José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya en Ömer op de lerarenopleiding Vier casestudies
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Programma n Inleiding:onderzoek en onderzoeksresultaten n Opdracht: werken met kijkkader n Afsluiting
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Doelen Zoeken naar mogelijkheden om (specifieke) behoeften studenten uit etnische minderheids- groepen in kaart te brengen. Hoe krijg je behoeften aan het begin van de studie in beeld? Werkt het kijkkader?
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Aanleiding (1) Problemen allochtone studenten “ga iets aan taal doen”
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Aanleiding (2) Onderzoeken en projecten: - knelpunten: individuele studentkenmerken - oplossing: remediering - onderzoek betreft groepskenmerken studenten - bevraging, geen observatie
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Onderzoeksvraag Welke mogelijkheden biedt de dagelijkse onderwijspraktijk om het studiesucces van studenten uit etnische minderheidsgroepen te vergroten?
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Opzet Kwalitatief, verkennend micro-etnografisch onderzoek - ‘multiple social situations’
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Opzet Periode:september 2003 – juni 2004 Setting:lerarenopleiding. WER-bijeenkomsten. Individuele begeleiding werkplek Participanten:4 eerstejaars studenten 2 docenten 3 werkplekbegeleiders 1 taalbegeleider
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Overzicht data
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Studenten STUDENTTAALVOOROPLEIDINGSTUDIE GhitaEngels (M) Engels (TT) 2 universitaire studies in India Engels NadyaRussisch (M) Nederlands (TT) VO in RuslandEngels MohamedTurks (M) Turks (TT) HAVO, MBO afgebroken Geschiedenis ÖmerTurks (M) Turks/ Nederlands(TT) MBO afgebroken Geschiedenis
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Uitkomst Ghita Mohamed Nadya Ömer
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Portretten van vier studenten Functioneren opleiding - onzekerheid - grote werkdruk - specifieke taalvaardigheid - oog voor eigenheid werkplek - onbekendheid met onderwijssoort onzekerheid over rol docent - omgaan met eigen achtergrond - specifieke taalvaardigheid
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Studenten en hun leeromgeving Factoren die in het dagelijkse onderwijs van invloed zijn op studiesucces: - referentiekader voor studie en beroep - specifieke taal op de opleiding en de werkplek - voor etnische achtergrond en identiteit
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Rollen van studenten en hun begeleiders StudentDocentWerkplek- begeleiders Referentiekader -Studie -Beroep Etnische achtergrond Communicatieve vaardigheden
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Rollen van studenten en hun begeleiders StudentDocentWerkplek- begeleiders Referentiekader -Studie -Beroep Moeite met zelfstandig studeren Zelf beslissen Moeite met initiatief nemen in groep Moeite met initiatief nemen, assertief zijn Uitgangspunt: eigen verantwoordelijkheid Kiest werkvormen voor actieve deelname Uitgangspunt: actief en assertief Etnische achtergrond Twijfel over identiteit ‘eigen’ onderwerpen geen aandacht wel mogelijk geen begeleiding Communicatieve vaardigheden Dagelijks taalgebruik, geen specifiek taalgebruik Moeite met taal voor beroep Onderscheid geen hoofd en bijzaken Geen aandacht
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Conclusies Dagelijkse onderwijspraktijk biedt mogelijkheden voor vergroten studiesucces en preventie uitval Alle betrokken actoren moeten rol leren pakken Voor maatwerk is adequaat kijkkader gewenst
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Aanbevelingen over: Voorkennis en referentiekader o.a. startsituatie, structurele begeleiding 1e jaar Aandacht voor etnische achtergronden o.a. werken in heterogene groepen, achtergrond niet negeren (niet stigmatiseren) Communicatieve vaardigheden o.a. brede visie op taal Reflectie en feedback o.a. expliciet ontwikkelpunt
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Nabespreking n Aandachtspunten studieloopbaan n Kijkkader n Werkt het? n Bijstelling?
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Informatie Meer informatie?