Hoofdstuk 3 De zelfbewuste manager

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evaluatie van mentorprojecten
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Johari venster & feedback
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Persoonlijk worden.
Professionele ontwikkeling
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 2 Zelfbewustzijn: jezelf begrijpen en ontwikkelen
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij * Naam: * marvin koekoek Klas: *4a Jaar: *2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Met handen en voeten geloven 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Wat ik wil…..
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 De zelfbewuste manager Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen Jezelf beter begrijpen Weten hoe je continu over jezelf leert Bestaande vaardigheden verbeteren en nieuwe ontwikkelen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen De overige hoofdstukken in dit boek gebruiken om je management-vaardigheden te verbeteren Je managementloopbaan zelf sturen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Succes in de kennis-economie is er voor hen die zichzelf kennen – hun sterke kanten, hun waarden en hoe ze het beste presteren.. -Peter Drucker Copyright © 2010 Pearson Education

Waarom zou je je zelfbewustzijn vergroten? Inzicht verwerven in je bestaande geschiktheid om te managen Je vaardigheden vergroten door voortdurend aan zelfbeoordeling te doen Leren hoe je je managementloopbaan zelf kunt sturen Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je je zelfbewustzijn vergroten? Gegevens over jezelf verzamelen Leren van ervaring De eenzaamheid opzoeken om na te denken Vragenlijsten om jezelf te beoordelen Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je je zelfbewustzijn vergroten? Leren van ervaring: Ervaring en doelen op elkaar afstemmen Een logboek bijhouden De eenzaamheid opzoeken om na te denken Copyright © 2010 Pearson Education

Zelfbeoordelingstechnieken die je zelf kunt toepassen Zelfgeschreven interviews, gebeurtenissen in je leven, autobiografisch verhaal Opgeschreven dagdromen Opgeschreven in memoriams of toespraken bij pensionering Een rangorde maken van belangrijke waarden qua werk Balans van sterke en zwakke kanten Weergave van de levenstijl Copyright © 2010 Pearson Education

Voorbeeld van logboek-aantekeningen Ik ben dit weekend wezen skiën en zag daar het perfecte voorbeeld van een leider die haar leiderschapsstijl aanpast aan haar volgelingen en de situatie. Terwijl ik mijn ski’s aantrok zag ik een skilerares die kleine kinderen leerde skiën. Ze deed dit aan de hand van een spelletje. De kinderen vonden het erg leuk en leken het heel goed te doen. Toen ik later die dag naar de skihut ging voor de lunch, gaf ze les aan volwassenen en deed ze meer voor dan dat ze praatte. Maar als ze praatte, zorgde ze er steeds voor dat ze hen aanmoedigde, zodat ze zich niet geïntimideerd voelden als een kind voorbijgleed. Ze zei dan bijvoorbeeld tegen de volwassenen dat het makkelijker is voor kinderen of dat kleinere ski’s makkelijker zijn. Ze liet de kinderen lachen en leren en maakte de volwassenen minder zelfbewust om hen ook te helpen leren… Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je je zelfbewustzijn vergroten? Zelfbeoordelingstechnieken Zelfbeoordeling 1: Is management iets voor jou? Zelfbeoordeling 2: Wat is je emotionele intelligentie in je studie/groepswerk? Zelfbeoordeling 3: Beoordeling van je cognitieve stijl Zelfbeoordeling 4: Vragenlijst over vooronderstellingen over leiderschap Copyright © 2010 Pearson Education

Zelfbeoordeling 1: Is management iets voor jou? M = daar lijk ik het meest op E = daar lijk ik enigszins op WN = weet niet NE = daar lijk ik niet erg op HN = daar lijk ik helemaal niet op    1.    Ik kan anderen zover krijgen dat ze doen wat ik wil. M E WN NE HN 2. Ik evalueer vaak hoe ik op mijn werk functioneer. 3. Ik raak liever niet betrokken bij politieke spelletjes in de organisatie. 4. Ik houd van de vrijheid die niet erg strak omlijnde doelen me geven. Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Zelfbeoordeling 2: Wat is je emotionele intelligentie in je studie/groepswerk? zeer geringe vaardigheid redelijke vaardigheid zeer grote vaardigheid 1 2 3 4 5 _____ 1. Verschillende interne fysiologische signalen met verschillende emoties in verband brengen. _____ 2. Ontspannen als ik onder druk sta in situaties. _____ 3. Je kunnen ‘opladen’ voor een taak. _____ 4. Weten welke impact je gedrag op anderen heeft. _____ 5. Een succesvolle oplossing van een conflict met anderen in gang zetten. Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Vijf componenten van emotionele Intelligentie Zelfbewustzijn Met emoties omgaan Jezelf motiveren Empathie Sociale vaardigheden Copyright © 2010 Pearson Education

Zelfbeoordeling 3: Beoordeling van je cognitieve stijl Zelfbeoordeling van de cognitieve stijl 1. Word je meer beïnvloed door: Waarden Logica 2. Als je vreemde mensen moet leren kennen, vind je het: a. iets dat je behoorlijk wat moeite kost b. leuk, of iets dat je makkelijk afgaat Copyright © 2010 Pearson Education

Interpretatie: zelfbeoordeling van je cognitieve stijl Persoonlijkheidsleer Voorkeuren Introverte type Extroverte type Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Zelfbeoordeling 4: Vragenlijst over vooronderstellingen over leiderschap Het is alleen maar menselijk dat mensen zo weinig mogelijk werk doen als waarmee ze kunnen wegkomen. Als mensen werk uit de weg gaan, komt dat gewoonlijk omdat dat werk betekenisloos is geworden. Als werknemers alle informatie krijgen die ze willen hebben, hebben ze vaak een betere houding en gedragen ze zich verantwoordelijker. Als werknemers meer informatie krijgen dan ze strikt nodig hebben voor hun werkzaamheden, maken ze er meestal misbruik van. _____(a) _____(b) 10 _____(c) _____(d) Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je je zelfbewustzijn vergroten? Anderen om feedback vragen Een model van jezelf blootgeven en feedback vragen Johari-venster Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Johari-venster Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Aan wie moet er feedback worden gevraagd? 360-gradenfeedback Persoonlijke coaches Copyright © 2010 Pearson Education

Richtlijnen voor het vragen van feedback Stap 1. Benoem de gebieden waarop feedback het meest waardevol is om doelen te bereiken en te groeien. Stap 2. Bepaal de relatieve waarde van het observeren van anderen of het rechtstreeks om feedback vragen. Stap 3. Stel anderen op de hoogte van de specifieke gebieden waarover je feedback wilt krijgen. Stap 4. Om het feedbackproces te vergemakkelijken moeten managers makkelijk benaderbaar zijn voor relevante anderen. Stap 5. Managers should monitor their own behavior. Stap 6. Tijdens de uitwisseling van feedback moeten managers zich ervan vergewissen dat ze de boodschap van de zender hebben begrepen. Stap 7. Geef een positieve bevestiging van de feedback die anderen geven. Copyright © 2010 Pearson Education

Zelfgestuurd loopbaanmanagement - Zelfgestuurd loopbaanmanagement is een proces waarbij mensen de loop van hun carrière zelf sturen, leiden en beïnvloeden Copyright © 2010 Pearson Education

Een model van zelfgestuurde loopbaanplanning Copyright © 2010 Pearson Education

Zelfgestuurd loopbaanmanagement Managers horen ondergeschikten te helpen hun loopbaan te ontwikkelen Copyright © 2010 Pearson Education