CLB en crisismanagement in school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Eindwerk zesde jaar.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Gedragsproblemen
….een korte presentatie
Van probleemstelling naar doelstelling
Logical Framework Approach
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Evaluatie van een proces
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Wat is een communicatieplan?
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Crisismanagement Wat is een crisis Wat zijn effecten van een crisis
Gezond [datum].
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ouderavond locatie/data
Zorgvisie van RP2.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Leerlingenbegeleiding
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
vanuit een herstelgerichte visie!
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Crisisteam-18 Karolien Kennis & Marjan Deprez
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Het zorgcontinuüm.
Multidisciplinaire samenwerking GGD en GHOR
Maak kennis met het CLB.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Nieuw kader inschrijvingsrecht
CRISISTEAM ZOV.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoe volgen wij onze kinderen?
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Herstellend handelen – hergo introductie
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

CLB en crisismanagement in school Crisisinterventie in school Meerwaarde van het CLB

Inhoudstafel Inleiding… Kader Rol CLB Stappenplan begeleiding critical incident Schoolbegeleiding Leerlingenbegeleiding Externen Opvolging crisis Debriefing

1. Inleiding Een jaartje crisissen… februari: zelfdoding directeur basisonderwijs februari: poging tot zelfdoding op school van ll 6e SO maart: open TBC-besmetting in SO-school april: leerkracht verongelukt in paasverlof mei: leerling uit SO pleegt moorden in Antwerpen mei: copycat gedrag in Kortrijk ll uit zelfde SO-school juni: leerling 3 kl overleden na lange ziekte september: leerling 2e lj verongelukt met de fiets naar school december: onrustwekkende verdwijning drie ll uit BaO-school

2. Kader Wat is een crisis? Verschil tussen gewone crisis en critical incident (ernstige crisis)? Wanneer doet CLB een interventie? Wat doet CLB – wat doet de school?

2. Kader Een “gewone” crisis versus “critical incident” Een gewone crisis beschouwen wij als een gebeurtenis die een dusdanige impact heeft op de emoties van leerlingen en leerkrachten dat zij tijdelijk niet in staat zijn om op een normale manier te functioneren binnen het klas- en schoolgebeuren. -> crisis van individuen Bij een critical incident zijn er gebeurtenissen die een dusdanige impact hebben op de emoties van zowat alle leerlingen en zowat alle leerkrachten dat de school tijdelijk zelfs niet in staat is om op een normale manier te functioneren. -> crisis van de school als systeem

3. Rol CLB Moet / kan CLB hierin een rol spelen? Werkingsprincipes zonder twijfel: ja niet expliciet voorzien in opdracht van CLB (cfr CLB-profiel) in de praktijk: gevraagd door school / politie / ped. begel. / … is niet mogelijk “vanuit de losse pols” Werkingsprincipes Deskundigheid en kwaliteit -> voorafgaande vorming noodzakelijk -> samenstellen van crisisbegeleidingsteam -> uitwerking stappenplan, draaiboek Multidisciplinair werken -> alle disciplines betrokken (zeker artsen niet vergeten!) -> volledig team (CLB) kan betrokken worden Vraaggestuurd werken -> bij voorkeur, maar stap naar school kan ook vanuit CLB Subsidiair werken -> wat de school kan, doet de school -> CLB kan wel proces bewaken en ondersteuning bieden

3. Rol CLB Crisisbegeleidingsteam Identificeerbaar team van CLB-medewerkers Terug te vinden ledenlijst Ruim team nodig (zekerheid op teamsamenstelling) Multidisciplinair samengesteld Niet te vergeten: directeur, onthaalmedewerker, arts Voorafgaand opleiding te volgen Algemeen: inzicht in crisisprocessen op individueel niveau en schoolniveau, strategie van benadering, opbouw stappenplan, … Psychologisch aspect: rouw- verlies- verdrietreacties bij diverse actoren (ll, lkr, directie, ouders, …) Medisch aspect: fysische reacties (shock, hyperventilatie, …) Sociaal aspect: betrokkenen, ouders, omgeving, pers

4. Stappenplan begeleiding critical incident Aanmelding Vraagverheldering Interne planning crisisbegeleiding door CLB checklist Begeleiding school checklist Begeleiding leerlingen Omgaan met externen Opvolging crisisbegeleidingsteam en afsluiting Debriefing

4. Intern stappenplan (1) 1. Aanmelding (onthaal) draaiboek bij aanmelding betrokkenheid onthaalmedewerker samenroepen crisisbegeleidingsteam

4. Intern stappenplan (2) 2. Vraagverheldering ontvangst van de aanmelding en opvang van de aanmelder info uit eerste contact info uit vervolgcontact eerste voorlopige maatregelen externe hulpdiensten? slachtoffer/dader? wie nog verwittigen? onmiddellijke opvang van wie? pers? afspraak timing voor komende twee uur nog dingen te melden?

4. Intern stappenplan (3a) 3. Planning crisisbegeleiding (bijeenkomst crisisteam) Samenstelling bepalen samenstelling persoonlijke betrokkenheid / afstand engagement voor het hele centrum Briefing incident Betrokkenen (slachtoffer/dader) Andere crisishulp Acute situaties?

Checklist intern stappenplan (3b) CLB-personeel Onthaal en telefonieopvang Opvolgen pers Achtergrondinfo Opsplitsing crisisteam (in school / standby) Kennis/vaardigheden Actieplan schoolbegeleiding Actieplan leerlingenbegeleiding Beperkingen Wat zijn we vergeten? Afspraken over communicatie (intern) Plannen nieuw overleg

5. Schoolbegeleiding Actieplan schoolbegeleiding Doel Samenstelling Eerste opvang Overlopen checklist vraagverheldering Update nieuwe informatie Planning opmaken voor komende uren Afspraak CLB-begeleiding Afspraak nieuw overleg

Checklist schoolbegeleiding Beleid iedereen op de hoogte? emotionele toestand leden schoolteam de lopende zaken doorgaan of niet? langere termijnplanning Dader stand van zaken begeleidende stappen bezittingen ouders en verwanten aanwezigheid op school

Slachtoffer Bij sterfgeval stand van zaken begeleidende stappen Vervolg checklist Slachtoffer stand van zaken begeleidende stappen Bezittingen ouders en verwanten herstelproces? Bij sterfgeval mededeling initiatieven op korte termijn initiatieven op lange termijn

Leerlingen zie actieplan leerlingenbegeleiding Leerkrachten Vervolg checklist Leerlingen zie actieplan leerlingenbegeleiding Leerkrachten briefing leerkrachten (kerngroep) korte termijn personeelsvergadering opvang leerkrachten in crisis Ouders briefing betrokken ouders korte termijn benadering ouders middellange termijn

6. Leerlingenbegeleiding de klasgroep korte termijn de klasgroep lange termijn de andere leerlingengroepen opvang leerlingen in crisis primaire reactie secundaire reactie risicoleerlingen lijst op te volgen leerlingen

6. Checklist externen relevante betrokkenen de media ouders / buren inrichtende macht, ouderraad politici de media pers volgen (anticiperen / reageren) persconferentie (wie, welke vragen, welke antwoorden) (in geen geval CLB) andere interventies van de media briefing leerkrachten of directie briefing leerlingen wat met verdere persvragen

7. Opvolging crisis Verdere planning overleg crisisteam korte termijn (maximum drie dagen) Planning, opvolging Interne draagkracht en ventilatie opvolging crisis in school Schoolsysteem Individuele leerlingen

8. Debriefing Afsluiten voor CLB afsluiten crisisbegeleiding voor centrum formeel beëindigen crisisbegeleidingsteam plannen verdere opvolging crisis door schoolteam Afsluiten van crisisbegeleiding met school(systeem) Essentieel punt, heel belangrijk Evaluatie van aanpak (positief en werkpunten) Opvolging en afspraken over toekomst Met wie? Directieteam/schoolteam (samen met CLB) Leerkrachten (bij voorkeur met directie school) Leerlingen (bij voorkeur met leerkrachten) Crisisbegeleidingsteam (intern in CLB) De adrenaline… De humor…

9. Slot Never try this at home! vragen