De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Risk management in external safety

Verwante presentaties


Presentatie over: "Risk management in external safety"— Transcript van de presentatie:

1 Risk management in external safety

2 Maarten Worp Senior Policy Advisor Risk and Crisismanagement
Safety region of Rotterdam Backround Law and Economics

3 Safety policy

4 External Safety, the prevention of:

5 External Safety 1.0 Explosion of gunpowder stores in Delft 1654:
Gunpowder stores were from thereon prohibited inside of citywalls

6 External safety 2.0 Explosion of ship with 37,000 pounds of gunpowder Leiden 1807, led to the introduction of legislation on the transportation of explosives

7 External Safety 3.0 Feysin, France 1966 Mexico City, Mexico 1984
Viareggio, Italy 2009 Barendrecht, Netherlands 2009

8 External Safety: deals with the containment of risks associated with the: the production, the use, the storage, the transport, of hazardous materials

9 External Safety and affected policy fields
Affects: Urban planning Environment Transportation and infrastructure Safety and security Maarten Worp (voorzitter) - Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond Friso van Hasselaar - Veiligheidsregio Haaglanden Liesbeth van Biene - Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Josine Smit - Veiligheidsregio Hollands Midden Marjan Volkerink(beleidsmedewerker) - Provincie Zuid-Holland De projectgroep wordt begeleid door een expertgroep, samen te stellen uit leden afkomstig uit diverse partijen binnen de provincie Zuid-Holland die betrokken zijn of een belang hebben bij het Bovenregionaal Incidentscenario

10 External safety: How does it work
‘prevention is better than healing’ Risk approach: risk equals chance X effect Quantitative method Using standard scenarios: explosive, toxic and fire Most-Credible vs. Worst-Case Scenario Dutch risk ‘yardstick’: chance of 10-6 lethal casualties occurring per year, caused by a scenario Elected officials, required to make a choice between the ‘progress of society’ vs. the risk of lethal casualties Het project Incidentscenario kent twee afhankelijkheden. De eerste afhankelijkheid valt samen met het project Grootschalige Oefening en het project Risicocommunicatie, tevens onderdeel van het programma Transport en Veiligheid Het incidentscenario is input voor de grootschalige oefening Een tweede afhankelijkheid valt buiten het programma. Het project Incidentscenario is gerelateerd aan het project ‘Provinciale risicokaart en Regionaal risicoprofiel’, dat ook gedragen wordt door de vier veiligheidsregio’s en de provincie Zuid-Holland. De resultaten uit het project Incidentscenario zijn input voor het project ‘Provinciale risicokaart en Regionaal risicoprofiel’.

11 When it does happen Mooi plaatje van IBP, waarmee wordt aangegeven dat je soms geen bronmaatregelen kan nemen en dus repressief moet investeren. Achtergronden: Kans op een tankbrand is reeel (1/30 jaar) (elke maand 3 tanks falen wereldwijd) Effect van brandende tanks is economisch groot (haven dicht, milieugevolgen) Bronmaatregelen brengen kans naar beneden, maar effect niet. Effecten niet beheersbaar voor tanks boven 45 meter, dus repressief investeren. Investeren in IBP is kostenefficent. (ca 3000 tanks in Rijnmond, totale kosten van buncefield is 6 miljard pond, buncefieldscenario is sinds WOII wereldwijd 8 keer eerder voorgekomen.)

12 Questions?


Download ppt "Risk management in external safety"

Verwante presentaties


Ads door Google