ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Advertisements

n Leo presenteerd De voorstelling loopt vanzelf verder
“Een reis naar Licht”.
Waarom ben ik hier op aarde?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Reflecties...
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
De mayonaisepot en de koffie
Reflecties van de waarheid
Hij wacht alleen nog maar
God is Licht In wat bestond, was Hij het leven. En het Leven was het licht der mensen. Het licht schijn in de duisternis, maar de duisternis nam het niet.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is zending?
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Zomaar een kaartje.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
WONDERVOL LEVEN Muziek: Lara Fabian.
Schijn en Werkelijkheid
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Gideon Koekoek 8 september 2009
24 januari 2013 bijbelstudie nr. 4 Vanaf hoofdstuk 2:1.
28 februari 2013 bijbelstudie nr. 5 Vanaf hoofdstuk 2:8.
WELKOM OP TOV!.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Woord van Leven Februari
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Woord van Leven Oktober 2012 “Als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.” Lucas 5,5.
Wat doet de Heilige Geest?
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Interpreteren van data
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Harry Potter Studios.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
VREDE.
Mijn verjaardag..
Woord van Leven Juni 2014.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Woord van Leven Juli 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
17 jan Urk. Galaten 3 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Wat is de zin van het leven?
De gekruisigde Christus 1 Corinthiërs 1: :10 Maar ik spreek jullie aan, broeders, door de naam van onze Heer Jezus Christus, opdat jullie allen.
Spreuken: De nederige wijze.
Uitleg persoonsvorm (pv)
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Rouw & Verlies Les 3.
De doop in de Heilige Geest
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
 Wat is biomimicry  Wat hebben we geleerd  Onze mening over de lessen  Biomimicry in de toekomst  Ons plan  Quizz !!!!!!!
Voorganger: ds. G. Rohaan Organist: Mans Kuipers
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Niets nieuws... 3 januari 2016 Urk.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
7.2 Plato en zijn voorgangers in de wijsbegeerte
Gedachten bij het begin van het jaar Als ik een groene tak in mijn hart draag, zal er een zangvogel op gaan zitten. (Chinees spreekwoord)
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Transcript van de presentatie:

ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________

ono - ma - to` pee («Grieks) de -woord (vrouwelijk) onomatopeeën klanknabootsend woord BOEM, slurpen, koekoek

Parmenides van Elea (Grieks: Παρμενίδης ὁ Ἐ λεάτης) (Elea, rond 540 v.Chr.) was een Griekse filosoof die tot de presocraten wordt gerekend. Hij stelde waarheid en weten tegenover schijn en voorstelling. Het denken van Parmenides is ons slechts fragmentarisch overgeleverd, dankzij latere schrijvers die hem citeerden is hij vooral bekend. Men denkt dat Parmenides een leerling was van Xenophanes. Zijn filosofie behelst in tegenstelling tot die van zijn voorgangers niet zozeer een kosmogonie of een theorie over het ontstaan van de werkelijkheid, maar een ontologie.Grieksrond) was een presocraHij stelde oorstellken vts fragmenta zijn voorg ontologie Eerst was Parmenides een aanhanger van het pythagorisme, maar later kwam hij tot een volkomen eigen inzicht, dat hij in een leerdicht uiteengezet heeft. Het bestond uit twee delen: De weg der waarheid en De weg der mening (gedeeltelijk bewaard). Volgens Parmenides kom je alleen via de rede echt iets te weten. Zo probeert hij, als één van de eerste rationalisten in de westerse filosofie, met een zuiver logisch-deductieve benadering uitspraken te doen over datgene wat is. De wetten van logica zijn voor hem een "goddelijk" gegeven en kunnen zelf niet meer gefundeerd worden.hij tot eteengezet hetelijk beiverat is. De wet kunnen zelf niet Het uitgangspunt van Parmenides is dat de rede leert dat je alleen een Zijn kunt denken, niet een niet-Zijn. Tegenover het Zijnde staat niets, dus ook niet het denken. "Denken en Zijn is één en hetzelfde." Als iets gedacht wordt is het onmogelijk te zeggen dat het "niet is". Het Zijn is ruimtelijk; er is dus geen lege ruimte mogelijk, en bijgevolg ook geen beweging, want als een voorwerp zich ergens heen zou bewegen zou daar eerst lege ruimte (een niet-zijn) moeten zijn. Ook worden is uitgesloten: dat wat worden gaat, is tevoren nog niet. Alle verandering is maar schijn. Als men aan iets wat in de toekomst zal bestaan kan denken, dan moet het nu al in de geest bestaan. Als men zich iets uit het verleden kan herinneren, dan moet het in de geest aanwezig zijn op het moment van denken. Het werkelijk zijnde (Grieks: "eon") ontstaat niet, verandert niet, gaat niet verloren, kent geen veelheid of verscheidenheid: het is één en ondeelbaar. Alles heeft kortom altijd bestaan, en niets verandert. Alles wat lijkt op verandering of beweging, vindt plaats binnen een gesloten systeem. Verandering en beweging maken deel uit van de dagelijkse ervaring (een dwaling), maar niet van het correcte denken dat zich richt op het ene, ondeelbare, onveranderlijke en eeuwige.aar eersok wor, is tev Denken aan iets wat is, impliceert het bestaan van iets wat niet is (als iets groen is, is het niet rood. als iets een mens is, is het geen hond) Maar omdat Parmenides met zijn eerdere redenering heeft aangetoond dat claims van niet bestaan onmogelijk zijn, kunnen we ook geen claims van wel bestaan maken. We kunnen dus geen onderscheid maken tussen de verschillende dingen in de wereld. Het enige wat we kunnen zeggen, stelt Parmenides, is dat alles is en dus moet de ware aard van de werkelijkheid (dat wat is, het zijn) een ondeelbare, homogene, enkele entiteit zijn. Parmenides heeft zich niet beperkt tot deze ontologie. Zo heeft hij bijvoorbeeld ook een theorie over de kosmos ontwikkeld, waarbij hij wellicht de eerste is geweest die heeft gesteld dat de aarde rond is. Dergelijke theorieën staan op gespannen voet met zijn ontologie, omdat zij andere theorieën uitsluiten en daarmee toch een niet-Zijn impliceren. Wellicht heeft Parmenides zijn ontologie niet als de enige weg willen neerzetten, maar vooral willen aangeven hoe problematisch de verhouding is tussen de werkelijkheid en het denken. Parmenides is voor latere tijden belangrijk, niet vanwege de onmogelijkheid van de verandering, maar wel vanwege de idee dat de substantie eeuwig en onveranderlijk is: het ding is datgene wat hetzelfde blijft onder wisselende omstandigheden. Dit zou, om te beginnen met de ideeënleer van Plato, een basisidee worden voor filosofie, psychologie, natuurwetenschap en theologie.basisidee Je pense, donc je suis. (Rene Descartes) To be or not to be. (William Shakespear)

Meester, heb je nog een lege hamer?

...en rekenen

A4