Leergemeenschappen onderzoekend vormgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Informatieavond 22 april 2013
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Respectvolle bejegening
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opleiding Onderwijsassistent
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
ICT-monitor Hoger Onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
Vakmanschap is Meesterschap
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Leren van onderzoek doen en samenwerking
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
School-als-organisatie en schoolcultuur
Lees- en Taalonderwijs op de Deltaschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011 Samen grenzen verleggen.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
WELKOM.
Het opleidingsprofiel:
Een project van de Korengroep
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
De lerarenopleider gepositioneerd
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Ouderavond Groepsorganisatie
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Geïntegreerde schoolverbetering
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding Masterclass Opbrengstgericht Werken Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december 2015.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Begeleiding bij Werkplekleren
Innovatie in het onderwijs
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Doorlopende leerlijnen PCOU
Van Eiland naar wijland
Transcript van de presentatie:

Leergemeenschappen onderzoekend vormgeven Basisonderwijs: Herma Steen Opleiding: Dick Bosch, Erna van Koeven bh.van.koeven@windesheim.nl Deze bijdrage gaat over het onderzoekend kijken naar leergemeenschappen. Als lerarenopleiding basisonderwijs zijn we een paar jaar geleden gestart met het vormgeven van leergemeenschappen. Naast de lijn die we hadden uitgezet, ontstonden ook een aantal spontane leergemeenschappen. Van alle leergemeenschappen hebben we geprobeerd te leren. We presenteren hier het praktijkmodel dat we hebben ontwikkeld en laten dat zien in relatie tot verschillende leergemeenschappen. Vervolgens presenteert een vertegenwoordiger van het scholenveld (Stroomdal in Kampen) vanuit de praktijk hoe de leergemeenschap daar vorm kreeg.

De professionele leergemeenschap -gemeenschap (verbondenheid) leerkrachten, studenten, docenten lerarenopleiding -professionaliteit (in de schoolcultuur) schoolontwikkeling; gedeelde visie -leren (professionele ontwikkeling) samen onderzoekend leren Van Veen, et al. (2010); Lomos, Hofman, & Bosker, 2011; Ministerie van Onderwijs, 2013

KENNISCENTRUM BEWEGEN EN EDUCATIE WINDESHEIM Gedrag Lectraat Onderwijszorg en samenwerking in de keten Sui Lin Goei Dolf van Veen Wim Meijer Positive Behavior Support Rekenen Onderwijszorg & samenwerking binnen de keten Visualisatie bij rekenen Rekenen en ICT Differentiatie rekenen Taal Pedagogische kwaliteit Yvonne Leeman, Femke Geijsel Leerkring geletterdheid Erna van Koeven & Anneke Smits Leescultuur Taalrijk vakonderwijs Werken aan leeropbrengsten taal met met betekenis Identiteit & Burgerschap Theologie en levensbeschouwing Andre Mulder Betekenisvol onderwijs en onderzoekend leren Levensbeschouwelijke identiteit in de klas en op school Vakdidactiek en inhoud Kunstonderwijs Lectoraat didactiek van het kuntonderwijs Jeroen Lutters Kunst als aanjager van creatieve ontwikkeling in het onderwijs Techniek Lectoraat Leiderschap in opvoeding en onderwijs. Hanno van Keulen Wetenschap & techniek en onderzoekend leren Hanno van Keulen KENNISCENTRUM BEWEGEN EN EDUCATIE WINDESHEIM Pedagogische kwaliteit / UT Yvonne Leeman, Femke Geijsel Perspectief opleiding: onderzoekende houding/betekenisvol onderwijs Lectoraat ICT & Innovatie

Onderzoek Onderzoeksvraag Op welke wijze kunnen we leergemeenschappen onderzoekend vormgeven? Onderzoeksgroep Zeven professionele leergemeenschappen - vijf naar aanleiding van onderzoeken studenten/schoolontwikkeling - twee spontaan ontstaan Instrument Logboekbeschrijvingen van totstandkoming leergemeenschappen

Elementen Elementen Stap 9: nieuw onderwijs Stap 8: delen bevindingen Stap 7: onderzoekend kijken naar onderwijsvernieuwing Stap 6: uitproberen onderwijsvernieuwing Stap 5: afspraken onderwijsvernieuwing Stap 4: delen bevindingen Stap 3: onderzoekend kijken naar de schoolpraktijk Stap 2: visie en kennisdeling Stap 1: onderwerp

Actoren Betrokkenen 1 2 3 4 opleidings docent student coach schoolbeleid (experts/ expert-groep/MT) team boven-schools Beleid (experts/expert-groep/MT)

Leergemeenschap taal 1 en 2 Elementen Niv 1 Niv 2 Niv 3 Niv 4 opleidingsdocent student coach school-beleid (expert-groep/MT) team boven-schools Stap 9: nieuw onderwijs Stap 8: delen bevindingen x Stap 7: onderzoekend kijken naar onderwijsvernieuwing Stap 6: uitproberen onderwijsvernieuwing Stap 5: afspraken onderwijsvernieuwing Stap 4: delen bevindingen X Stap 3: onderzoekend kijken naar de basisschoolpraktijk Stap 2: visie en kennisdeling Stap 1: onderwerp

Leergemeenschap wereldoriëntatie Elementen Niv 1 Niv 2 Niv 3 Niv 4 opleidingsdocent student coach school-beleid (expert-groep/MT) team boven-schools Stap 9: nieuw onderwijs Stap 8: delen bevindingen Stap 7: onderzoekend kijken naar onderwijsvernieuwing Stap 6: uitproberen onderwijsvernieuwing x Stap 5: afspraken onderwijsvernieuwing Stap 4: delen bevindingen Stap 3: onderzoekend kijken naar de basisschoolpraktijk Stap 2: visie en kennisdeling Stap 1: onderwerp

Leergemeenschap gedrag 3 en 4 Elementen Niv 1 Niv 2 Niv 3 Niv 4 opleidingsdocent student coach school-beleid (expert-groep/MT) team boven-schools Stap 9: nieuw onderwijs Stap 8: delen bevindingen Stap 7: onderzoekend kijken naar onderwijsvernieuwing Stap 6: uitproberen onderwijsvernieuwing Stap 5: afspraken onderwijsvernieuwing x Stap 4: delen bevindingen Stap 3: onderzoekend kijken naar de basisschoolpraktijk Stap 2: visie en kennisdeling Stap 1: onderwerp

Leergemeenschap vrij lezen Elementen Niv 1 Niv 2 Niv 3 Niv 4 opleidingsdocent student coach school-beleid (expert-groep/MT) team boven-schools Stap 9: nieuw onderwijs x Stap 8: delen bevindingen Stap 7: onderzoekend kijken naar onderwijsvernieuwing Stap 6: uitproberen onderwijsvernieuwing Stap 5: afspraken onderwijsvernieuwing Stap 4: delen bevindingen Stap 3: onderzoekend kijken naar de basisschoolpraktijk Stap 2: visie Stap 1: onderwerp

Praktijkvoorbeeld: Kampen, het Stroomdal

Leergemeenschap woordenschat lezen Elementen Niv 1 Niv 2 Niv 3 Niv 4 opleidingsdocent student coach school-beleid (expert-groep/MT) team boven-schools Stap 9: nieuw onderwijs Stap 8: delen bevindingen Stap 7: onderzoekend kijken naar onderwijsvernieuwing Stap 6: uitproberen onderwijsvernieuwing Stap 5: afspraken onderwijsvernieuwing x Stap 4: delen bevindingen Stap 3: onderzoekend kijken naar de basisschoolpraktijk Stap 2: visie en kennisdeling Stap 1: onderwerp

Wat eerste bevindingen Onderzoeksvraag Op welke wijze kunnen we leergemeenschappen onderzoekend vormgeven? -heldere uitgangspunten voor leergemeenschappen zijn belangrijk -gemeenschappelijke visie school/opleiding is cruciaal (helder onderbouwd perspectief) -al werkend kiezen voor een structuur voor leergemeenschappen die passend is -leergemeenschap maakt gebruik van die structuur op een manier die op dat moment aansluit bij de school en de fase in de opleiding waarin de student zich bevindt. -leerkrachten kunnen op verschillende manieren een onderzoekende houding ontwikkelen, door mee te kijken met de student of door zelf onderzoekend naar de eigen praktijk te kijken.

Dilemma’s -Visie-ontwikkeling is ingewikkeld omdat er ook andere scholingstrajecten lopen op school. Scholing heeft vaak een eigen focus. -Facilitering? Je eigen praktijk onderzoeken kost tijd. -Hoe til je deze ontwikkeling naar een bovenschools niveau? -Hoe zorg je dat het onderzoek van een student niet eenmalig is, maar kan worden voortgezet? -Wat betekent het voor kennis onderzoek op scholen? -Hoe zet je masterstudenten/leerkrachten in?