Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
De natuurwetenschappelijke methode
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Methoden van Onderzoek
Integreren van onderzoek in onderwijs
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Introductie workshop 1.
Leren van onderzoek doen en samenwerking
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Kijkje in the Classroom
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Onderzoekscompetenties binnen MVT
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
= Onderzoek om een nieuw of beter product te maken.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Transcript van de presentatie:

Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen

NOvELLe Netwerk voor de Ontwikkeling van Expertise voor de Limburgse Lerarenopleiding

Rondvraag Hoe ga je zelf om met onderzoek in je onderwijspraktijk? Hoe stimuleer je een onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden bij je studenten? Heb je nagedacht over een leerlijn? Wat zou je zelf willen (bij)leren rond onderzoekscompetenties? Welke knelpunten ervaar je?

Onderzoeksvraag Hoe integreer je een leerlijn onderzoekscompetenties in het curriculum voor de verschillende types lerarenopleiding?

Projectverloop Fase 1 Ontwikkeling raamwerk onderzoekscompetenties Literatuurstudie Analyse curricula lerarenopleidingen Analyse vereiste instroomprofielen

Projectverloop Fase 2 Uitwerking leerlijn onderzoekscompetenties Bevraging goede praktijkvoorbeelden Focusgesprekken en interviews Ontwerp adviserende leerlijn Fase 3 Disseminatie Brochure Workshops

Cruciale onderzoekscompetenties Onderzoekende houding kritisch willen zijn willen begrijpen willen bereiken willen delen willen vernieuwen willen weten van der Rijst ,2009

Cruciale onderzoekscompetenties Eindgebruiker Vakliteratuur opvolgen Data verwerken Conclusies formuleren Rapporteren

Cruciale onderzoekscompetenties Actief onderzoeker Praktijkprobleem Onderzoeksvraag Onderzoeksplan Data verzamelen Data verwerken Conclusies formuleren Evalueren Rapporteren

Adviserende leerlijn: uitgangspunten Decretale eindcompetenties FG5 de leraar als onderzoeker en innovator Focus op leraar in opleiding

Cyclisch en iteratief onderzoeksproces WILLEN: houding WETEN: kennis KUNNEN: vaardigheden Schalk & van Rens, 2006

Leeractiviteiten Complexiteit Zelfstandigheid Gestructureerdheid Handelingsverloop Taakdiversiteit Jacobi & Van der Rijst, 2010

Adviserende leerlijn KENNIS EN VAARDIGHEDEN CONTEXT AUTONOMIE Handelingsverloop Gestructureerdheid CONTEXT Complexiteit AUTONOMIE Zelfstandigheid Procesorganisatie Model NOvELLe-OC, 2014 Model tonen in publicatie die wordt verspreid!

Niveaus van competentieontwikkeling Elementair Doorgroei Integratie

Praktijkvoorbeelden OVUR-methode bij cursisten SLO CVO in observatiestage Landschap bij aardrijkskunde, GLO secundair onderwijs Onderwijsactualiteit in SLO Bewegingsgezindheid, GLO, basisonderwijs

Rondvraag Wat is de bruikbaarheid van dit model voor je eigen praktijk?

Vervolg van onderzoek Evaluatie Samenwerking met BEO voor collaboratief onderzoek

Hartelijk dank voor uw aandacht Heeft u nog vragen? Hartelijk dank voor uw aandacht