“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Advertisements

Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
netwerk organisatiebeheersing
Klassieke AO Leseenheid1
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Competentiemanagement bij de Vlaamse overheid Marleen Roggeman Ministerie van de Vlaamse gemeenschap 17 juni 2003.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Begrip openbare dienst
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
Netwerking & Organisatieontwikkeling Netwerken naar kwaliteit: ervaringen uit de privé-sector Annette Geirnaert Directeur Vlaams centrum voor kwaliteitszorg.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Organisatiecultuur.
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
6 pijlers van de code in beeld
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Z I NNAI Wat kan jij concreet doen als Zin?Ja! ?.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Studie werklastmeting Werkgroep activering 18/04/2013.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
1 CAF Het Common Assesment Framework of Het Gemeenschappelijk Zelfevaluatiekader voor Overheidsdiensten De context en het model Patrick Staes Federale.
2de Conferentie over de kwaliteit bij de overheid Heizel november 2003 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Administratie Waterwegen en Zeewezen.
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Netwerk Kwaliteit in de Vlaamse Overheid. Beleidsinitiatieven Nota Vlaamse Regering van 1 juli Integriteitsbeleid.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Producten & Werkprocessen
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
VDAB in een veranderend landschap
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
“Bouwen aan Vertrouwen”
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Vlaanderen geeft het voorbeeld Beleidsaccenten Emancipatiezaken Ingrid Pelssers.
HMR netwerk Beleidsnota Bestuurszaken Eerste aanzet P&O-projecten.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
HUISVESTINGSAMBTENAAR
Organogram gemeente Bunnik
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Organogram gemeente Bunnik
Kennisdag: Het nieuwe {samen}werken Kwaliteitscirkels: Samenwerken aan verandering, verbetering en uitmuntendheid Ruud Bourmanne.
Online feedbacktool Vlaamse overheid
JAN HOLSAPPEL.
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Provinciale Commissie Buitenschoolse Opvang vzw
Transcript van de presentatie:

“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in relatie tot haar omgeving, haar gebruikers, de burgers. Een voortdurend streven naar verbetering waaraan nooit een einde komt.” (Bouckaert, Thijs, 2003: i).

Kwaliteit in het nieuwe regeerakkoord. Nieuwe regering, nieuwe accenten: kwaliteit als rode draad voor de nieuwe beleidsploeg.

Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Kwaliteitsinitiatieven en “Goede praktijken” bij de entiteiten = centraal in hele kwaliteitsgebeuren

Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Charter MVG (1993) klant centraal gemotiveerde medewerkers flexibele en doeltreffende organisatie efficiënte en doeltreffende manier van werken Principeverklaring kwaliteitszorg (1999) klantgericht denken en werken op een gestructureerde wijze streven naar procesverbeteringen

Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid 4 waardegebonden competenties (cfr. competentiewoordenboek 2002) klantgerichtheid samenwerken voortdurend verbeteren betrouwbaarheid

Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Klantgerichte dienstverlening –klantentevredenheidsonderzoeken –klachtendecreet –procesoptimalisaties

Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Beleidsgericht onderzoek naar het vertrouwen in de overheid –onderzoek door Instituut voor de Overheid –link tussen goede dienstverlening en vertrouwen van burgers –vertrouwen vergt méér dan enkel goede dienstverlening

Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Kwaliteitsmodellen –geen opgelegd model EFQM/CAF: kritische zelfevaluatie Balances Scorecard: opvolging ISO: processen …. –kiezen wat bij organisatie past

Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Netwerking –netwerk Kwaliteit Vlaamse overheid –kwaliteitsconferenties Belgische en Europese overheden –VCK = Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg –EFQM (lidmaatschap voor de hele Vlaamse overheid)

Regeerakkoord Regeerakkoord is expliciet: “de kwaliteit van de dienstverlening moet beter”

Beleidsnota bestuurszaken Kwaliteitsvolle overheid bepaalt de slagkracht van een regio en is daarom topprioriteit.

Eén loketfuncties Een luisterend oor Een dienstverleningscharter Beleidsnota bestuurszaken

Goede regels, eenvoudige procedures en innovatie BBB Kennisdeling Beleidsnota bestuurszaken

Voorbeeldrol voor energie- en milieubeleid Beheersovereenkomsten Managementondersteuning Beleidsnota bestuurszaken

Medewerkers betrekken Innovatieprijs Waarden beleven Beleidsnota bestuurszaken

Kwaliteit tonen Kwaliteitscertificaten Integriteit Samenwerking met de lokale besturen Beleidsnota bestuurszaken

3de Kwaliteitsconferentie voor overheidsdiensten in België Wanneer: 17 en 18 oktober 2005 Waar: Heizel Wat: Goede Praktijken die overdraagbaar zijn Hoe: CAF model

3de Kwaliteitsconferentie voor overheidsdiensten in België Kandidaturen worden verwacht tegen 26/11 Gratis CAF opleiding Eigenlijke CAF dossier binnen op 1/3/2005 ! Massale oproep tot kandidaten!