De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale media: de pleuris breekt uit!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale media: de pleuris breekt uit!"— Transcript van de presentatie:

1 Sociale media: de pleuris breekt uit!

2 Wie ben ik: mijn Twitterprofiel

3 Tijden veranderen….

4 Communicatie verandert:
de buitenwereld bepaalt het nieuws!

5 Want wij zijn allemaal journalist geworden!

6 Vroeger was het nog ‘Massamedia’,

7 maar nu is het ‘Mediamassa’!

8 Wat zijn sociale media? Het delen van combinaties van:
Tekst Tekst (via Twitter, Hyves, Facebook enzovoort) Video (onder andere met YouTube) Foto (bijvoorbeeld met Flickr) Audio (zoals via iLike) gemaakt met input van gebruikers online of mobiel gedeeld in een sociale omgeving waardoor een conversatie ontstaat.

9

10 Wat doet u met sociale media?
Ik ben lid van een sociaal netwerk (Hyves/Linkedin/Facebook) Ik bekijk wel eens video’s op Youtube Ik lees wel eens blogs van experts op internet Ik lees wel eens een Twitter bericht Ik heb mobiel internet op mijn telefoon Ik plaats wel eens reacties op een blog Ik twitter zelf Ik blog zelf Ik plaats wel eens foto’s op een sociaal netwerk (Picassa / Twitpic /Flickr et cetera) Ik plaats weleens video’s op Youtube Interactief: iedereen staan en lijstje af. Als iemand een sociaal medium niet gebruikt, dan zitten.

11 “Wet” van pleuris is resultaat van MCDm onderzoek Van gebeurtenis tot crisis, wanneer breekt de pleuris uit? (2002)

12 P = VxRxM² Wet van Pleuris 1.0 P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid
R= relevantie M= mediageniekheid De V staat voor Verwijtbaarheid: was het te voorzien dat dit kon gebeuren? Is iets soortgelijks al eerder gebeurd? Is er een instantie die hiervan de schuld kan krijgen? Houdt men nog steeds dingen achter? De tweede variabele staat voor maatschappelijke Relevantie, oftewel de symboolfunctie van het incident richting de maatschappij. Is er maatschappelijke onrust na de gebeurtenis? Waar vindt het plaats? De laatste variabele, mediageniekheid, weegt zwaarder dan de andere variabelen. De media gaat op zoek naar foto’s, interviews en films om de gebeurtenis in beeld te brengen. Hoe meer beelden hoe groter de kans op pleuris. Dit is de oude wetmatigheid!

13 Sociale media zorgen voor
meer snelheid en meer interactiviteit …

14 en bijna onbeperkte deelmogelijkheden
zodat …

15 ..mediageniekheid verwordt tot sociale mediageniekheid

16 “Wet” van Pleuris 2.0 zou moeten zijn:
P=VxRx(S)M³ P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie (S)M= sociale mediageniekheid

17

18

19 Verwijtbaarheid Is er een persoon of instantie die de schuld kan krijgen? Hebben deze ook een formele verantwoordelijkheid? Welke rol hebben de verantwoordelijken? Houdt men nog steeds dingen achter? Was de gebeurtenis voorzienbaar? Is zoiets al eens eerder gebeurd? De V staat voor Verwijtbaarheid: was het te voorzien dat dit kon gebeuren? Is iets soortgelijks al eerder gebeurd? Is er een instantie die hiervan de schuld kan krijgen? Houdt men nog steeds dingen achter? Invulling van deze vragen gebeurde op het internet aan de hand van een artikel. Het vermoeden is dat er mogelijk fouten zijn gemaakt.

20 “Chemie-pack handelde in strijd met vergunningen” (De Pers)

21 “Heeft de gemeente wel goed gecontroleerd?”

22 “voortdurende metingen aantonen dat er geen gevaarlijke stoffen in de lucht aan de grond komen in zodanige concentraties dat ze een gevaar zouden opleveren voor de volksgezondheid”

23 Burgemeester Moerdijk stelt de bevolking gerust:
“Zolang niet iedereen weet welke stoffen er zijn vrij gekomen kan ik me voorstellen..”

24 Relevantie Betreft de gebeurtenis iets wat mensen belangrijk vinden?
Is gebeurtenis symbolisch voor andere zaken of ontwikkelingen? Hoe groot is geografische en psychologische afstand? In hoeverre is er maatschappelijke onrust waar gebeurtenis op aansluit? Leidt gebeurtenis tot ontstaan van een vijandbeeld? Tast gebeurtenis vertrouwen van burger aan? Betreft de gebeurtenis iets wat mensen belangrijk vinden? Sluit gebeurtenis aan op belangrijke ontwikkelingen? Tast de gebeurtenis de belangen van mensen aan? Is gebeurtenis symbolisch voor andere zaken? Toont de gebeurtenis inherente fouten in organisatie? In hoeverre is er maatschappelijke onrust waar gebeurtenis op aansluit? Tast gebeurtenis vertrouwen van burger aan? Leidt gebeurtenis tot ontstaan van een vijandbeeld? Wat zijn kosten die met gebeurtenis samenhangen? Hoe groot is geografische en psychologische afstand?

25 Voor wie geldt nu: wel of geen gevaar?

26 “Waarom niet direct gewaarschuwd via sirenes
“Waarom niet direct gewaarschuwd via sirenes?” “Lopen we nu extra risico?”

27 Sociale Mediageniekheid
Symbolische plaatjes met impact over de gevolgen (slachtoffers of schade)? Is er überhaupt informatie te krijgen (foto’s of interviews)? Is er veel pers aanwezig? Worden de media door andere hypes gedomineerd? Hebben verantwoordelijken een hoge positie? Zijn er eerder fouten gemaakt? Is het probleem begrijpelijk uit te leggen?

28 Symbolische foto’s in overvloed....

29 “Grote Vuurbal Jonguh”

30 World Wide Trending Topic: > 118.000 Tweets
Video’s: > 0,5 miljoen views

31 Voldoende ingrediënten voor stevige Pleuris!
“Sociale media haalden de traditionele media in bij Moerdijkbrand” “Sociale media genegeerd bij info over crisis” “Nieuwe communicatieorde dankzij sociale media” “#Twitter oorzaak communicatieproblemen #Moerdijk” “Moerdijk bewijst: overheid nog niet klaar voor sociale media bij crises” “Oud denken bij crisis Moerdijkbrand” “Sociale media oorzaak communicatieproblemen Moerdijk”

32 Na #Moerdijk is duidelijk:
sociale media zorgen voor meer pleuris!

33 Tijden veranderen….

34 We kunnen het niet meer ontkennen..

35 Iedereen is aan de sociale media..

36 Maar de pleuris kan zo uitbreken!

37 Als voorbeeld het verhaal van @grotedame

38 Oftwel een Drenthse politiechef
ASSEN - Districtschef Gerda Dijksman van de politie in Zuidwest Drenthe heeft een reprimande gekregen van korpsbeheerder Sicko Heldoorn. Dat blijkt uit onderzoek door RTV Drenthe. Aanleiding is een twitterbericht waarin Dijksman de PVV fascistisch noemt. Ze tweet: 'politiek is nu goed wakker en buitelt over elkaar als het gaat om terechte zorg voor fascistische PVV'. Heldoorn noemt de actie van Dijksman 'ongelukkig communiceren en onhandig'. Dijksman zou inmiddels de korpsbeheerder hebben laten weten het daar mee eens te zijn. Heldoorn weet nog niet of het bij deze reprimande blijft en ook niet of het van invloed is op het gebruik van twitter binnen de politie. Gerda Dijksman was van 1994 tot 1996 Tweede Kamerlid voor de PvdA. Ze wil, evenals de PVV, geen commentaar geven op de tweet. De PVV voert mediastilte in verband met de formatie van het nieuwe kabinet.

39 Ze plaatste deze Tweet

40

41 Er volgt een radiostilte…

42 want enkele maanden later…
Maar de reprimande en de radiostilte mochten niet baten, want enkele maanden later…

43 ..is ze uit haar functie is gezet vanwege de volgende Tweet

44 ‘Hoor net dat er 2 mensen dood in de woning zijn gevonden in Meppel. (
‘Hoor net dat er 2 mensen dood in de woning zijn gevonden in Meppel.(..) Gaat vast om huiselijk geweld.’ twitterde ze over het Meppeler Kerstdrama, waarbij koolmonoxide de oorzaak was

45 TWEXIT

46 Sociale media is ook humor..

47 Maar wanneer creëer je je eigen pleuris?

48 Context: Tweet verwijst naar kerstpakket van Polyvison (bedrijf)

49 Medewerker meldkamer is teleurgesteld over zijn eigen Veiligheidsregio

50 Burgemeester met een duidelijke mening

51 Wederom: duidelijke mening …vanuit hetzelfde gevoel?

52 Ze leert snel bij!

53 Doe daarom vooral geen dingen die je normaal ook niet doet!

54 Bekijk zelf eens hoe je online te vinden bent: www. 123people
Bekijk zelf eens hoe je online te vinden bent: of Een voorbeeld is een man die zich ziek meldde wegens een hernia maar op zijn Hyves-profiel foto's zette waarop hij aan het springen was tijdens een concert. Hij werd ontslagen!

55 Sociale media: de pleuris breekt (zo) uit…
Of valt het allemaal wel mee?

56 Mail of Twitter Roy Johannink Mail: johannink@vdmmp.nl
Let’s discuss! Mail of Twitter Roy Johannink Senior adviseur Beleid & Onderzoek Mail:


Download ppt "Sociale media: de pleuris breekt uit!"

Verwante presentaties


Ads door Google