22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat
Wat niet meer werkt 22 juni 2011 | Maarten Hajer 2
3 We moeten op zoek naar een nieuwe benadering Frame van ‘grenzen’, staat-als-probleemeigenaar, burger als object werkt niet meer –‘Grenzen’ zijn bekend maar passen bij ‘signaleringsfase’ niet bij ‘oplossingsfase’ Samenleving is veranderd –Mondige burgers zijn een blijvend gegeven –‘Horizontalisering’ zal nog verder doorgaan onder invloed ICT Bestuur dreigt klem te komen te zitten tussen groepen die willen rennen voor duurzaamheid en groepen die duurzaamheid wantrouwen
22 juni 2011 | Maarten Hajer 4 Duurzaamheid: concurrentiekracht Nederland in het geding OESO: ‘green growth strategy’ –Creatieve competitie tussen landen? –China, Zuid-Korea nieuwe voorlopers EU: ‘resource-efficiency’ –Geo-politieke noodzaak –Nieuwe motor voor innovatie Burgers en bedrijven –Multinationaal opererend bedrijfsleven: duurzaamheid als ‘licence to operate’ –Lokale en provinciale bestuurders zoekend naar invulling van ambities –Voorlopers introduceren duurzaamheid lokaal
22 juni 2011 | Maarten Hajer 55 Discussie Structuurvisie Wenkend perspectief voor ontwikkeling nodig: –Is langetermijnvisie substantieel genoeg? Verstedelijking en mobiliteit = vraagsturing –Krijgen we de duurzame delta die we bepleiten? –Krijgen we de maximale waardevaste ruimtelijke investeringen? Rol voor de (nationale) overheid: –Is rolverdeling goed doordacht? Helder sturingsperspectief: –Ontwikkeling: mobiliseren samenleving maar wel met koppeling naar publieke doelen, wat veronderstelt dat? –Bescherming: borging nationale belangen, maar hoe dan?
22 juni 2011 | Maarten Hajer 66 Strategie onzekerheid in Structuurvisie opnemen Bandbreedte mobiliteit nog 4 keer groter Effect electrisch rijden? Strategie omgaan met onzekerheid
De Randstad en de rest van Nederland Economische concentratie werkt, maar heeft consequenties 22 juni 2011 | Maarten Hajer 7
88 Nabijheid belangrijkst voor bereikbaarheid Bundeling/ verdichting grote bereikbaarheidsbaten
22 juni 2011 | Maarten Hajer 99 Vergelijk Randstad met directe concurrenten
22 juni 2011 | Maarten Hajer 10 Score Randstad tov directe concurrenten
22 juni 2011 | Maarten Hajer 11 Nederland kent al goede Europese bereikbaarheid Houdt bereikbaarheid goed Maar investeer ook in woningbouw en prettige leefomgeving
22 juni 2011 | Maarten Hajer 12 Minder restrictief: van regio naar suburbs Randstad Áls provincies en gemeenten minder restrictief beleid Rijk overnemen, dán… meer plaats in Randstad minder verdichting
22 juni 2011 | Maarten Hajer 13 Áls provincies en gemeenten minder restrictief beleid Rijk overnemen, dán…
22 juni 2011 | Maarten Hajer 14
22 juni 2011 | Maarten Hajer 15 Bescherming: nationale belangen doorwerken en handhaven Ladder voor duurzame verstedelijking –verbreding SER-ladder goed idee –als één van de instrumenten –aanvullingen: kwaliteit, wegnemen verstorende fiscaliteit Structuurvisie vertrouwt op doorwerking en handhaving maar is dat reëel? –Niet in lijn met ‘je gaat erover of niet’ –áls nationaal belang vastgelegd in AMvB, dan: ›toezicht op doorwerking en handhaving ›Eigen initiatief Rijk; niet laten afhangen van vraag of burgers in beroep willen + kunnen gaan
22 juni 2011 | Maarten Hajer 16 Multimodale werklocaties: vooral auto pm Als werken multimodaal aan stadsrand + wonen op enige afstand van stad, dan meer autoverkeer op al drukbelaste wegen in spitsrichting
Omwille van de toekomst Structuurvisie kan aan kracht winnen door meer integrale toekomstperspectief (vgl. Signalenrapport) Meer ruimte voor de samenleving is goed uitgangspunt, ook voor woningbouw en gebiedsontwikkeling maar hier passen ook kaderstellende doelen Rijksoverheid Vertrouwen is mooie wortel maar wortel werkt beter als er ook een stok in de buurt is 22 juni 2011 | Maarten Hajer 17