Operations Management Business School Nederland Stakeholders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Ondernemen in de praktijk
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
4 P´s en 3 R-en MK01.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Projectmatig werken...en dan?
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Ondernemen na je studie!
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Het krachtenveld waarin ik opereer
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
eGovernment in Vlaamse gemeenten
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Wat is een communicatieplan?
Operations Management Stakeholderanalyse
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
John P. Kotter Harvard Business School
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Social Media Reputation.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Projectplan <naam project>
Samenwerken.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
H2 Achtergrond.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
HELP! Beren op de omgevingsweg
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Leiding geven aan school ontwikkeling
MAKING A BAND.
Plaats, datum bijeenkomst
Empty handed here I come,
Transcript van de presentatie:

Operations Management Business School Nederland Stakeholders Buren, januari 2008

Opbouw programma Inleiding (Complexe) projecten in politieke omgevingen Regievoering Stakeholders Opdracht

Inleiding Iets over mezelf Waarom dit onderwerp? Wat voegt het toe aan projectmanagement? Is dit nieuw?

Projectontwikkelingsfase Projecten (1) Agenderen Startnotitie Projectvoorstel Beheersing Uitvoering Oplevering Evaluatie Projectontwikkelingsfase Projectbe- heersingsfase Project-uitvoeringsfase Initiatiefase Definitie Ontwikkeling Nazorg

Projecten (2) Goed is goed genoeg Kwaliteit is doen wat je belooft, niet meer en niet minder Kwaliteitborging via Deming-cyclus: Plan-Do-Check-Act

Projecten (3) Voordelen van projectmatig werken: methode om cultuurbarrières te slechten overeenstemming over projectresultaat Doelen kunnen verschillend zijn

Regie in projecten (1) 3 soorten effecten van een project Projectmatig effect: resultaat lost probleem op Maatschappelijk effect: project leidt tot verandering in organisatie of maatschappij Politiek effect: met project kan men scoren Het regisseren van projecten met participatie van meerdere actoren vraagt om een balans in het krachtenveld van maatschappij, politiek, en projectmatig resultaat. Ligt het zwaartepunt te veel op de as projectmatig resultaat-maatschappij (A), dan kan dit mogelijk leiden tot politiek onacceptabele oplossingen. Ligt het zwaartepunt te veel op de as maatschappij-politiek (B), dan kan dit leiden tot halfslachtige compromisoplossingen. Tenslotte, wanneer het zwaartepunt teveel op de as projectmatig resultaat-politiek ligt (C), dan kan dit leiden tot oplossingen zonder draagvlak. Een project wordt complexer als het gaat om het creëren van draagvlak. Een project managen wat betreft de inhoudelijke realisatie is daarentegen niet zo ingewikkeld. Afstemming en de interactie met actoren is bepalend in de sturing en beheersing van het project. De regie van de interactie met het krachtenveld zijn veelal belangrijker dan tijd en geld.

Regie in projecten (2) Creëren van draagvlak belangrijker dan resultaat Regie van en interactie met het krachtenveld effect Geïnformeerd zijn en geïnformeerd worden!!! Voor de regie en daarmee het effectief laten verlopen van het project kunnen vier componenten worden onderscheiden: Werkveld: waar gaat het over? Een belangrijke vraag is of het gesignaleerde probleem voldoende steun krijgt. Doelen: Wat wil men? Het ambitieniveau wordt hierbij beperkt door het krachtenveld en de beschikbare middelen. Rol: Welke rol wordt gespeeld? De rol die een project kan spelen in een bepaald werkveld, is afhankelijk van de status die het project bij aanvang krijgt Werkwijze: Hoe gaat men te werk? Door de projectvorm en –status kan een bijzondere werkvorm worden gehanteerd waarbij normale procedures kunnen worden omzeild of waardoor participatie van actoren wordt vergroot.

Regie in projecten (3)

Formele (Organisatie)structuur Regie in projecten (4) Regie Formeel (hard) Informeel (zacht) Formele (Organisatie)structuur Projectmanagement Externe omgeving Informele structuur

Samenvattend Grote complexe projecten: Interactief Harde en zachte kant aanwezig Regie = voortdurende afstemming met omgeving/stakeholders Team met technocratisch en interactief ingestelde leden (netwerkorganisatie)

Stakeholders (1) Stakeholders: belanghebbenden Shareholders: aandeelhouders Soms: Politieke en niet-politieke stakeholders

Stakeholders (2) Stakeholdermanagement in 3 M’s Mapping Inzichtelijk maken stakeholders Mobilising Positioneren ten opzichte van onderneming, van elkaar en contacten leggen Managing omgaan met inbreng van stakeholders

Stakeholders (3) Voordeel organisatie van communicatie met stakeholders Wederzijds vertrouwen en betrokkenheid Identificatie van stakeholders met beslissingen Tijdig risico’s, issues en trends identificeren Tegenstrijdige belangen in kaart Anticiperen op conflicten dan wel vermijden Kennis ontwikkelen en nieuwe ideeën genereren

Stakeholders (4) Stakeholderanalyse Stakeholder Analysis Winning support for your projects "Stakeholder management is critical to the success of every project in every organization I have ever worked with. By engaging the right people in the right way in your project, you can make a big difference to its success... and to your career." - Rachel Thompson, Experienced Project Manager

Stakeholders (5) Verschillende modellen Gaan allemaal om het in kaart brengen van: Welke stakeholders zijn er Wat zijn hun belangen (wat is hun interesse) Wat is hun invloed (macht)

Stakeholders (6)

Stakeholders (7) Risicoanalyse A. Politieke-/stakeholderanalyse Wie Recente uitspraken Uitgangspunten Belangen B. Doelgroepanalyse Doelgroepen Rollen Vertegenwoordigers C. De eigen organisatie/team Sterkten/Zwakten Voor/tegen Relevante partijen Beïnvloeder Beslisser Gebruiker Toeleverancier Meebeslissen Meewerken Meedenken Meeweten

Stakeholders (8) Analyse: Probleemanalyse en probleemdefinitie Doelstelling, resultaat, output, criteria, opdrachtgever(s) Stakeholdersanalyse Politieke stakeholders Niet-politieke stakeholders Eigen team Positioneren in cirkels van invloed (zie hand-out)

Stakeholders (9) Probleemanalyse Buitenring: een strategisch spel van geven en nemen Resultaat: de Buitenring (weg) Probleemdefinitie Doelstelling: Output: Criteria: Opdrachtgevers:

Stakeholders (10) Stakeholdersanalyse Politieke stakeholders Bewindslieden Partijen Ambtelijke top Recente uitspraken Welke uitgangspunten worden gehanteerd? Welke belangen spelen een rol? Stakeholdersanalyse Politieke stakeholders

Stakeholders (11) Stakeholdersanalyse Niet-politieke stakeholders Nr Doelgroep Rol Belangen Vertegenwoordiger 1a Bewoners 1b Bewonersgroepen 2 Milieugroepen 3 Kamers van Koophandel 4 Limburgse werkgevers 5 VVV (toerisme) 6 Stichting Limburgs Landschap 7 Hulpdiensten 8 Ondernemers 9 ANWB Stakeholdersanalyse Niet-politieke stakeholders

Stakeholders (12) Stakeholdersanalyse Eigen team

Stakeholders (13) Stakeholdersanalyse Positioneren

Opdracht Maak in groepjes een stakeholdersanalyse voor het schrijven van je ALP OM Korte probleemanalyse en –definitie Stakeholders in kaart brengen Positioneren Korte plenaire toelichting vanuit de groepjes