Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Menno Karres Lead Auditor
Projectmanagement 5e druk ISBN
© Pearson Education Benelux, 2003
Individuele besluitvorming
Leer de namen van de noten 1
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Oplossingsgericht coachen
Leer de namen van de noten 2
Activerende werkvorm (awv):
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
OHT 7.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclame In dit hoofdstuk zul je het volgende.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Resultaat in de Raad ZomerRaad, 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Iedereen is context driven!
Een vergadering organiseren
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Vergadering Personeelsdienst
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen Creativiteit en innovatie stimuleren De vijf stappen van rationeel problemen oplossen toepassen Ethiek bij besluitvorming op haar waarde schatten Bij het oplossen van problemen de sterke kanten van groepen benutten en de zwakke kanten vermijden Instrumenten van kwaliteitsmanagement toepassen om problemen op te lossen Copyright © 2010 Pearson Education

Het belang van problemen effectief oplossen Wil je als manager succes hebben, dan moet je de juiste beslissingen op het juiste moment nemen Rationele proces van problemen oplossen Copyright © 2010 Pearson Education

Creatief problemen oplossen Problemen oplossen is het proces waardoor je de discrepantie tussen feitelijke en gewenste uitkomsten opheft Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Besluitvorming Het kiezen van de beste oplossing uit een aantal haalbare alternatieven Copyright © 2010 Pearson Education

Het rationele proces van problemen oplossen Bewustzijn Definitie van het probleem Besluitvorming Implementatie actieplan Follow-through Copyright © 2010 Pearson Education

Bewustzijn van het probleem Win het vertrouwen Maak doelen helder Stel vast dat er problemen zijn Herken problemen Routineproblemen Niet-routineproblemen Stroomschema’s Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Voorgeprogram-meerde beslissingen – Standaardreacties die zijn gebasseerd op procedures die in het verleden effectief zijn gebleken. Niet-routine-problemen – Innovatieve oplossingen die zijn afgestemd op de specifieke situatie. Copyright © 2010 Pearson Education

Definitie van het probleem Analyseer problemen Oorzaak-en-gevolgdiagram Visgraatdiagram Prioriteiten stellen ten aanzien van welke problemen het eerst moeten worden opgelost Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Methoden Mankracht Belangrijke oorzaken van problemen Machines Materiaal Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Besluitvorming Stel besluitvormingscriteria op Specifiek, meetbaar en haalbaar Complementair Ethisch Acceptabel Ontwikkel verschillende actiemogelijkheden Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Besluitvorming Evalueer de voordelen en risico’s van alternatieven Kans op succes Omvang van het risico Zekerheid Turbulentie Copyright © 2010 Pearson Education

Implementatie van het actieplan Wijs taken en verantwoordelijkheden toe Maak een implementatie-planning Tijdlijn Gantt-diagram Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Gantt chart Grafische plannings- en controlemethode Project opdelen in afzonderlijke taken en de tijd schat die nodig is voor elke taak. Alle implementatietaken en taken aan de juiste mensen toewijzen. Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Gantt-diagram Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Follow-through Stel succescriteria op Volg de resultaten nauwlettend Treed corrigerend op Copyright © 2010 Pearson Education

Criteria voor participatie Kwaliteitseisen Acceptatie-eisen Tijdsinvestering Copyright © 2010 Pearson Education

Beslisboom voor het optimale participatieniveau bij besluitvorming Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Voordelen van groepsbesluit-vorming Meer kennis en informatie Breed scala aan gezichtspunten Meer begrip Beter implementatie Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Nadelen van groepsbesluit-vorming Grotere tijdsbeslag Overheersing door enkelen Gedeelde verantwoordelijkheid Druk om zich te conformeren Groepsdenken Copyright © 2010 Pearson Education