Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Arbeidstevredenheid en prestaties
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
De HR-Businesspartner als servant-leader
Persoonlijk worden.
27 januari 2011.
Professionele ontwikkeling
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Praktische Organisatiepsychologie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
PLATO™-Intensief- Leadership
Leiderschap en vertrouwen
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 4 drs. S. van der Geest.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Leerdoelen Onderscheid maken tussen kansen voor management en kansen voor leiderschap Bepalen hoe en wanneer je moet optreden als transactioneel leider of transformationeel leider Je leiderschap afstemmen op de behoeften van je medewerkers Medewerkers faciliteren om doelstellingen te bereiken Een politieke diagnostische analyse maken Machtstactieken toepassen om te krijgen wat je wilt Defensieve strategieën gebruiken om je macht te beschermen

Leiders Leiders kunnen organisaties maken, laten groeien en transformeren

Wat doen leiders? Ze: geven leiding aan veranderingsprocessen zorgen ervoor dat mensen zich kunnen concentreren op producten, technologieën en werkwijzen zijn gericht op groei

Managers Order te handhaven Productiviteit te bevorderen Efficiëntie te waarborgen

Wat is leiderschap? Het proces waarbij supervisie wordt geboden, anderen worden gemotiveerd en mensen ertoe worden aangezet zich vrijwillig bij de visie van de leider aan te sluiten Dwang kan alleen eindigen in chaos (M. Ghandi)

Wat is het verschil tussen leider en managers? Managers oefenen gezag uit Leiders beïnvloeden anderen zodat die hen volgen Managers doen de dingen goed, leiders doen de goede dingen

Gezag – Het recht om beslissingen te nemen en middelen van de organisatie in te zetten op basis van de positie die de gezagdrager inneemt in de organisatiehiërarchie

Transactionele leiders houden zich bezig met: Een organisatie zo soepel en efficiënt mogelijk te maken Handhaven de stabiliteit binnen de organisatie Transformationele leiders hebben gewoonlijk meer visie en formuleren graag missies en richtingen

Vier besluitvormingsstijlen van leiders Autocratische Democratische Laissez-faire Parcticiperende Effective leadership is putting first things first. Effective management is discipline, carrying it out. (S. Covey)

Het model voor situationeel leiderschap Taakgedrag Relatiegedrag Afhankelijk van de motivatie van volgers om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor het bereiken van doelstellingen

Charismatisch leiderschap Charismatische leiders hebben het vermogen om mensen te inspireren en motiveren om meer te doen dan ze normaal zouden doen

Dienend leiderschap Dienende leiders zetten hun eigenbelang opzij om de belangen van anderen te dienen, anderen te helpen groeien en zich te ontwikkelen

Wat is macht? Het vermogen een persoon of een groep personen zodanig te beïnvloeden dat ze zich anders gedragen dan ze uit zichzelf zouden doen

Waarom is macht belangrijk? Het helpt de manager: Functies te ontwerpen Anderen te motiveren Teams te leiden Doelen te bereiken Problemen op te lossen Strategieën te ontwikkelen Prestaties te evalueren

Positiemacht Gezag Beloningen Straffen

Persoonlijke macht Expertise Charisma Toegang tot informatie Referentiemacht

Politiek bedrijven Politieke diagnostische analyse Beoordeel de organisatiecultuur Beoordeel de macht van anderen Beoordeel je eigen macht

Welke specifieke machtstactieken kun je toepassen Redeneren Vriendelijkheid Coalities Onderhandelen Steun van hogerhand Assertiviteit Sancties

Moet je defensief gedrag gebruiken om je macht te beschermen? Actie vermijden Vermijden dat je de schuld krijgt Veranderingen vermijden Effecten van defensief gedrag