José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Basisvorming.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Hogescholen in Dialoog
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
HAN Faculteit Educatie.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
1 Peer Assesment Studenten beoordelen elkaar. 2 Doel  Er wordt je een spiegel voorgehouden  Het ‘beter’ functioneren in een groep waardoor de groep.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Taal en rekenen Joke van Balen.
opleiding : Onderwijs Assistent
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Competentiegericht leren vmbo
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
moderniseren van het curriculum.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie HSN-conferentie
Leren in een werkende omgeving
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
PWS = de eindscriptie van de havo
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Het succes van de taalbewuste docent
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Transcript van de presentatie:

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya en Ömer op de lerarenopleiding Vier casestudies

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Programma n Inleiding:onderzoek en onderzoeksresultaten n Opdracht: werken met kijkkader n Afsluiting

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Doelen  Zoeken naar mogelijkheden om (specifieke) behoeften studenten uit etnische minderheids- groepen in kaart te brengen.  Hoe krijg je behoeften aan het begin van de studie in beeld?  Werkt het kijkkader?

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Aanleiding (1) Problemen allochtone studenten  “ga iets aan taal doen”

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Aanleiding (2) Onderzoeken en projecten: - knelpunten: individuele studentkenmerken - oplossing: remediering - onderzoek betreft groepskenmerken studenten - bevraging, geen observatie

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Onderzoeksvraag Welke mogelijkheden biedt de dagelijkse onderwijspraktijk om het studiesucces van studenten uit etnische minderheidsgroepen te vergroten?

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Opzet Kwalitatief, verkennend micro-etnografisch onderzoek - ‘multiple social situations’

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Opzet Periode:september 2003 – juni 2004 Setting:lerarenopleiding. WER-bijeenkomsten. Individuele begeleiding werkplek Participanten:4 eerstejaars studenten 2 docenten 3 werkplekbegeleiders 1 taalbegeleider

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Overzicht data

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Studenten STUDENTTAALVOOROPLEIDINGSTUDIE GhitaEngels (M) Engels (TT) 2 universitaire studies in India Engels NadyaRussisch (M) Nederlands (TT) VO in RuslandEngels MohamedTurks (M) Turks (TT) HAVO, MBO afgebroken Geschiedenis ÖmerTurks (M) Turks/ Nederlands(TT) MBO afgebroken Geschiedenis

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Uitkomst Ghita Mohamed Nadya Ömer

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Portretten van vier studenten Functioneren opleiding - onzekerheid - grote werkdruk - specifieke taalvaardigheid - oog voor eigenheid werkplek - onbekendheid met onderwijssoort  onzekerheid over rol docent - omgaan met eigen achtergrond - specifieke taalvaardigheid

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Studenten en hun leeromgeving Factoren die in het dagelijkse onderwijs van invloed zijn op studiesucces: - referentiekader voor studie en beroep - specifieke taal op de opleiding en de werkplek - voor etnische achtergrond en identiteit

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Rollen van studenten en hun begeleiders StudentDocentWerkplek- begeleiders Referentiekader -Studie -Beroep Etnische achtergrond Communicatieve vaardigheden

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Rollen van studenten en hun begeleiders StudentDocentWerkplek- begeleiders Referentiekader -Studie -Beroep Moeite met zelfstandig studeren Zelf beslissen Moeite met initiatief nemen in groep Moeite met initiatief nemen, assertief zijn Uitgangspunt: eigen verantwoordelijkheid Kiest werkvormen voor actieve deelname Uitgangspunt: actief en assertief Etnische achtergrond Twijfel over identiteit ‘eigen’ onderwerpen geen aandacht wel mogelijk geen begeleiding Communicatieve vaardigheden Dagelijks taalgebruik, geen specifiek taalgebruik Moeite met taal voor beroep Onderscheid geen hoofd en bijzaken Geen aandacht

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Conclusies Dagelijkse onderwijspraktijk biedt mogelijkheden voor vergroten studiesucces en preventie uitval Alle betrokken actoren moeten rol leren pakken Voor maatwerk is adequaat kijkkader gewenst

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Aanbevelingen over: Voorkennis en referentiekader o.a. startsituatie, structurele begeleiding 1e jaar Aandacht voor etnische achtergronden o.a. werken in heterogene groepen, achtergrond niet negeren (niet stigmatiseren) Communicatieve vaardigheden o.a. brede visie op taal Reflectie en feedback o.a. expliciet ontwikkelpunt

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Nabespreking n Aandachtspunten studieloopbaan n Kijkkader n Werkt het? n Bijstelling?

José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven Informatie Meer informatie?