Kivi 3 februari 2010 De Kilometerprijs Anders Betalen voor Mobiliteit Mr drs Arjan Driesprong.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
L&B in het MBO.
Advertisements

Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
Lean Construction Logistics ?
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
Dégage ! Dé Gedeelde Autovloot Gent Karel Lootens Februari 2014
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Vierstroom Hulp Thuis “sturen op prijs en kwaliteit” Dinsdag 5 oktober 2010.
Taal en rekenen in het mbo
Haven Amsterdam is een bedrijf van de gemeente Amsterdam De invoering van de havenbrede richtlijn Project Havenbrede Richtlijn.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
Ondernemersfondsen in Nederland
Mr. Jan Rolleman Automotive Didact B.V. / Van Huffelen & Meenink
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Het nieuwe marktmodel Workshop HVC Alkmaar 12 juni 2008 Versie 1.0.
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
CO 2 -opslag in Barendrecht perceptie, feiten, dilemma’s Anne-Marie van het Erve.
17 september 2009Raadsinformatieavond Aanpak mensenhandel Zandpad Raadsinformatieavond 17 september 2009.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
Roy Smits Marcel v/d Berg
Steeds krachtiger bestuur in:
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Wegbeprijzing in Nederland Studiedag “Wegbelasting: op een nieuwe weg?” Brussel, 31 mei 2011 Prof.dr.
Highlights elektrisch vervoer
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Transformatie in de Zorg Opening door Guus Broos.
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Nieuwbouwopgave in de stadsregio Rotterdam in actueel en realistisch perspectief Drs Jenny Fix directeur Ruimte en Milieu stadsregio Rotterdam.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Weren groot (vracht)verkeer Heerjansdam. Samen nagedacht over maatregelen Dorpsraad Heerjansdam Gemeente Zwijndrecht KVOB Politie.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Tariefstelling Wmo 2019.
Handleiding ABAX app rittenregistratie-systeem
Transcript van de presentatie:

Kivi 3 februari 2010 De Kilometerprijs Anders Betalen voor Mobiliteit Mr drs Arjan Driesprong

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit2Kivi 3 februari 2010 Inhoud 1.Voorgeschiedenis 2. Waarom? 3. Betalen per kilometer 4. Hoe werkt het? 5. Invoering 6. Mobiliteitsprojecten

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit3Kivi 3 februari : Platform Anders Betalen voor Mobiliteit In opdracht van minister Peijs Met bestuurders van maatschappelijke organisaties, provincies en gemeenten Onder leiding van oud-ANWB directeur Paul Nouwen Onderzoek naar 10 varianten van beprijzing

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit4Kivi 3 februari : advies Platform Anders Betalen voor Mobiliteit Invoering kilometerprijs naar tijd, plaats en milieukenmerken Afbouw vaste autobelastingen

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit5Kivi 3 februari 2010 Nota Mobiliteit 2005Advies Platform in Nota Mobiliteit Kilometerprijs onderdeel van breed pakket: bouwen, benutten én beprijzen 2006 Gezamenlijk onderzoek met maatschappelijke organisaties en decentrale overheden + marktconsultatie systeemkosten

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit6Kivi 3 februari 2010 Kabinet Balkenende 2007 Kabinet besluit kilometerprijs in te voeren 2008 Start certificerings- en aanbestedingstraject Start mobiliteitsprojecten Wetsontwerp naar Raad van State 2009 Wetsvoorstel kilometerprijs naar Tweede Kamer Start marktconsultatie certificering Start dialoog aanbesteding Gunning aantal mobiliteitsprojecten

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit7Kivi 3 februari 2010 De kilometerprijs Doel: Stimuleren bewuster autogebruik om: –Doorstroming op Nederlandse wegen te verbeteren –Milieu te ontlasten Uitgangspunten: –Betalen voor gebruik auto en niet langer voor bezit –Niet méér betalen, maar kosten anders verdelen –Betaalbaarheid (5% exploitatiekosten) –Voldoende draagvlak

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit8Kivi 3 februari 2010 Uitgangspunten Motorrijtuigenbelasting (MRB), provinciale opcenten en aanschafbelasting (BPM) vervallen Eurovignet (BZM) voor vracht wordt opgeschort Betalen per gereden kilometer In heel Nederland, op alle wegen Spitstarief op drukke trajecten Registratie met satelliettechniek Opbrengsten naar Infrastructuurfonds (o.a. voor onderhoud, nieuwe wegen, investeringen in openbaar vervoer)

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit9Kivi 3 februari 2010 Verwachte effecten in 2020 Aantal gereden kilometers-10 tot 15% Reistijd % CO 2,fijn stof en Nox - 10 tot 20% OV-kilometers+ 6% Verkeersveiligheid+ 7% Wagenpark+ 2tot 3% Bron: Joint Fact Finding 2007 en Muconsult 2009

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit10Kivi 3 februari 2010 Internationale ontwikkelingen Duitsland: Maut (tol) voor vrachtverkeer op hoofdwegen > milieudifferentiatie tarieven Frankrijk: Ecotax voor vrachtverkeer op hoofdwegen > beoogd per 2011 Denemarken: ‘Anders betalen’ voor alle voertuigen > 2009 gestart Tsjechië/Slowakije: Satellietsysteem voor vracht op hoofdwegen > aanbesteding gestart Vlaanderen: Kabinet wil kilometerprijs voor vracht > beoogd per 2011 Engeland: Demonstratieprojecten en proeven, passageheffing Londen

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit11Kivi 3 februari 2010 Betalen per kilometer Wie doet mee? Tarieven Verdwijnen vaste autobelastingen

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit12Kivi 3 februari 2010 Wie doet mee? Nederlandse kentekenhouders, en buitenlandse vracht Uitzonderingen Blijven grotendeels hetzelfde (betalen nu ook geen MRB) –ambulances, brandweerauto’s, politieauto’s, taxi’s, voertuigen zonder kenteken (landbouwvoertuigen, gehandicaptenvoertuigen) Motorrijders –inbouw kastje te moeilijk (bescherming diefstal en slecht weer) Oldtimers van vóór 1 januari 1987 –vastgesteld in Belastingplan 2009

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit13Kivi 3 februari 2010 Tarieven Basistarief Voor elke gereden kilometer overal in Nederland Hoogte afhankelijk van CO 2 -uitstoot auto Aparte tarieven voor personenauto’s, bestelauto’s ondernemers en vrachtauto’s Verschil tussen auto’s op benzine, diesel of LPG Vaststelling in Wet kilometerprijs Spitstarieven Op drukke trajecten tijdens spitsuren Voor alle weggebruikers gelijk, maar kan verschillen per spitszone Vaststelling bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit14Kivi 3 februari 2010 Verdwijnen vaste autobelastingen Huidige vaste autobelastingen: –Voor personenauto’s: Motorrijtuigenbelasting (MRB) Provinciale opcenten Aanschafbelasting (BPM) –Voor vrachtwagens: Eurovignet (BZM) Inning provinciale opcenten op andere manier (nog niet bekend) BPM wordt stapsgewijs afgebouwd: –Voorkomen schokeffecten wagenpark –Gaat naar MRB / kilometerprijs

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit15Kivi 3 februari 2010 Uitgangspunten systeem Technisch haalbaar, kostenefficiënt en gebruiksvriendelijk Markt ruimte geven, tegelijkertijd zekerheid creëren voor overheid Kentekenhouder is verantwoordelijk voor betaling en werking kastje Vergoeding vanuit overheid voor inbouw en aanschaf eerste kastje Handhaving en supervisie blijft overheidstaak

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit16Kivi 3 februari 2010 Hoe werkt het?

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit17Kivi 3 februari 2010 Registratie Iedere auto krijgt registratievoorziening (‘kastje’) Kastje registreert aantal gereden kilometers tegen juiste tarief Alleen gecertificeerde bedrijven mogen apparatuur ontwikkelen, inbouwen en onderhouden Samen met bedrijfsleven uitdenken/ontwikkelen: –Kastje –Certificeringseisen

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit18Kivi 3 februari 2010 Privacy Systeem kan voertuig niet volgen, dus bescherming persoonsgegevens is gegarandeerd Alleen aantal kilometers en tarief wordt doorgegeven Niemand behalve automobilist kan verplaatsingsgegevens inzien Alleen automobilist zelf kan toestemming geven voor verstrekking extra gegevens Samenwerking met College bescherming persoonsgegevens

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit19Kivi 3 februari 2010 Fraude Kastje zelf wordt zo veilig mogelijk gemaakt –'Trusted Element' (TE): chip die zorgt voor beveiliging van gegevens die worden verzonden Agentschap Telecom houdt toezicht op: –Kwaliteit en verstoring signaal –Productie, handel en verkoop van storingsapparatuur Systeem van toezicht en handhaving –Administratieve controles –Mobiele en vaste controles langs de weg

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit20Kivi 3 februari 2010 Toezicht en handhaving

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit21Kivi 3 februari 2010 Toezicht en handhaving Om ervoor te zorgen dat iedereen betaalt vindt toezicht en handhaving plaats en kunnen sancties worden opgelegd Uitgevoerd door handhavingsbureau (RDW) en politie: –Grotendeels via controles op gegevens –Landelijk dekkend detectiesysteem met mobiele en vaste apparatuur langs de weg Sancties variëren van: –Geldboetes –Gevangenisstraf (in het uiterste geval)

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit22Kivi 3 februari 2010 Stappen Start Grote Praktijktest in 2011; test van systeem Invoering start met vrachtvervoer Daarna stapsgewijze invoering personenauto’s (circa 8 miljoen) Personenauto’s stappen a-select over op basis van eerste twee cijfers kenteken (dus geen vrijwillige keuze) Overgangsfase: sommige automobilisten betalen op oude manier (MRB), anderen betalen al kilometerprijs

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit23Kivi 3 februari Mobiliteitsprojecten in zes regio’s Metropoolregio Amsterdam: Proef betaald rijden (start begin ’10) Haaglanden: 2e proef spitsmijden (afgerond, evaluatie 08/’09) en beprijzingsproef (start begin ’10) Utrecht: Filemijden 2009 Beprijzingspilot 2010 Eindhoven/Den Bosch: Beprijzingsproef met VAS-elementen (operabel begin ’10) Rotterdam: Spitsmijden A15 (start 10-’09)en VAS project RITS Arnhem Nijmegen: SLIM Prijzen I SLIM Prijzen II (start begin ’10)

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Anders Betalen voor Mobiliteit24Kivi 3 februari 2010 Doel Door middel van prijsprikkels nu al bereikbaarheid verbeteren Automobilisten bewust maken van keuzes (thuiswerken, openbaar vervoer, eerder/later beginnen) Leren van gedrag van automobilisten Leerervaring opdoen met techniek Startmotor voor Multiple Service Providers markt