Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Organisatie van de afname van CSPE’s op school
Differentiëren naar leerwegen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Arrangementen Groen Proeven
Informatieavond.
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
Kandinsky College Malderburchtstraat
Werkveldtraining 26 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Landbouwbreed Klaaswaal
1.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Waar staan we nu?.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sectorwerkstuk Den Bosch
TOM keurmerk Marius Berendse.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Competentiegericht leren vmbo
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
moderniseren van het curriculum.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
De kubus van CSPE succesfactoren!
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Welkom op het Saenredam College
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost (Peter Siemerink, expert Groen Proeven ) (Jos Melgers, expert Groen Proeven ) 1

Wat doen we in deze workshop? 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Wat doen we in deze workshop? Even voorstellen Wat is de aanleiding voor invoering Groen Proeven? Waarom heeft AOC-Oost voor Groen Proeven gekozen? Hoe hebben we dat dan aangepakt? Hoe we Groen Proeven borgen in ons onderwijs. 2

Opbrengstgericht Werken 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Opbrengstgericht Werken Wat zijn volgens jullie kritische momenten / succesfactoren in het verhaal van AOC-Oost? Waar zitten jullie dilemma’s. Herken de bouwstenen in de implementatie van Groen Proeven binnen AOC Oost.

PvB in het vmbo…… In 2006 een initiatief van: Clusius College 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 PvB in het vmbo…… In 2006 een initiatief van: Clusius College Groenhorst College AOC Oost - 18 vmbo competenties – verbeteren kwaliteit schoolexamens - 4

27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Voorstellen AOC Oost verzorgt (Voorbereidend) Middelbaar Beroepsonderwijs voor natuur, voeding en leefomgeving op vestigingen in Almelo, Borculo, Doetinchem, Enschede en Twello. Daarnaast verzorgt het in company bedrijfsopleidingen en advies vanuit het opleidingscentrum Groeipunt. Het College van Bestuur en de Centrale Services zijn gevestigd in Lochem. AOC Oost heeft 550 medewerkers en ruim 5600 leerlingen, studenten en deelnemers.

Visie op leren AOC-Oost 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Visie op leren AOC-Oost Leren en ontwikkelen doe je als je in een uitdagende leeromgeving je eigen keuzes kunt maken die passen bij jouw leervraag. Voor leren ben je zelf verantwoordelijk. Leren doe je soms alleen, maar meestal samen met anderen, zowel binnen als buiten de school. Leren bij AOC Oost betekent dat je zelfbewust, ondernemend en zinvol bezig bent. Je bent vanuit je hoofd, vanuit je hart en met je handen aan het werk.

27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Aanleiding: 1 aug. 2006 Kerndoelen (ruim 300) worden vervangen door 58 globale, meer op het leerproces gerichte, kerndoelen. Door deze ontwikkeling met meerdere AOC’s op te pakken, wordt gestreefd naar meer eenduidigheid en transparantie bij de schoolexamens wat moet leiden tot een hoge mate van kwaliteitsborging van de schoolexamens.

27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Het gaat hierbij om: De leerling leert actief en in toenemende mate zelfstandig; De leerling leert samen met anderen; De leerling leert in samenhang; De leerling oriënteert zich; De leerling leert in een uitdagende, veilige en gezonde leeromgeving; De leerling leert in een doorlopende leerlijn.

Visie Groen Proeven Groen Proeven daagt leerlingen uit. 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Visie Groen Proeven Groen Proeven daagt leerlingen uit. Groen Proeven laat leerlingen keuze maken. Groen Proeven laat leerlingen zelf verantwoordelijkheid dragen. Binnen Groen Proeven is kennis de basis voor vakvaardigheid. 9

Hoe heeft AOC-Oost dat aangepakt? 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Hoe heeft AOC-Oost dat aangepakt? 2006-2008 ontwikkelen Groen Proeven 2008-2009 1ste ronde Pilot’s op alle locaties 2009-2010 2de ronde Pilot’s op alle locaties 2010-2011 3de ronde pilot’s (geformuleerde kaders Groen Proeven van AOC-Oost) Per locatie neemt Ieder vakgroep een Groen Proeven af. 2011-2012 Er wordt bij iedere leerling minimaal een Pvb afgenomen voor het cspe en is opgenomen in het pta. 2012-2013 Schooljaar 2012-2013 inzet van de maximale PvB aan de hand van de opgedane ervaringen in het schooljaar 2006-2012; 10

Hoe heeft AOC-Oost dat gefaciliteerd? 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Hoe heeft AOC-Oost dat gefaciliteerd? 2008-2013 (interventies) Experts begeleiden docenten en teamleiders in de werk context.(individueel en in teams) Docenten bezoeken DOE-dagen Groen Proeven (Workshops-Lezingen) Leergang Coachend Leiderschap. (vanaf 2009-2010) (docenten werken samen en doen onderzoek (leervraag) hoe hun onderwijspraktijk te verbeteren. Experts Groen Proeven van andere AOC begeleiden pilot’s Assessoren training – docenten en praktijkopleiders Leergang Groen Proeven (Team AOC-Oost) contract 11

Waar wil AOC-Oost naar toe werken? 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Waar wil AOC-Oost naar toe werken? 12

Ervaringen Leerlingen zijn gemotiveerder 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Ervaringen Leerlingen zijn gemotiveerder Leerlingen krijgen zicht op eigen leren Docenten komen uit comfort zone Docenten werken samen Docenten coachen meer Docenten stemmen onderwijsprogramma af

van docerende rol naar coachende rol 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 van docerende rol naar coachende rol

Simulatie – Authentiek van voorspelbare naar complexe situatie 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Simulatie – Authentiek van voorspelbare naar complexe situatie

Reflecteren van praten over de leerling naar praten met de leerling 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Reflecteren van praten over de leerling naar praten met de leerling

Differentiatie BB-KB-GL 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Differentiatie BB-KB-GL

27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Aansturende rol GL

27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 …..kan dat?....

Beoordelen van product naar ook het proces 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Beoordelen van product naar ook het proces

Do’s - Dont’s onze ervaringen 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Do’s - Dont’s onze ervaringen Docenten vanaf het begin betrekken bij Groen Proeven; Verandernoodzaak uitleggen; Kaders en spelregels aangeven; Docenten ruimte geven te experimenteren met Groen Proeven; In veilige groepjes Groen Proeven communiceren, 'waar gaat dit over?‘; Deze communicatie op basis van gelijkheid; Docenten die niet vanaf het begin willen, later in een kleine setting bijpraten; Geen vrijblijvendheid, borgen in PTA en beleid; Geen oplossingen aandragen, vanuit een coachende rol; Aangeven dat het tijd kost en dat docenten ook tijd hebben; De vraag stellen wat heb je nodig om een Ideaal typische Groen Proeven uit te voeren? 21

Kaders Groen Proeven AOC-Oost 2012 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Kaders Groen Proeven AOC-Oost 2012 Uitdelen kaders AOC-Oost

27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Waar staan we nu? 23

Waar wil AOC-Oost naar toe werken? 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Waar wil AOC-Oost naar toe werken? 24

Voor vragen die nog komen: Peter Siemerink psiemerink@aoc-oost.nl 27-11-2012 Leergang Groen Proeven dag 2 Voor vragen die nog komen: Peter Siemerink psiemerink@aoc-oost.nl Jos Melgers jmelgers@aoc-oost.nl 25