (hoe en waarop) Plaatsing in de doorlopende leerlijn Voorbereidingstraject (fase van CGO ontwikkeling) Reflectiegesprek als onderdeel van de beoordeling 76 Docenten positief over

Wat vraagt nog aandacht CSPE Groen Proeven geeft een zichtbare impuls aan competentiegericht vmbo groen, dus vooral doorgaan !