Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Advertisements

Communicatie met de klant
De psychologie van communicatie
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatie Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 9.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Persoonlijk worden.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Marketing Werkgroep 6.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
De eerste presentatie voor Nederlands
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Communicatieproblemen
voor familie en vrienden van
Weerstand kan je opvatten als feedback
Onze doelen en visie in beeld
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Samen sterk in verandering
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Hand-Out.
Contact maken en contact houden
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Communicatie 7e les.
Interculturele communicatie
Interculturele communicatie
Les 5: Verbale communicatie
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen De obstakels voor effectieve communicatie herkennen en vermijden Heldere en begrijpelijke boodschappen verzenden Actief naar anderen luisteren Non-verbale signalen gebruiken Om betekenisvolle feedback vragen Je aanpassen aan iemands stijl, sekse en culturele achtergrond Toepasselijke feedback geven Copyright © 2010 Pearson Education

Veelvoorkomende communicatieproblemen Woorden hebben niet voor iedereen hetzelfde betekenen Boodschap verzenden is geen garantie dat zij ontvangen of juist begrepen wordt Boodschappen worden vaak vervormd Copyright © 2010 Pearson Education

Waarom is communicatie belangrijk? Is onderdeel is van bijna alles wat een manager doet Ineffectieve communicatie zorgt voor continue stroom van problemen Copyright © 2010 Pearson Education

Waarom is communicatie belangrijk? Managers kunnen geen goede beslissing nemen als ze niet alle relevante informatie krijgen Als een beslissing eenmaal genomen is, moet zij duidelijk worden gemaakt aan degenen die de beslissing moeten uitvoeren Copyright © 2010 Pearson Education

Wat houdt het interpersoonlijke communicatieproces in? Communicatie begint wanneer iemand een boodschap verzendt aan iemand anders met de bedoeling om een reactie op te roepen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Communicatie Mondeling – toespraak, vergadering, telefoongesprekken Non-verbaal – aanraken, gezichtsuitdrukking of intonatie Schriftelijk – brieven, memoranda of rapporten Electronisch – e-mail, voicemail sms,msn Copyright © 2010 Pearson Education

Wat houdt het interpersoonlijke communicatieproces in? Effectieve communicatie: als de zender ideeën en gevoelens volledig en juist overbrengt en de ontvanger de boodschap precies zo interpreteert als de zender heeft bedoeld Efficiënte communicatie: als er weinig tijd en middelen voor worden gebruikt Copyright © 2010 Pearson Education

Het communicatieproces in modelvorm Copyright © 2010 Pearson Education

Basisvaardigheden voor interpersoonlijke communicatie Vermijd communicatie-barrières Verzend begrijpelijke boodschappen Luister actief Copyright © 2010 Pearson Education

Basisvaardigheden voor interpersoonlijke communicatie Gebruik non-verbale signalen op een correcte wijze Vraag en geef betekenisvolle feedback Pas op de juiste manier uiteenlopende communicatiestijlen aan Copyright © 2010 Pearson Education

Communicatie-barrières Referentiekaders Semantiek Waardeoordelen Selectief luisteren Filteren Wantrouwen Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe verzend je heldere, begrijpelijke boodschappen? Gebruik meerdere kanalen Wees volledig en concreet Claim je eigen boodschap Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe verzend je heldere, begrijpelijke boodschappen? Wees consequent Gebruik eenvoudige taal Behoud je geloofwaardigheid Vraag om feedback Copyright © 2010 Pearson Education

Richtlijnen voor het geven en ontvangen van feedback Criteria voor het geven van feedback Zorg ervoor dat je opmerkingen zijn bedoeld om de ontvanger te helpen. Spreek op een directe manier én op een verantwoorde wijze met gevoel. Wees niet bedreigend en vel geen oordelen. Wees concreet, niet algemeen (gebruik duidelijke en recente voorbeelden) Geef feedback als de ontvanger ervoor openstaat om deze te ontvangen. Controleer je uitspraken, zodat ze kloppen. Ga alleen op die dingen in waaraan de ontvanger iets daadwerkelijk aan kan doen. Overlaad de ander niet met meer dingen dan hij aankan. Copyright © 2010 Pearson Education

Richtlijnen voor het geven en ontvangen van feedback Criteria voor het ontvangen van feedback Ga niet in de verdediging. Zoek concrete voorbeelden. Wees er zeker van dat je het begrijpt (vat samen). Laat merken wat je van het commentaar vindt. Vraag om definities. Ga in op onderliggende vooronderstellingen. Wees gevoelig voor de non-verbale boodschappen van de zender. Stel vragen om dingen te verhelderen. Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe ontvang en begrijp je boodschappen correct? Actief luisteren Aanvoelen Aandacht schenken Reflecteren Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je non-verbale signalen gebruiken? Visueel Tactiel Vocaal Ruimtelijk Copyright © 2010 Pearson Education

Manieren om non-verbaal te communiceren (1) Copyright © 2010 Pearson Education

Manieren om non-verbaal te communiceren (2) Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je productiever communiceren? Productieve communicatie is het proces waarbij je weet wat je wilt bereiken, de boodschap stroomlijnt en met tact communiceert Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je je aan verschillende communicatiestijlen aanpassen? Hanteer verschillende communicatiestijlen: De contactenlegger-stijl De regisseurs-stijl De denker-stijl De sfeerbewaker-stijl Copyright © 2010 Pearson Education

Denk aan culturele verschillen Dezelfde woorden kunnen verschillende dingen betekenen voor mensen uit verschillende culturen Copyright © 2010 Pearson Education

Denk aan sekseverschillen Kenmerken van communicatiegedrag van mannen: Taakgerichtheid Dominantie Anderen uitdagen Pogingen om het gesprek te sturen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Sekseverschillen Kenmerken van communicatiegedrag van vrouwen: Meer informatie Ontvankelijk voor ideeën Richten zich op interpersoonlijke relaties Maken zich druk om anderen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Hoe kun je de communicatie vergemakkelijken bij een verschillende achtergrond? Ga van verschillen uit tot overeenkomsten zijn bewezen Geef eerder beschrijvingen dan interpretaties of evaluaties Toon empathie Zie je interpretaties als veronderstellingen tot je ze kunt bevestigen Copyright © 2010 Pearson Education