2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed. 2007. OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Advertisements

Methodisch begeleiden
Meer mogelijkheden en meer kansen
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Projectonderwijs in het HBO
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Business concept SMART-consultants
Ontwerpprojecten In de praktijk
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Werkcollege Elektrotechniek
Een startersgids voor innovatie
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Projectmatig werken...en dan?
Wat is OGO? Ontwerp gericht onderwijs Technologische kennis
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Project I-net HBO ICT STAGE Marcel v.d. Lans Truong Pham
1 Introductie eerste jaarsstudenten 2007
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
ICTB/NB Projectmanagement.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Proces en Product.
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
De competente projectleider
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
La Nouvelle Espérance Tussentijdse presentatie van het resultaat.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Transdisciplinaire projecten
Introductie OHSAS
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Informatievaardigheden
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Theorielessen in projectmatig werken
W.I.M Stefan Roest Rick van der Heiden Samentha van der Weiden
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Major-project bachelor-curriculum b Wat ? b Waarom ? b Wanneer ? b Hoe ? b Uitvoering b Meer info.
Project 4: “Sloepenrace”
Kanjers Onderlinge competitie. Voorstellen Wat is een kanjer? Opzet trainingen Planning Communicatie Teams Vragen Agenda.
1 Voorbereiding ‘DIN-dag’ Bert Timmerman: 31 januari 2013.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Project Businessplan IBK1BSP02
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Wat is een webquest?.
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Individueel competentietraject
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 6.
Stap drie bij projecten
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed. 2007

OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen tot essentiële vorm en oplossen –implementeren: realiseren van de oplossing in een doelsituatie –veel vrijheid  veel keuze Ontwerpen: gestructureerd en onderbouwd keuzes maken

OGO Kenmerken : Professionaliserend Activerend Samenwerkend Scheppend Integrerend Multidisciplinair

Vaardigheden: Communicatieve vaardigheden –Rapporteren –Presenteren –Demonstreren –Vergaderen Projectvaardigheden –Time management –Project planning –Kwaliteitsmanagement

Opzet OGO 1.2 –gestructureerde opdracht –Zorgvliet Ziekenhuis casus –teamwerk: taak te groot voor 1 persoon –globaal werkplan: zelf taakverdeling uitwerken –veel vrijheid: afspraken maken

Opzet OGO 1.2 duidelijke deadlines en op te leveren producten faciliteiten: handleidingen, boeken, tutoren, expert, websites studyweb.tue.nl maar ook: eerst proberen zelf uit te zoeken verplichte aanwezigheid tijdens de OGO-uren

Communicatie Groepsvergaderingen (wekelijks) Afspraken met de Access expert en tutoren (zelf regelen!)

Producten OGO 1.2 Inleveren bij –tutoren + altijd in de groepsfolder (studyweb) Folders moeten een heldere structuur hebben!

Project Evaluatie Deelproducten Kwaliteit van het eindproduct Demonstratie van het systeem aan de hand van use cases Presentatie met een terugblik op het verloop van het project De groep krijgt een cijfer. Individuele cijfers kunnen met een punt afwijken.

Trainingen 2 Access trainingen 2 Vergadertrainingen: zie het rooster op de OGO–website Alle trainingen zijn verplicht.

OGO 1.1 : Informatiesysteem voor een ziekenhuis –Ondersteunt verschillende user groepen –functies: registratie: personeel, patiënten, roosters, etc. Facturering: financiële informatie beslissingsondersteuning: budgetbewaking …

Fasering van het project Fase 1: Analysefase Evaluatie van het bestaande informatiesysteem Opstellen van een plan van verbeteringen Ontwikkeling van een plan van aanpak Fase 2: Implementatiefase Fase 3: Testfase Afsluiting van het project met een demonstratie en eindpresentatie

Tot slot Veel plezier!