Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van die alternatieven goede argumenten te geven zijn. Intuïties en regels schieten tekort Er is altijd een “Morele kost” Doel van de training: Aanscherpen “moreel oordeelsvermogen” Kennen van de waarden Vaardigheid in ethische besluitvorming
Model voor ethische besluitvorming (Terry Cooper) 1. De situatie beschrijven Een zo objectief mogelijk beeld van de feiten schetsen en aangeven wie er allemaal bij de situatie betrokken is 2. Het ethisch probleem definiëren Het probleem definiëren in termen van waarden en principes, niet in praktische termen. Dit lukt gemakkelijker als je de twee extreme handelingsmogelijkheden tegenover elkaar zet en bekijkt welke waarden met elke mogelijkheid verbonden zijn. 3. De alternatieve actiemogelijkheden identificeren De neiging onderdrukken om het probleem in termen van een dichotomie te zien
Model voor ethische besluitvorming (Terry Cooper) 4. De waarschijnlijke gevolgen “projecteren” Essentieel is “morele verbeelding”, de vaardigheid om zich de mogelijke scenario's zo levendig mogelijk in te beelden 5. Kiezen tussen de alternatieve mogelijkheden
Wat is jullie uiteindelijke keuze? Wat is het probleem? Wat zijn de twee extreme opties? Welke waarden uit de leidraad zijn belangrijk bij elk van beide opties? Optie 1 … Optie 2 … Waarde 1 Waarde 2 Waarde 3 Waarde 1 Waarde 2 Waarde 3 Wat zijn mogelijke alternatieve oplossingen? Wat zullen de gevolgen zijn van elke oplossing? Doel van de training: Aanscherpen “moreel oordeelsvermogen” Kennen van de waarden Vaardigheid in ethische besluitvorming Wat is jullie uiteindelijke keuze?