VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectie-portfolio beoordelen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Kennis borgen Kennis integreren
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Kennis-maken door self-study onderzoek
Leerwerkgemeenschappen
StatIG in de Vrolijke School
HAN Faculteit Educatie.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Begeleidingsplannen GGZ
Welkom.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Evaluatie Leerlijnen.
Nootzaak! De praktijkkennis van vakleerkrachten muziek in het basisonderwijs betreffende het ontwerpen en het uitvoeren van een curriculum voor ‘noten.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Learning Community Afstudeeronderzoeken JAA Praktijkgericht juridisch onderzoek Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Mijn visie op onderwijs
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Masterclass voor lerarenopleiders
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Richting geven aan Teamontwikkeling
Transcript van de presentatie:

VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007 BETEKENISVOLLE ACTIVITEITEN BINNEN TUTORGROEPEN OP EEN PEDAGOGISCHE HOGESCHOOL Velon 2007 Caroline Reiling, onderzoeker Jeannette Geldens, begeleider Kempel Bert van Oers, begeleider VU Herman L. Popeijus, lector Kempel

Betekenisvol leren? VERLEIDEN TOT LEREN Retrospectie Context Ontwerp Presentatie opbouw Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies VERLEIDEN TOT LEREN 2

Retrospectie: wat is er aan de hand? Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies Context (retrospectie) monosectorale pedagogische hogeschool specialisatie lerarenopleiding basisonderwijs sociaal constructivistische uitgangspunten ontwikkelingsgericht en betekenisvol leren tutorgroep → leerwerkgemeenschap bedoeld voor alle 3e en 4e jaars VERLEIDEN TOT LEREN 3

Ontwerp: wat wil men bereiken? Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies Doel: wat wil de hogeschool bereiken? betekenisvol leren: samen leren in leerwerkgemeenschap koppelen praktijk ↔ theorie Inhoud en vorm? aanstaande leraar of docent brengt onderwerp in onderwerp kan praktijkervaring of theorievraag zijn betekenisvol leren door gezamenlijke bespreking docent is tutor VERLEIDEN TOT LEREN 4

Ontwerp: wat is in theorie al bekend? Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies Kenmerken van betekenisvol leren Actief actieve deelname Constructief nieuwe informatie ↔ nieuwe kennis Gecontextualiseerd nieuwe informatie ↔ echt probleem Doelgericht duidelijke doelstelling Collaboratief samenwerken, samen leren Waarden maatschappelijk en persoonlijk VERLEIDEN TOT LEREN 5

Toepassen: proberen in de praktijk? Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies De praktijk het werken in tutorgroepen als nieuwe vorm van competentiegericht en betekenisvol leren is in de praktijk sinds 2004 - 2005 op de hogeschool ingevoerd uiteenlopende opvattingen doel, inhoud en vormgeving verschillen in leerervaringen met tutorgroepen VERLEIDEN TOT LEREN 6

Onderzoek: onderzoeksdoel en vragen Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies Onderzoeksdoel Nagaan welke kenmerken van betekenisvol leren in de tutorgroepen op Hogeschool De Kempel herkenbaar in de praktijk worden gebracht. Centrale onderzoeksvraag Is er voor derde- en vierdejaars aanstaande leraren op Hogeschool De Kempel sprake van betekenisvol leren in de tutorgroepbijeenkomsten? Deelvraag 1.1 Welke kenmerken van betekenisvol leren worden tijdens de tutorgroepbijeenkomsten voor aanstaande leraren herkenbaar in de praktijk gebracht? VERLEIDEN TOT LEREN 7

Onderzoek: opzet VERLEIDEN TOT LEREN Vervolgonderzoek Literatuurstudie Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies Literatuurstudie Interviews: drie beleidsbepalers, drie 3ejrs tutoren, drie 4e jrs tutoren, drie 3e jrs aanstaande leraren (asl), drie 4e jrs asl Kwalitatieve analyse van de interviews Vragenlijsten ontwikkelen voor vervolgonderzoek Vervolgonderzoek Vragenlijsten: alle 3e+4e jrs tutoren + alle 3e+4e jrs asl Dataverwerking in SPSS Aanvullende observaties tutorgroepbijeenkomsten VERLEIDEN TOT LEREN 8

Onderzoek: opzet VERLEIDEN TOT LEREN Interviews Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies Interviews Uitgangspunten werken met tutorgroepen Doelstellingen werken met tutorgroepen Persoonlijke doelstellingen Verschillen 3e en 4e leerjaar Feitelijke activiteiten Wenselijke activiteiten Ervaring met tutorgroepen Suggesties voor vragenlijst Aanvullende opmerkingen VERLEIDEN TOT LEREN 9

Onderzoek: resultaten Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies Antwoord op deelvraag Welke kenmerken van betekenisvol leren worden tijdens de tutorgroepbijeenkomsten voor aanstaande leraren herkenbaar in de praktijk gebracht? Unanimiteit Verschillen 3e en 4e leerjaar Uiteenlopende antwoorden Feitelijke activiteiten Wenselijke activiteiten Ervaring met tutorgroepen Suggesties voor vragenlijst Aanvullende opmerkingen Uitgangspunten werken met tutorgroepen Doelstellingen werken met tutorgroepen Persoonlijke doelstellingen VERLEIDEN TOT LEREN 10

Reflectie: conclusies Betekenisvol leren? Retrospectie Context Ontwerp Doel, inhoud, vorm Theoretisch kader Toepassen Probleem Onderzoek Doel en vragen Opzet Resultaten Reflectie Conclusies Verschillende antwoorden binnen de actorgroepen Doelstelling niet duidelijk - niet betekenisvol Constructief - wordt door aanstaande leraren niet als doelstelling genoemd, wel door beleidsbepalers en tutoren Diverse invulling van betekenisvol leren - herkenbaar in praktijk brengen van kenmerken van betekenisvol leren verschilt per tutorgroep VERLEIDEN TOT LEREN 11