Wat is een communicatieplan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatiemanagement
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Methodisch begeleiden
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
HPO Sector Kinderopvang
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Logical Framework Approach
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
COMPETENTIEONTWIKKELING
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Les 1 M&O.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
MVO en intern management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Doelen Soorten vormgeving.
Basis communicatieplan
Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Communicatie en Instumenten
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Naar een optimaal HR - beleid
Het Rijk van Koning Klant
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Insights & Essentials Willem van Putten
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
50.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Communicatie is de basis
Evaluatie Cursus.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Cursus vrijwilligers werven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Visieontwikkeling Les
Leidinggeven Communicatie.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Wat is een communicatieplan? wegwijzer in de te voeren communicatie planning van de communicatie uitwerking van de communicatie

Waarom een communicatieplan? stroomlijnen van het organisatiebeleid werken met beperkte middelen werken met beperkte personeelsinzet vermijden van perverse effecten

Wat zit er in een communicatieplan? Wat is onze missie en visie? Wie zijn onze relevante doelgroepen? Wat willen we die doelgroepen meedelen? doel Welke middelen willen we daarvoor gebruiken? Hoe gaan we het aanpakken? doelstellingen Welk budget is daarvoor noodzakelijk? Hoe voeren we het plan uit? Hoe evalueren we het plan en sturen we bij?

Wie is verantwoordelijk? communicatieverantwoordelijke top andere leidinggevenden middenkader alle medewerkers

Hoe plannen? 1. Problemen signaleren 2. Gegevens verzamelen 3. Analyseren en diagnose stellen 4. Een visie ontwikkelen 5. Communicatiedoelen en relevante publieksgroepen bepalen 6. De communicatiestructuur verbeteren 7. Een communicatiestrategie ontwikkelen 8. Middelen plannen en aanmaken 9. Verdelen en opvolgen 10. Evalueren en terugkoppelen

1. Problemen signaleren informatiedoorstroming conflicten imago en identiteit vaardigheden van de medewerkers/publieksgroepen geruchten

Identiteit en imago Identiteit Imago gewenst imago reëel imago alter imago

2. Gegevens verzamelen profiel van de organisatie externe positionering en invloeden kenmerken en vaardigheden van de interne publieksgroepen kenmerken, behoeften en opinies van de externe publieksgroepen huidige communicatie-structuur en -middelen

Matrices doelgroepen/middelenmatrix media/inhoudmatrix

3. Analyseren en de diagnose stellen SWOT-analyse externe doorlichting ...

4. Een visie ontwikkelen segmentatie openheid hiërarchie persoonlijk of via andere kanalen formeel - informeel richting onafhankelijk initiatief informatiezoekgedrag

5. Doeleinden en publieksgroepen bepalen Doeleinden zijn te definiëren op het vlak van: kennis houding gedrag Publieksgroepen zijn te definiëren volgens hun verschillen in informatiebehoefte

6. Communicatiestructuur verbeteren ruimte voor interactie mogelijkheden voor communicatie tussen publieksgroepen verhouding tussen haal- en brenginformatie verhouding tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ media

7. Communicatiestrategie ontwikkelen de manier waarop u uw doelgroepen wil tegemoet treden het soort middelen dat u wil inzetten de rol van de top de afstemming op andere activiteiten de tijdsbepaling de prioriteiten

8. Middelen plannen en aanmaken het draaiboek de checklist bewaking van de uitvoering evaluatie van het uitgevoerde -> pretest het mediumschema de tijdsplanning strokenbord - critical path method (CPM) het budget

9. Verdelen en opvolgen belang van snelheid goede bestanden kennis van mediaconsumptie ondersteuning opvolging afname

10. Evalueren en terugkoppelen meten is weten medium uitvoeringsanalyse effectanalyse vaardigheden van de zender bevraging deelnemers observatie effect van de strategie