Human Dynamics.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leiderschap bij verandering
Introductiebijeenkomst
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Sensorische Informatie Verwerking
BattleBots The school battle.
….een korte presentatie
Vraaggericht werken.
Binnenkomer!. Vervolg HD-wijzer Nutsschool Agenda teamoverleg ? Binnenkomer Korte terugblik Dynamieken Terugkoppeling voorlopig ingevulde HD- wijzer.
Werken naar onderwijsbehoeften
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Van grote, kleine en miniverhalen
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Begeleidingsplannen GGZ
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Visie informatievoorziening
Visie & Strategie.
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Inzicht in Leerprocessen
Aanvaarding en tolerantie
Leerstijlen KOLB SJM.
Poster Poster tonen.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Voelsprieten Informatieavond
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Klik op het vierde plaatje.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Joyce van der Voort ©. Instituut Gelaatkunde Met gelaatkunde leren we anders kijken.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Participerend Leiderschap
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Eisen aan rijke structuren
De juiste route naar het juiste doel
Gebruik van het annotatiesysteem
Suïcidepreventie Amsterdam
Subtitel Titelindeling.
Titelindeling Subtitel.
Transcript van de presentatie:

Human Dynamics

Drie universele principes Mentaal Emotioneel Fysiek

Drie universele principes Mentaal Emotioneel Fysiek Denken Objectiviteit Visie Overzicht Structuur Waarden Voelen Subjectiviteit Relaties Communicatie Organisatie Creatieve inbeelding Doen Maken Realiseren Zintuiglijke waarneming Systemische waarneming Praktisch nut

Drie centreringen & zijnswijzen Mentale centrering Emotionele Fysieke het de men ik me mijn wij ons onze

Fysiek Mentaal Emotioneel

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Mentaal Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Kenmerken “Waarom”moet ik dit leren organiseren? Klik om de opmaakprofielen van de modeltekst te bewerken Tweede niveau Derde niveau Vierde niveau Vijfde niveau Behoefte/voorwaarden voor leren Ruimte Stilte Alleen zijn Essentiele punten Structuur Overzicht Waarden/principes Objectiviteit Leerstijl Van theorie naar praktijk Visueel(tekst) Lineaire ordening(1 voor 1) Evenveel tijd voor info verzamelen, verwerken en toepassen. 6 2002 Human Dynamics International/REE!

Kenmerken Boeit het mij? Wie organiseert en leert het (met) mij? Emotioneel Kenmerken Boeit het mij? Wie organiseert en leert het (met) mij? Behoefte/voorwaarden voor leren Sfeer Relatie(docent, medestudent, leerstof) Communicatie Diversiteit Verbeelding Zelfexpressie Zelfreflectie Leerstijl Associatief Interactief/auditief Experimenteren “Springen” Fasen van verzamelen, verwerken en toepassen lopen door elkaar.

Kenmerken “Wat is het praktisch nut hiervan”? Fysiek Behoefte/voorwaarden voor leren Rust Methodisch Pragmatisch/praktisch Concreet Verzamelen en verwerken Context Zelfreflectie Leerstijl Systemisch Vanuit samenhang Kinesthetisch (ervaren) Pendelen tussen praktijk en theorie Meer tijd voor verzamelen en verwerken, toepassen redelijk snel.

RICHTINGGEVEN Mentaal Essenties benoemen Samenvatten Selecteren Voor(uit)zien In perspectief plaatsen Focussen Structuur aanbrengen Overzicht houden Analyseren Objectiviteit handhaven

VERBINDEN Emotioneel Contact maken Verpersoonlijken Invoelen, inleven Organiseren Veranderen Buiten kaders treden Aandacht voor het proces Betrokkenheid creeren Levendigheid brengen Aandacht voor het menselijke aspect

Toepassen, implementeren Fysiek Operationaliseren Verbanden leggen Concretiseren Detailleren Toepassen, implementeren In context plaatsen Samenwerken Geduld tonen Tijd nemen Afspraken maken Plannen maken