Human Dynamics
Drie universele principes Mentaal Emotioneel Fysiek
Drie universele principes Mentaal Emotioneel Fysiek Denken Objectiviteit Visie Overzicht Structuur Waarden Voelen Subjectiviteit Relaties Communicatie Organisatie Creatieve inbeelding Doen Maken Realiseren Zintuiglijke waarneming Systemische waarneming Praktisch nut
Drie centreringen & zijnswijzen Mentale centrering Emotionele Fysieke het de men ik me mijn wij ons onze
Fysiek Mentaal Emotioneel
Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Mentaal Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Kenmerken “Waarom”moet ik dit leren organiseren? Klik om de opmaakprofielen van de modeltekst te bewerken Tweede niveau Derde niveau Vierde niveau Vijfde niveau Behoefte/voorwaarden voor leren Ruimte Stilte Alleen zijn Essentiele punten Structuur Overzicht Waarden/principes Objectiviteit Leerstijl Van theorie naar praktijk Visueel(tekst) Lineaire ordening(1 voor 1) Evenveel tijd voor info verzamelen, verwerken en toepassen. 6 2002 Human Dynamics International/REE!
Kenmerken Boeit het mij? Wie organiseert en leert het (met) mij? Emotioneel Kenmerken Boeit het mij? Wie organiseert en leert het (met) mij? Behoefte/voorwaarden voor leren Sfeer Relatie(docent, medestudent, leerstof) Communicatie Diversiteit Verbeelding Zelfexpressie Zelfreflectie Leerstijl Associatief Interactief/auditief Experimenteren “Springen” Fasen van verzamelen, verwerken en toepassen lopen door elkaar.
Kenmerken “Wat is het praktisch nut hiervan”? Fysiek Behoefte/voorwaarden voor leren Rust Methodisch Pragmatisch/praktisch Concreet Verzamelen en verwerken Context Zelfreflectie Leerstijl Systemisch Vanuit samenhang Kinesthetisch (ervaren) Pendelen tussen praktijk en theorie Meer tijd voor verzamelen en verwerken, toepassen redelijk snel.
RICHTINGGEVEN Mentaal Essenties benoemen Samenvatten Selecteren Voor(uit)zien In perspectief plaatsen Focussen Structuur aanbrengen Overzicht houden Analyseren Objectiviteit handhaven
VERBINDEN Emotioneel Contact maken Verpersoonlijken Invoelen, inleven Organiseren Veranderen Buiten kaders treden Aandacht voor het proces Betrokkenheid creeren Levendigheid brengen Aandacht voor het menselijke aspect
Toepassen, implementeren Fysiek Operationaliseren Verbanden leggen Concretiseren Detailleren Toepassen, implementeren In context plaatsen Samenwerken Geduld tonen Tijd nemen Afspraken maken Plannen maken