Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
NOvELLe Netwerk voor de Ontwikkeling van Expertise voor de Limburgse Lerarenopleiding
Rondvraag Hoe ga je zelf om met onderzoek in je onderwijspraktijk? Hoe stimuleer je een onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden bij je studenten? Heb je nagedacht over een leerlijn? Wat zou je zelf willen (bij)leren rond onderzoekscompetenties? Welke knelpunten ervaar je?
Onderzoeksvraag Hoe integreer je een leerlijn onderzoekscompetenties in het curriculum voor de verschillende types lerarenopleiding?
Projectverloop Fase 1 Ontwikkeling raamwerk onderzoekscompetenties Literatuurstudie Analyse curricula lerarenopleidingen Analyse vereiste instroomprofielen
Projectverloop Fase 2 Uitwerking leerlijn onderzoekscompetenties Bevraging goede praktijkvoorbeelden Focusgesprekken en interviews Ontwerp adviserende leerlijn Fase 3 Disseminatie Brochure Workshops
Cruciale onderzoekscompetenties Onderzoekende houding kritisch willen zijn willen begrijpen willen bereiken willen delen willen vernieuwen willen weten van der Rijst ,2009
Cruciale onderzoekscompetenties Eindgebruiker Vakliteratuur opvolgen Data verwerken Conclusies formuleren Rapporteren
Cruciale onderzoekscompetenties Actief onderzoeker Praktijkprobleem Onderzoeksvraag Onderzoeksplan Data verzamelen Data verwerken Conclusies formuleren Evalueren Rapporteren
Adviserende leerlijn: uitgangspunten Decretale eindcompetenties FG5 de leraar als onderzoeker en innovator Focus op leraar in opleiding
Cyclisch en iteratief onderzoeksproces WILLEN: houding WETEN: kennis KUNNEN: vaardigheden Schalk & van Rens, 2006
Leeractiviteiten Complexiteit Zelfstandigheid Gestructureerdheid Handelingsverloop Taakdiversiteit Jacobi & Van der Rijst, 2010
Adviserende leerlijn KENNIS EN VAARDIGHEDEN CONTEXT AUTONOMIE Handelingsverloop Gestructureerdheid CONTEXT Complexiteit AUTONOMIE Zelfstandigheid Procesorganisatie Model NOvELLe-OC, 2014 Model tonen in publicatie die wordt verspreid!
Niveaus van competentieontwikkeling Elementair Doorgroei Integratie
Praktijkvoorbeelden OVUR-methode bij cursisten SLO CVO in observatiestage Landschap bij aardrijkskunde, GLO secundair onderwijs Onderwijsactualiteit in SLO Bewegingsgezindheid, GLO, basisonderwijs
Rondvraag Wat is de bruikbaarheid van dit model voor je eigen praktijk?
Vervolg van onderzoek Evaluatie Samenwerking met BEO voor collaboratief onderzoek
Hartelijk dank voor uw aandacht Heeft u nog vragen? Hartelijk dank voor uw aandacht