“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in relatie tot haar omgeving, haar gebruikers, de burgers. Een voortdurend streven naar verbetering waaraan nooit een einde komt.” (Bouckaert, Thijs, 2003: i).
Kwaliteit in het nieuwe regeerakkoord. Nieuwe regering, nieuwe accenten: kwaliteit als rode draad voor de nieuwe beleidsploeg.
Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Kwaliteitsinitiatieven en “Goede praktijken” bij de entiteiten = centraal in hele kwaliteitsgebeuren
Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Charter MVG (1993) klant centraal gemotiveerde medewerkers flexibele en doeltreffende organisatie efficiënte en doeltreffende manier van werken Principeverklaring kwaliteitszorg (1999) klantgericht denken en werken op een gestructureerde wijze streven naar procesverbeteringen
Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid 4 waardegebonden competenties (cfr. competentiewoordenboek 2002) klantgerichtheid samenwerken voortdurend verbeteren betrouwbaarheid
Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Klantgerichte dienstverlening –klantentevredenheidsonderzoeken –klachtendecreet –procesoptimalisaties
Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Beleidsgericht onderzoek naar het vertrouwen in de overheid –onderzoek door Instituut voor de Overheid –link tussen goede dienstverlening en vertrouwen van burgers –vertrouwen vergt méér dan enkel goede dienstverlening
Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Kwaliteitsmodellen –geen opgelegd model EFQM/CAF: kritische zelfevaluatie Balances Scorecard: opvolging ISO: processen …. –kiezen wat bij organisatie past
Ondersteunende initiatieven bij de Vlaamse overheid Netwerking –netwerk Kwaliteit Vlaamse overheid –kwaliteitsconferenties Belgische en Europese overheden –VCK = Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg –EFQM (lidmaatschap voor de hele Vlaamse overheid)
Regeerakkoord Regeerakkoord is expliciet: “de kwaliteit van de dienstverlening moet beter”
Beleidsnota bestuurszaken Kwaliteitsvolle overheid bepaalt de slagkracht van een regio en is daarom topprioriteit.
Eén loketfuncties Een luisterend oor Een dienstverleningscharter Beleidsnota bestuurszaken
Goede regels, eenvoudige procedures en innovatie BBB Kennisdeling Beleidsnota bestuurszaken
Voorbeeldrol voor energie- en milieubeleid Beheersovereenkomsten Managementondersteuning Beleidsnota bestuurszaken
Medewerkers betrekken Innovatieprijs Waarden beleven Beleidsnota bestuurszaken
Kwaliteit tonen Kwaliteitscertificaten Integriteit Samenwerking met de lokale besturen Beleidsnota bestuurszaken
3de Kwaliteitsconferentie voor overheidsdiensten in België Wanneer: 17 en 18 oktober 2005 Waar: Heizel Wat: Goede Praktijken die overdraagbaar zijn Hoe: CAF model
3de Kwaliteitsconferentie voor overheidsdiensten in België Kandidaturen worden verwacht tegen 26/11 Gratis CAF opleiding Eigenlijke CAF dossier binnen op 1/3/2005 ! Massale oproep tot kandidaten!