2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRATEGISCHE PLANNING
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Meer mogelijkheden en meer kansen
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Presentatie introductie BGL
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Een startersgids voor innovatie
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Wat is OGO? Ontwerp gericht onderwijs Technologische kennis
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
1 Introductie eerste jaarsstudenten 2007
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
ICTB/NB Projectmanagement.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
De competente projectleider
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Welkom MAS
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Transdisciplinaire projecten
Informatie- avond groep 6
Opzet, planning en uitvoering van projecten
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Wat is OGO? Ontwerp gericht onderwijs Achtergrondinformatie
Theorielessen in projectmatig werken
Kick Off V1 Kernproject 09/10. Propedeuse o 20 weken o 10 teams per projectpartner o Strakke organisatie (vastgestelde presentaties) o Nog geen verschil.
W.I.M Stefan Roest Rick van der Heiden Samentha van der Weiden
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
praktijk project ouderbetrokkenheid
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Rob Goossens Het Werkplan.
Individueel competentietraject
Les 1: Introductie Marketing
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Vergelijkingen oplossen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 6.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Kunstmeststoffen Les 3 test.
Transcript van de presentatie:

2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen

OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem terugbrengen tot essentiële vorm en oplossen implementeren: realiseren van de oplossing in een doelsituatie veel vrijheid  veel keuze Ontwerpen: gestructureerd en onderbouwd keuzes maken

OGO Kenmerken Professionaliserend Activerend Samenwerkend Scheppend Integrerend Multidisciplinair

Vaardigheden Communicatieve vaardigheden Rapporteren Presenteren Demonstreren Vergaderen Projectvaardigheden Time management Project planning Kwaliteitsmanagement

OGO Informatiesystemen gestructureerde opdracht Zorgvliet Ziekenhuis casus teamwerk: taak te groot voor 1 persoon globaal werkplan: zelf taakverdeling uitwerken veel vrijheid: duidelijke afspraken maken

Opzet OGO 1.1 duidelijke deadlines en op te leveren producten faciliteiten: handleidingen, boeken, tutoren, expert, websites studyweb.tue.nl maar ook: eerst proberen zelf uit te zoeken verplichte aanwezigheid tijdens de OGO-uren Alle OGO uren zijn ingeroosterd −10 weken, 8 uur per week; 2 keer afwezig (zonder een valide reden)  buiten het project gezet

Communicatie Groepsvergaderingen wekelijks, max. 30 minuten Afspraken met de Access expert en tutoren zelf op tijd regelen! Vragen aan de projectcoordinator (via ) Via folders op studyweb

Producten OGO 1.1 Inleveren bij tutoren + altijd in de groepsfolder (studyweb) Folders moeten een heldere structuur hebben!

Project Evaluatie Deelproducten Kwaliteit van het eindproduct Demonstratie van het systeem Presentatie met een terugblik op het verloop van het project De groep krijgt een cijfer. Individuele cijfers kunnen met 2 punten afwijken.

Trainingen een Access training – zelfstandige uitvoering van een kleine opdracht 2 Vergadertrainingen: zie het rooster op de OGO–website De trainingen zijn verplicht.

OGO 1.1 Informatiesysteem voor een ziekenhuis Ondersteunt verschillende user groepen functies: −registratie: personeel, patiënten, roosters, etc. −Facturering: financiële informatie −beslissingsondersteuning: budgetbewaking −…

Fasering van het project 1.de analysefase, 2.de implementatiefase, 3.de testfase, 4.de opleveringsfase. Demonstraties en presentaties: zie het rooster op studyweb.

Deze week Studiemateriaal: beschikbaar op studyweb en op Casusomschrijving Projectwijzer Opdrachomschrijving Access tutorial Lees de projectwijzer geheel door. Lees de casus goed door. Voer alle stappen uit de hoofdstukken 1-3 van de Access tutorial uit. Lees hoofdstuk 4 goed door.