(G)een kwestie van knippen en plakken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Edwin Dubbelman en Sanne Weijers, Oberon Sardes, 7 juni 2010 Vversterk (in) de opleiding.
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Taal en rekenen in het mbo
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Veranderingsvermogen
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
HAN Faculteit Educatie.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Stand van zaken Project WAK
Stand van zaken WAK-2 pabo’s Projectgroep Kennisbasis Pabo’s Jan Haan 26 mei 2010.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Let’s dance Een danseducatieve/ therapeutische werkwijze, gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KenVak 10 juni 2013.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

(G)een kwestie van knippen en plakken? Implementatie kennisbases Nederlandse taal en rekenen-wiskunde op de pabo Netwerk onderwijscoördinatoren,14 juni 2011 te Utrecht Sylvia van Os, Annette Koopmans, Harry Paus

Inhoud presentatie Achtergrond en opzet onderzoek Theoretische kaders Conclusies en discussie De hamvraag blijft… Het rapport Vervolg: afstemming LEONED, Elwier (activiteiten), proces tot aan definitief rapport, plannen 2011/2012

Achtergrond en opzet onderzoek (1) Implementatie kennisbases Nederlandse taal en rekenen-wiskunde op de pabo Opdrachtgever: OCW In samenwerking met: HBO-raad, LOBO en pilot-pabo’s Centrale vraag Hoe werken pabo’s aan een samenhangend herontwerp van hun curriculum bij de implementatie van de kennisbases Nederlandse taal en rekenen-wiskunde?

Achtergrond en opzet onderzoek (2) Data-verzameling 2009 (vooronderzoek) interview: kansen en knelpunten 2010 / 2011 bijwonen vakgroepbijeenkomst: kennismaking, richting onderzoek documenten-analyse studiegidsen, materiaal opleiders en studenten, ... artikelen interviews opleider(s) Nederlandse taal opleider(s) rekenen-wiskunde & didactiek opleidingsmanager, project- / teamleider, ...

Theoretische kaders (1) Leerplanniveaus en - producten

Theoretische kaders (2) Curriculaire verschijningsvormen

Theoretische kaders (3) Samenhang in het curriculum (inhoudelijk perspectief) spinnenweb (van den Akker, 2003) horizontale en verticale samenhang Hoe samenhang ontwikkeld wordt (technisch-professioneel perspectief) manieren van het nemen van ontwerpbeslissingen evaluatie en reflectie op samenhang Zeggenschap over curriculumvernieuwing (sociaal-politiek perspectief) verschilende benaderingen: ‘gedelegeerde’ benadering, ‘teacher leadership’, gecombineerd ‘top-down’ en ‘bottum-up’ (MacBeath, 2005) (perspectieven volgens Goodlad, 1994) wat hoe

Conclusies en discussie (1) Samenhang in het curriculum

Conclusies en discussie (2) samenhang in het curriculum Visie Competentiegericht opleiden wordt als knelpunt niet genoemd! Samenhang met andere vakken Rekenen-Wiskunde: verschuiving naar – nog – meer vakgericht curriculum Nederlandse taal: verschuiving naar meer samenhang Toetsing Welke invloed heeft de landelijke toetsing op: competentiegericht opleiden? de herziening van het curriculum? het studiegedrag van studenten? (competentiegerichtopleiden en visie op het leren van het vak)

Conclusies en discussie (3) Samenhang in het curriculum Tijd Kennisbases zijn te omvangrijk (aanbod in 2 – 2,5 jaar) Toename van ects en contacttijd voor taal en rekenen Overige kennisbases als knelpunt Docentrollen Professionalisering van de opleider is gewenst (RW) Professionalisering van opleiders andere vakken is gewenst (NT) Te kort aan opleiders de komende jaren Bronnen en materialen, leeromgeving, leeractiviteiten Toetsing: beoordeeld door vakopleiders zelf

Conclusies en discussie (1) Hoe samenhang ontwikkeld wordt Implementatie van kennisbases onderdeel van grotere vernieuwing, of alleen implementatie kennisbasis in huidig curriculum Eén pabo veranderend scenario 3e fase (door veranderende visie) Inrichten van een pilot: vormgeven van leeractiviteiten (opleidingsdidactiek) Verder veelal werkwijze gebaseerde op eerdere ervaring

Conclusies en discussie (2) Hoe samenhang ontwikkeld wordt Belang van informatie over landelijke ontwikkelingen Belang van betrokkenheid opleiders bij landelijk netwerk; sterkere rol ELWIeR dan LOPON/LEONED m.b.t. kennisdeling implementatie kennisbases en toetsing Behoefte aan houvast bij curriculumontwikkeling? Ontwerpgericht onderzoek en ontwikkelwerk Aandacht voor gerichte curriculumevaluatie ...

Conclusies en discussie (1) Zeggenschap over curriculumvernieuwing Draagvlak voor beide kennisbases is groot Inhoudelijke verantwoordelijkheid implementatie bij opleiders (autonomie) Soms evaluatie/toetsing aan de geformuleerde uitgangspunten (aan de oppervlakte) Pro-actieve houding opleiders Management geeft kaders (bij grotere vernieuwing gaat dit verder dan organisatorische aspecten en randvoorwaarden) Op enkele pabo's aandacht voor evaluatie curriculum met ontwikkelgroep (en management)

Conclusies en discussie (2) Zeggenschap over curriculumvernieuwing Belang van goede interne en externe communicatie! (management – onderwijscoördinatoren – opleiders; werkveld – LOBO – HBO-raad - …) Betrokkenheid van studenten en werkveld bij curriculumvernieuwing (nu nog beperkt)

De hamvraag blijft… Wat is het effect van de kennisbases op het niveau van startende leerkrachten? Beoogd -> uitgevoerd -> bereikt curriculum

Het rapport Definitieve rapport te downloaden via: http://www.slo.nl/organisatie/recentepublicaties/geenkwestie/ Link wordt opgenomen op paboweb.

Bedankt voor jullie aandacht! Sylvia van Os s.vanos@slo.nl Annette Koopmans a.koopmans@slo.nl Harry Paus h.paus@slo.nl