De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het 7-stappenplan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het 7-stappenplan."— Transcript van de presentatie:

1 Het 7-stappenplan

2 Waarom een stappenplan gebruiken?
Helpt om ervoor te zorgen dat we geen argumenten of betrokkenen vergeten Helpt om een gesprek te structureren Helpt om alle gedachten op een rijtje te zetten Dwingt ons om verborgen vooronderstellingen openbaar te maken

3 Een stappenplan is slechts een hulpmiddel
Leidt niet automatisch tot een oplossing -> We moeten altijd zelf een oordeel vellen Het belangrijkste is samen praten en nadenken

4 Voorbeeldcasus door het 7-stappenplan
Beschrijf de situatie Wie kan invloed ondervinden van de situatie? Welke waarden en mogelijke gevolgen spelen mee? Welke oplossingsmogelijkheden zie je? Kies een oplossing en som de argumenten op Valideer jouw keuze Hoe voel je je bij jouw keuze?

5 1. De case-inbrenger vertelt
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? 1. De case-inbrenger vertelt Krijgt maar 3 minuten tijd om tot het moment van beslissing te komen 2. De anderen stellen vragen om de situatie beter te begrijpen Maximum 5 vragen in totaal

6 Wie kan invloed ondervinden van de beslissing?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Wie kan invloed ondervinden van de beslissing? Maak een lijstje Denk ook aan ‘onzichtbare’ betrokkenen

7 Welke A-waarden kunnen het meest in het gedrang komen?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Welke A-waarden kunnen het meest in het gedrang komen? Kies een volgorde Kleurencode: Kostenbewustzijn Klantgerichtheid Samenwerken Diversiteit Integriteit

8 Welke oplossing volgt het meest de
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Welke oplossing volgt het meest de A-waarden en houdt het meest rekening met de rechten, wensen en belangen van alle betrokkenen? Bespreek per 3 Wat is de beste oplossing? Wat is het sterkste argument voor deze oplossing? Maak een ‘antwoordblad’ Schrijf op: “Ik kies (oplossing), omdat (sterkste argument)”

9 Wat is het belangrijkste tegenargument voor je keuze?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Wat is het belangrijkste tegenargument voor je keuze? Waar zit de grootste ‘morele kost’? Vul het antwoordblad aan: “Ik kies (oplossing), omdat (sterkste argument), ondanks (belangrijkste tegenargument)”

10 Wat kan je doen om de morele kost van je keuze te verkleinen?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Wat kan je doen om de morele kost van je keuze te verkleinen? Hoe kan je het tegenargument minder zwaar laten wegen? Vul het antwoordblad aan: “Ik kies (oplossing), omdat (sterkste argument), ondanks (belangrijkste tegenargument). Ik bepe

11 Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden staan op het spel? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? De inbrenger doet de ‘voorpagina-test’: Stel dat jouw keuze morgen op de voorpagina van alle kranten staat, hoe voel je je dan? Stel dat jouw keuze morgen op de voorpagina van alle kranten staat, hoe voel je je dan?


Download ppt "Het 7-stappenplan."

Verwante presentaties


Ads door Google