Is fysiek wel altijd psychisch? Herhalingscursus Kindergeneeskunde Texel 15 april 2009 WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Sociale media: de pleuris breekt uit!
AFSCHEID VAN DE STEENGROEVE ENIGE OPMERKINGEN NAAR AANLEIDING VAN 45 JAAR ACADEMISCH ONDERWIJS.
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Een reis naar Licht”.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Over consumenten, gedrag en marketing
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Zelf aan de slag ? Trainershandleiding Oefeningen Casuïstiek
Peter Teeuwen Man 57 jaar Hoogbegaafd Heb autisme.
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
“Dromen, Denken, Doen”. De 3-D Ondernemersmeter UWV e.a. uitkeringsverstrekkers vragen garanties 70% starters uit uitkering: binnen 1 jaar succes (mits.
Gemaakt door Mike van Doorn
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
MENSEN EN CALAMITEITEN CHEMIEZONE-ARBOZONE 20 APRIL 2010.
Is psychisch wel altijd fysiek?
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Beoordelen van docenten loont de moeite!
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Leren een held van deze tijd te zijn Brandweer Drenthe 2 september
Kan men zichzelf ook uit de war brengen?
PROFESSIONALISERING NVBR JAARCONGRES MASTERCLASS 2 OCTOBER 2008 GRENZEN AAN DE
Is psychisch wel altijd fysiek? Symposion Oorzaak onbekend Rotterdam 2 Juni
Is psychisch wel altijd fysiek?
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
Goede zorg = Samen delen
‘Beschouwing’ over samenwerking
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Enquête.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Huisbezoek. Gebod &Verwachting van de Heer Menselijke mogelijkheden, techniek of vervoer en gewoontes.
Rekenen groep 4.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Slot 4Hc.
Depressie bij ouderen.
Spreuken: De nederige wijze.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Wat is het heerlijk om een man te zijn!!
Volksuniversiteit Zwolle
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Voortekenen herkennen
Ontwikkeling en de basisschool
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Gezondheid en gezond gedrag
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Crisis-Management.
28ste Transmissiedag Infectieziekten Amersfoort, 20 maart 2018
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Transcript van de presentatie:

Is fysiek wel altijd psychisch? Herhalingscursus Kindergeneeskunde Texel 15 april

- Ja, wacht effe, wacht effe. Dus jij hebt trek om te fleppen? - Ja. - En dan kruip-ie de lucht in... - Ja. - Maar voordat jij in de suikerpot hebt kennen roeren gaat-ie weer plat? - Precies! Ja. Dus duik ik maar weer in de leesportefeuille. Begrijp je? - Nee, maar dan zit jij waarschijnlijk in een poreuze cirkel. - Zou jij denken? - Ja, dat is waarschijnlijk psychisch. Dat is waarschijnlijk psychisch. - Wat heb mijn jongeheer nou met psychisch te maken? - Fysiek is altijd psychisch! Is fysiek wel altijd psychisch? Is psychisch wel altijd fysiek? Fysiek en psychisch

I fysiek altijd psychisch

Waar gaan we het over hebben? Belgische schoolkinderen die ziek worden van Cola Mensen die onwel worden na alarm in dierenwinkel Scholieren die bij generale repetitie van musical massaal flauwvallen of onwel worden Mensen met het sick building syndrome Nigeriaanse jonge mannen die plots constateren dat hun jongeheer verdwenen is Palestijnse meisjes die zich vergiftigd weten door een wit poeder van de Israëli's Kinderen die massaal ziek worden na vaccinatie Breda’se kinderen die jeukende uitslag krijgen Deelnemertjes aan vossenjacht die onwel worden

MPI, MSI of Massahysterie

Een raadselachtige ziekte Mass psychogenic illness (MPI) is the collective occurrence or self-report of physical symptoms in the absence of an identifiable pathogen

Voorbeelden van MPI Dancing mania (1450) Hysterische besmetting in kloosters en scholen Sick building syndrome Allerlei scares –Voor insecten, ziekteverwekkers, chemische substanties, hekserij, geneesmiddelen, technische fenomenen (flikkerende schermen) Recente voorbeelden –Oncontroleerbare schokken bij 21 meisjes (Vientiane 1999) –57 onwel op vliegveld Mebourne (2005) –Maleisische meisjes in paniek door geesten (2008)

Twee jaar onverklaarbaarheid in Nederland Per jaar dus ca 8 uitbraken 90 slachtoffers Waarvan 40% kinderen of adolescenten Geen gevallen in Texel en Zeeland

Kenmerken van MPI Er is steeds een ‘triggering accident’, vaak geur Treedt plotseling en acuut op na ‘sense making’ Altijd meerdere gevallen tegelijk Treft voornamelijk vrouwen (>70%) Treft veel kinderen en jonge mensen (>40%) Besmetting loopt via sociale netwerken Vaak in groeperingen of organisaties met stress Snel en spoorloos herstel, zeker na aftransport Symptomen: Hoofdpijn, duizeligheid, toevallen, flauwvallen, gapen Maagklachten, misselijkheid, braken, benauwdheid Huiduitslag, jeuk, pijn, allergische reacties, hoesten Moeheid, uitputting, depressie, dwanglachen, (dwang)voorstellingen

Model van uitbreiding van gedrag (Chaos model) A N T A L Be- Trok- kenen STERKTE STIMULUS

Processen bij MPI Modelling/ Nabijheid (plaats en sociaal) Response expectancy Suggestie Arousal Geruchtvorming/sense making Publiciteits effecten »Media kunnen, afhankelijk van benadering, vriend of vijand zijn. Geef ze iets positiefs om te doen! Civielrechtelijke aspecten »Men kan belang hebben bij verzuim (scholieren!), of bij mogelijke claim, men kan slachtofferrol willen benadrukken etc. Men kan zich afvragen of dit alles hysterie mag heten

© 2006 JP van de Sande RuG achtergronden PSYCHOLOGISCH –Psychosomatiek –Besmettelijkheid van gedrag en emoties –Stress achtige verschijnselen MAATSCHAPPELIJK –Hoge mate van organisatie –Zeer geavanceerde techniek –Grote hoeveelheid hulpverleners –Verantwoordingscultuur –Riskless society (Wildavsky)

© 2006 JP van de Sande RuG Eerste voorlopige conclusie FYSIEK IS VET VAAK PSYCHISCH

II psychisch altijd fysiek

DE BITTERHEID VAN HET ORGANISEREN

Weick’s model Dubbel- zinnigheid (Equivocality) Gedrag (Enactment) Procedures (Selection) Structuren (Retention)

Wie is goed bezig? Antwoord: de professioneel werkende is goed bezig Hoe is dat zo gekomen? Professioneel: van Professio (Lat) openlijke verklaring, officiële aangifte, aangegeven beroep Dus: Professioneel duidt niet zozeer op kwaliteit, maar op inbedding in systeem en verantwoordingsplicht (borging) Maar: Uit Roget’s thesaurus: –expert, connoisseur, master, prima donna, first fiddle, cordon bleu, specialist Dus: in Angelsaksische cultuur haast synoniem met goed WORDEN KWALITEIT EN BORGING IDENTIEK?

© 2006 JP van de Sande RuG Enkele voorbeelden van Professioneel

© 2006 JP van de Sande RuG Wat is een amateur? Letterlijk: een liefhebber (nog ernstiger: dilettant) VOORDELEN: Iemand die van zijn werk houdt, die er emotioneel bij betrokken is Die zich met de inhoud van het werk identificeert Die zijn opbrengst vooral uit het werk zelf haalt (intrinsieke motivatie) NADELEN: Iemand die van zijn werk houdt, die er emotioneel bij betrokken is Die zich er mee identificeert Die zijn opbrengst vooral uit het werk zelf haalt (intrinsieke motivatie)

© 2006 JP van de Sande RuG Wat is een professional? Letterlijk: een beroepsuitoefenaar met borging VOORDELEN: Iemand die afstand heeft tot zijn werk, die er emotioneel niet bij betrokken is Die zich met zijn positie identificeert Die zijn opbrengst vooral uit de resultaten haalt (extrinsieke motivatie) NADELEN: Iemand die afstand heeft tot zijn werk, die er emotioneel niet bij betrokken is Die zich met zijn positie identificeert Die zijn opbrengst vooral uit de resultaten haalt (extrinsieke motivatie)

MODERNE DOKTERS In het CAnMeds model worden 7 taakgebieden van de arts onderscheiden: 1.Arts-patiënt communicatie 2.Maatschappelijk handelen 3.Organiseren 4.Professionaliteit 5.Samenwerken 6.Vakinhoudelijk handelen 7.Wetenschap en onderwijs

© 2006 JP van de Sande RuG Een voorbeeld van professionalisering Ondervoed in het ziekenhuis. Verwaarloosd probleem: 1.Aandacht, alert ziekenhuisbeleid 2.Alle rijke westerse landen van US tot Nederland 3.Meest voorkomende aandoening bij opgenomenen, oud en jong 4.Meest gemiste diagnose 5.Niet standaard meten en wegen. 17% onderzoekskamers geen weegschaal of meetlat en van meetlatten 20% kapot 6.Geen standaard definitie van ondervoeding 7.Verantwoordelijkheid voedingsbeleid onhelder 8.Gebrek aan trek door ziekte en medicijnen 9.Akelige gevolgen ondervoeding 10.Oplossing: aangepaste energierijke voeding of sonde/infuus voeding 11.Helaas geen woord over lekker eten

Moderne ziekten I De moderne ziekten danken we eigenlijk aan Sigmund Freud Hij begon geestesgesteldheden als ziekten aan te duiden Vb. Neurosen, complexen, fixaties, hysterie, narcisme, fobieën (bv. Oedipuscomplex, anale fixatie, hysterische blindheid, paardenfobie) Dit bleek zeer succesvol, vooral wanneer er een fysieke component bij bedacht werd Dus kennen we nu:

Moderne ziekten II ADD, ADHD, Anorexia, Asperger, Autisme, Automutilatie Bereavement,Bindingsangst, Borderline, Boulemie, Burnout Chronische voedselweigering, CVS Dependent personality disorder, Depersonalisatie, Dyslexie Faalangst, Fibromyalgie, Gokverslaving Hechtingsstoornis, Hoogbegaafdheid, Hypochondrie Lege Nest syndroom, ME, Munchausen by proxy, NLD Obesitas, ODD, Overspanning Posttraumatisch stress syndroom, Restless legs, RSI Sexual arousal disorder, Sexverslaving, Slaap apneu Voedselallergie Whiplash (zie ook:

PROBLEEMOPLOSSEN voor crisismanagers

© 2006 JP van de Sande RuG De wet van Pleuris P = VRM² P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie M= mediageniekheid Er aan zitten is voor de arts nauwelijks te vermijden, dus geldt:

© 2006 JP van de Sande RuG Tweede conclusie PSYCHISCH IS VET VAAK FYSIEK

BEELDEN VAN DE DOKTER De dokter als menslievende held De dokter als miskend genie De dokter als held der wetenschap De dokter als gevallen engel De dokter als psycholoog De dokter als manager De dokter als klem zittend professional De dokter als foutvermijder

Derde conclusie DE DOKTER IS VET VAAK EEN MENS En zo hoort het ook

Dit is Eigenlijk nog lang niet het einde

© 2006 JP van de Sande RuG

CRISISMANAGEMENT

© 2006 JP van de Sande RuG Wat is waarheid? Twee visies Immanuel Kant: waarheid bestaat wel (das Ding an sich), maar we kunnen hem niet kennen Daarom zijn vele verschillende meningen over één zaak mogelijk Daarom is zorgvuldige toetsing van meningen nodig Wetenschap reduceert chaos maar lost niet op Thomas: Things that people believe to be real, are real in their consequences Waarheid is daarom een te abstract begrip Waarheid is eerder een waarde dan een feit Feiten kunnen dus meer of minder waar gevonden worden De verwachte consequenties spelen hierbij een grote rol 2 dimensies beinvloeden waarheids-gevoel sterk: Angsten en Wensen

© 2006 JP van de Sande RuG Hoe mensen informatie opvatten Er bestaat een groot verschil tussen opvattingen experts en opvattingen publiek –Door ongecyferdheid (60% maakt elementaire fouten, Johnson 2003) –Door ontbreken kennis en achtergrond kennis –Door grote belang van boodschapper-geloofwaardigheid –Door onbekend zijn van ranges en normen –Door ontbreken vertrouwen in methodologie –Door werking biases Actor observer bias Self serving bias Priming effecten (bijv Arsenicum of Kwik) Framing (waarden onder drempel niet geloofwaardig erboven wel. Johnson, 2008) Geheugen voor negatieve zaken zwak, attentie sterk

CRISIS Crisis: Ernstige verstoring van normale gang van zaken en organisatievormen Gevolg: Nieuwe normen en organisatievormen zijn nodig. Dit resulteert meestal in CHAOS. In crisis is richting nodig en elke richting is beter dan geen. In crisis werken de onder normale omstandigheden bedachte procedures niet goed meer: Flexibititeit is nodig In crisis zoeken mensen naar leiderschap: voorwaarde voor EEN richting Leider moet geschikt zijn voor identificatie Als leider als ‘een van ons’ en dus eerlijk wordt gezien, effectief tegen geruchten

© 2006 JP van de Sande RuG INDEXEN VOOR VERWIJTBAARHEID Is er een persoon of instantie die de schuld kan krijgen? Bezit deze ook formele verantwoordelijkheid? Is deze verantwoordelijkheid juridisch te onderbouwen? Hebben verantwoordelijken een persoonlijk belang? Hebben verantwoordelijken Idiosyncratisch crediet (draagvlak) Is er door verantwoordelijken in het verborgene gehandeld? Houdt men nog steeds dingen achter? Was gebeurtenis voorzienbaar? Is zoiets al eens eerder gebeurd? Is er achteraf een betere oplossing denkbaar?

© 2006 JP van de Sande RuG INDEXEN VOOR RELEVANTIE Sluit gebeurtenis aan op belangrijke ontwikkelingen? Tast de gebeurtenis de belangen van mensen aan? Is gebeurtenis symbolisch voor andere zaken? Toont de gebeurtenis inherente fouten in organisatie? In hoeverre is er maatschappelijke onrust waar gebeurtenis op aansluit? Tast gebeurtenis vertrouwen van burger aan? Leidt gebeurtenis tot ontstaan van een vijandbeeld? Wat zijn kosten die met gebeurtenis samenhangen? Hoe groot is geografische en psychologische afstand?

© 2006 JP van de Sande RuG INDEXEN VOOR MEDIAGENIEKHEID Hebben de verantwoordelijken een hoge positie? Hebben de verantwoordelijken eerder fouten gemaakt? Ernst van gevolgen: hoeveel slachtoffers en schade? Zijn er saillante details die beklijven kunnen? Mogelijkheden tot identificatie? Mooie plaatjes met symboolfunctie? Is het probleem op begrijpelijke wijze uit te leggen? Is er überhaupt informatie te krijgen (foto’s, interviews, toegang terrein) Worden de media door andere hypes gedomineerd?