Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
De marketing-omgeving
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
HOOFDSTUK 12 Media.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Naar het Jaareinde toe
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop contentstrategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Marketing vandaag en morgen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
1. Zicht op zwemmend redden
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hoe houd ik het leuk? Nu en in de toekomst!
ZijActief Koningslust
Tijdmanagement in de huisartsenpraktijk. Hoe blijf ik in balans?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen Stressymptomen herkennen Oorzaken van stress aanwijzen Oorzaken van stress verminderen Veerkracht tegen stress opbouwen Stressymptomen verminderen Activiteiten naar hun prioriteit indelen Ondergeschikten helpen met hun stress om te gaan Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Stress op werk De maatschappij van tegenwoordig wordt steeds hectischer. Mede door de toenemende concurrentie wordt er steeds meer van werknemers geëist. Bijna de helft van de werknemers hun baan zeer stressvol Ruim een derde meent dat de stress zo erg is dat het reden genoeg is om op te stappen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Wat is stress? Stress – psychologische, emotionele en fysiologische reactie van het lichaam op een eis die als bedreigend wordt beschouwd voor het welzijn van de persoon Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Origine van stress? Stressoren Overlappende factoren die een bedreiging vormen voor het bereiken van onze doelen op het werk, in relaties, op school en in het leven in het algemeen. Reacties Vechten of vluchten Copyright © 2010 Pearson Education

Waarom is het belangrijk om goed met stress om te gaan? Kosten voor de organisatie Kosten voor het individu Gezondheidsproblemen Burn-out door het werk Slechtere prestaties Copyright © 2010 Pearson Education

Kosten voor het individu Gezondheidsproblemen Burn-out door het werk Slechtere prestaties Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Burn-out door het werk Burn-out door het werk is een gevoel van uitputting dat zich ontwikkelt doordat iemand tegelijkertijd te veel druk voelt en er te weinig dingen zijn die voldoening schenken Copyright © 2010 Pearson Education

Omgekeerd U-verband tussen stress en werkprestaties Copyright © 2010 Pearson Education

Welke vaardigheden heb je nodig om met stress om te gaan? Wees je bewust van negatieve stresssymptomen Bepaal de oorzaak van de stress Doe iets constructiefs om met de stress om te gaan Copyright © 2010 Pearson Education

Model van het stresshanteringsproces Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je je bewuster worden van stresssymptomen? Lichamelijke symptomen Psychologische substituten Copyright © 2010 Pearson Education

Checklist voor stresssymptomen Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe kun je stressveroorzakende factoren opsporen? Voornaamste stressveroorzakende factoren in de organisatie Stressvolle beroepen Functierol Interpersoonlijke relaties Copyright © 2010 Pearson Education

Schaal van verandering in je leven Copyright © 2010 Pearson Education

Belangrijkste persoonlijke stressfactoren Familieproblemen Financiële problemen Gezondheidsproblemen Persoonlijkheid Copyright © 2010 Pearson Education

Belangrijkste stressfactoren in de omgeving Economische onzekerheid Politieke onzekerheid Technologische verandering Copyright © 2010 Pearson Education

Individuele strategieën om met stress om te gaan Hulp zoeken Goed met je tijd omgaan Plannen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Plannen Bepaal je waarden Bepaal je korte-, middellange- en langetermijndoelen Geef je doelen een prioriteit Organiseren Zet je activiteiten op een rijtje Leg een prioriteitenlijst aan Copyright © 2010 Pearson Education

Plan je activiteiten in Horizontaal plannen Verticaal plannen Sturen en controleren Copyright © 2010 Pearson Education

Methoden om met uitstelgedrag om te gaan Copyright © 2010 Pearson Education

De juiste dingen op tijd gedaan krijgen Vraag je continu af: hoe gebruik ik mijn tijd op dit moment het effectiefst? Copyright © 2010 Pearson Education

Individuele strategieën om met stress om te gaan Benu the productiviteitscyclus optimaal Stel dingen niet uit Laat je zo min mogelijk afleiden Vergader efficiënt Delegeren Copyright © 2010 Pearson Education

Meer individuele strategieën om met stress om te gaan Van baan veranderen Veerkracht ontwikkelen Een onoverschrokken karakter Goed gevoel van eigenwaarde Interne locus of control Extraversie Sociale steun Copyright © 2010 Pearson Education

Meer individuele strategieën om met stress om te gaan Op je gezondheid letten Emotiegerichte strategieën voor de korte termijn Ontspanning Recreatie Copyright © 2010 Pearson Education

Organisatiestrategieën om met stress om te gaan? Herontwerp van functies Selectie en plaatsing Opleiding Teambuilding Balans werk en privéleven Open communicatie Begeleidingsprogramma´s werknemers Mentorprogramma´s Gezondheidsbevordering Copyright © 2010 Pearson Education