Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Taos, oktober 2004 toekomst gemeentelijk PH-beleid: hoezo ???
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Methodiek overige leidingen
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
Workshop Positie in crisisnetwerk
Marieke Kessels-Habraken –
De vertaling van model naar praktijk
Casus kennistafel buisleidingen 30 oktober 2009 Casus deel 1 Probleembeschrijving.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Toekomst Bluswaterbeleid
Handreiking Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid 2012
Jaar van transport en veiligheid
Stichting Dijk van een Kust
Risicokaart Antwerpen: 8 oktober 2009 Monique van Spijker
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei

De relatie tussen logistiek en veiligheid
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
(Ontwerp) Besluit Externe Veiligheid Buisleidingen
Risico inventarisatie bij projecten
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
1 september 2006 Frans Reijnen Vaarweg Incident Management (VIM) Samen Sterk.
VERSTERKING van het LIOGS Jan van Belzen Voorzitter Werkgroep Incident Management VGS Burgemeester van Barendrecht CTGG-voorlichtingsdag vervoer gevaarlijke.
III Procesdenken in de praktijk
CPA ROHG RBRANDWEE nVeiiiilgglheeeddsrgoHaaan Deelproject Bovenregionale Oefening Uitgezet bij de Veiligheidsregio Haaglanden, Brandweer, afdeling Vakbekwaamheid.
Jaar van Transport en Veiligheid Zuid-Holland Startbijeenkomst 14 januari 2010.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Zoneringafstanden buisleidingen
Project Incidentscenario Jaar van Transport en Veiligheid Zuid-Holland.
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
Natuurbrand, een onderschat risico. Inhoud Inleiding Model Toepassing Conclusies Vervolg…
Presentatie Gemeenteraad Delft
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Stroomstoring Tieler- en Bommelerwaard 12 t/m 14 december 2007
Cees de Heer Jan Kliest RIVM Moerdijk vanuit het perspectief
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Project Rampenoefening. Samenhang Intentie om Incidentscenario, Rampenoefening en Bestuurlijke Conferentie te laten samenhangen Opgeleverde scenario.
KAM H5 Veiligheid Logistiek teamleider.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Provincie Zuid Holland 25 feb 2015
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Ervaringen Q koorts: samenwerking in de regio Jeroen Gosse Directeur Zuid van LNV Crisismanager RCC Uden.
1 Regionaal Risicoprofiel Hollands Midden. 2 Dit zal u niet zo snel overkomen….
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Handreiking Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid 2012
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Integrale Wabo-risicoanalyse en toezicht tijdens de gebruiksfase
Vaarweg Incident Management (VIM)
Brzo Ageing inspectie Controle van VBS-elementen
PGS 15 in de praktijk gelijkwaardige situaties
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Risicoanalyse … waarom?
Risk management in external safety
RISICOANALYSE Documentatie
Risicoanalyse … waarom?
Met meer inzicht en gerichte ketensamenwerking naar betere grip op risicovolle ketens Marina Paauwe (DCMR Milieudienst Rijnmond) Luuk Olsthoorn (Centrum.
Risicoanalyse … waarom?
Transcript van de presentatie:

Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen

Projectteam Maarten Worp (voorzitter)- Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond Friso van Harsselaar - Veiligheidsregio Haaglanden Menno de Grood - Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Josine Smit - Veiligheidsregio Hollands Midden Marjan Volkerink - Provincie Zuid-Holland

Expertgroep Begeleiding projectgroep Betrokken of belang bij incidentscenario Diverse partijen Veiligheidsregio’s (GHOR, Politie, Brandweer, gemeenten) Milieudiensten Koepelorganisaties Inspectie V&W Provincie Waterschappen Etc. 3

Doelstelling project Incidentscenario Inzicht verkrijgen in bovenregionale risico’s; Inschatten: consequenties maatregelen Afgeleide doelstellingen: Input rampenoefening Opdoen ervaring: Methodiek regionaal risicoprofiel Provinciale risicokaart Product: (Inter)regionaal incidentscenario

Toelichting Methodiek Inventarisatie Inventarisatie transport Risicobeeld en risicoduiding 2. Selectie modaliteit Risicoanalyse (scenario) 3. Oorzaak (trigger) incident Context incident 5. Omschrijving verloop incident tot en met herstelfase

Wat is bereikt: Gedeeld beeld risico’s transport en veiligheid PZH 3 Expertmeetings Risico Inventarisatie Risicoanalyse per modaliteit : Grootste Gevolgen (GG) Meest Waarschijnlijk (MW) Uitwerking Incidentscenario Buisleidingen

Wat kunt u nog verwachten Uitwerking van de producten: Meest Waarschijnlijk en Grootste gevolgen scenario voor: Weg Spoor Water Buisleidingen Maximaal waarschijnlijk scenario:

Keuze Incidentscenario Weg Water Spoor Buisleidingen Bovenregionaal/interregionaal effectgebied * Ja Onderwerp van bestuurlijke oefening Nee Onbekendheid met incidentscenario: - Bestuurders Burgers (risicocommunicatie) +/ + Uitvoerbaarheid van het incidentscenario (oefening) Representativiteit PZH +

Ontwikkeling incidentscenario buisleidingen Uitgangspunten: Realistisch scenario Niet meest waarschijnlijk Niet geen grootste gevolgen Effectgebied Inzet hulpverleningsdiensten Relevant voor alle veiligheidsregio’s

Ontwikkeling incidentscenario buisleidingen Beschrijving aanloop incident: (achterliggende) oorzaken Mechanisch falen Operationele fouten Corrosie Natuurlijke oorzaken Menselijk handelen Overig

Scenario Per Abuis Vertraagde ontsteking hogedruk aardgasleiding (40 bar) Bebouwde omgeving Mooi rustig weer Doden en gewonden, ook hulpverleners Duurt minimaal 30 minuten voordat de gasleiding afgesloten is. Gebied lastig te benaderen Waterwinning is een probleem Media zitten er bovenop: youtube, twitter etc.

Gaswolkontbranding

Workshop Impact en waarschijnlijkheid Maximaal Geloofwaardig Incident Scenario: Buisleidingen Per Abuis

Scenario Per Abuis Vertraagde ontsteking hogedruk aardgasleiding (40 bar) Bebouwde omgeving Mooie lentedag Doden en gewonden, ook hulpverleners Duurt minimaal 30 minuten voordat de gasleiding afgesloten is. Gebied lastig te benaderen Waterwinning is een probleem Media zitten er bovenop: youtube, twitter etc.

Scenario Per Abuis Impact Waarschijnlijkheid Catastrofaal Beperkt Zeer ernstig Ernstig Aanzienlijk Zeer onwaar- schijnlijk Onwaar- Mogelijk Waar- Zeer waar-