Wat is een communicatieplan? wegwijzer in de te voeren communicatie planning van de communicatie uitwerking van de communicatie
Waarom een communicatieplan? stroomlijnen van het organisatiebeleid werken met beperkte middelen werken met beperkte personeelsinzet vermijden van perverse effecten
Wat zit er in een communicatieplan? Wat is onze missie en visie? Wie zijn onze relevante doelgroepen? Wat willen we die doelgroepen meedelen? doel Welke middelen willen we daarvoor gebruiken? Hoe gaan we het aanpakken? doelstellingen Welk budget is daarvoor noodzakelijk? Hoe voeren we het plan uit? Hoe evalueren we het plan en sturen we bij?
Wie is verantwoordelijk? communicatieverantwoordelijke top andere leidinggevenden middenkader alle medewerkers
Hoe plannen? 1. Problemen signaleren 2. Gegevens verzamelen 3. Analyseren en diagnose stellen 4. Een visie ontwikkelen 5. Communicatiedoelen en relevante publieksgroepen bepalen 6. De communicatiestructuur verbeteren 7. Een communicatiestrategie ontwikkelen 8. Middelen plannen en aanmaken 9. Verdelen en opvolgen 10. Evalueren en terugkoppelen
1. Problemen signaleren informatiedoorstroming conflicten imago en identiteit vaardigheden van de medewerkers/publieksgroepen geruchten
Identiteit en imago Identiteit Imago gewenst imago reëel imago alter imago
2. Gegevens verzamelen profiel van de organisatie externe positionering en invloeden kenmerken en vaardigheden van de interne publieksgroepen kenmerken, behoeften en opinies van de externe publieksgroepen huidige communicatie-structuur en -middelen
Matrices doelgroepen/middelenmatrix media/inhoudmatrix
3. Analyseren en de diagnose stellen SWOT-analyse externe doorlichting ...
4. Een visie ontwikkelen segmentatie openheid hiërarchie persoonlijk of via andere kanalen formeel - informeel richting onafhankelijk initiatief informatiezoekgedrag
5. Doeleinden en publieksgroepen bepalen Doeleinden zijn te definiëren op het vlak van: kennis houding gedrag Publieksgroepen zijn te definiëren volgens hun verschillen in informatiebehoefte
6. Communicatiestructuur verbeteren ruimte voor interactie mogelijkheden voor communicatie tussen publieksgroepen verhouding tussen haal- en brenginformatie verhouding tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ media
7. Communicatiestrategie ontwikkelen de manier waarop u uw doelgroepen wil tegemoet treden het soort middelen dat u wil inzetten de rol van de top de afstemming op andere activiteiten de tijdsbepaling de prioriteiten
8. Middelen plannen en aanmaken het draaiboek de checklist bewaking van de uitvoering evaluatie van het uitgevoerde -> pretest het mediumschema de tijdsplanning strokenbord - critical path method (CPM) het budget
9. Verdelen en opvolgen belang van snelheid goede bestanden kennis van mediaconsumptie ondersteuning opvolging afname
10. Evalueren en terugkoppelen meten is weten medium uitvoeringsanalyse effectanalyse vaardigheden van de zender bevraging deelnemers observatie effect van de strategie