De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Een helder, ambitieus en haalbaar doel!
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Didiclass - beginnen met
Drieslag functioneel rekenen
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
wiskunde in vernieuwd vmbo
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Belangenbehartiging door de VELON
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Nationale Rekendagen 2006 Opening Marjolein Kool Hogeschool Domstad Volgens Bartjens De Professional.
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Workshop rekenen 6 december
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012.
Informatiebijeenkomst
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Workshop Reflecteren.
Richtlijnen voor de casustoets
Werkveldconferentie 13 november 2014
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
. Rekenen. Inhoud - Rekentoets - Rekenvaardigheid binnen VO Surhuisterveen.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo in samenhang VELON conferentie 2016 Gerard Boersma Docent rekenen-wiskunde en didactiek Begeleider afstudeeronderzoek.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo Marjolein Kool Hogeschool Domstad

Professionele gecijferdheid 5 x 2 = 3 x 10 = 6 x 5 = 5 x 6 6 x 5 =

Professionele gecijferdheid Rekenvaardigheid Didactiek Rekenvaardigheid

Professionele rekenvaardigheid

Onderzoek op lerarenopleidingen PO en VO ELWIeR Expertisecentrum Lerarenopleiding WIskunde en Rekenen www.elwier.nl Onderzoek op lerarenopleidingen PO en VO Slotconferentie 28 november 2008

Wiscat-toets

Wat na de wiscat?

Doorgaande ontwikkeling rekenvaardigheid Rekenvaardigheid en didactiek geïntegreerd ontwikkelen en toetsen Nogmaals de wiscat, maar nu met een minimumeis van 140 punten Schriftelijke rekenvaardigheidstoets waarbij het gaat om oplossingsmanieren

Onderzoeksvragen - Wat is professionele gecijferdheid? Hoe kun je professionele gecijferdheid ontwikkelen? - Hoe kun je professionele gecijferdheid toetsen?

Professionele gecijferdheid “de professionele gecijferdheid van de leraar stelt hem in staat het reken-wiskundig denken en handelen van leerlingen in al zijn veelsoortigheid goed te interpreteren en er op passende wijze op in te gaan. … De leraar moet zich in het denken van kinderen kunnen verplaatsen.” [Joost Klep en Harry Paus, ‘Geen competentie zonder repertoire.’ In: VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders jrg. 27(1) 2006, p. 6.]

Professionele gecijferdheid cd-rom bij Tal-team, ‘Kinderen leren rekenen’ Wolters-Noordhoff, video 7

“Een leraar die het denken van kinderen kan doorgronden, beoordelen en op waarde schatten, beschikt over een rijk reken-wiskundig gedachtegoed dat hij flexibel en reflectief kan inzetten.” [Joost Klep en Harry Paus, ‘Geen competentie zonder repertoire.’ In: VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders jrg. 27(1) 2006, p. 6.]

Het onderzoek Analyseren van leerlingenwerk

Zijn postzegelverzameling bestond voor 1/4 deel uit buitenlandse zegels. Daarvan was 3/5 deel afgestempeld. Welk deel van zijn verzameling bestond uit afgestempelde buitenlandse zegels? Joyce Beschrijft de oplossings- manier van Joyce. Wat vind je ervan? Licht je mening toe. Leg uit hoe Jeroen gerede- neerd heeft en maak zijn redenering af. Jeroen

Zijn postzegelverzameling bestond voor 1/4 deel uit buitenlandse zegels. Daarvan was 3/5 deel afgestempeld. Welk deel van zijn verzameling bestond uit afgestempelde buitenlandse zegels? Joyce Larissa Rianne

Zijn postzegelverzameling bestond voor 1/4 deel uit buitenlandse zegels. Daarvan was 3/5 deel afgestempeld. Welk deel van zijn verzameling bestond uit afgestempelde buitenlandse zegels? Jeroen Jeroen Larissa Rianne

Totaalscore deel 3 : Analyse van leerlingenwerk 12 9 6 3 Totaalscore deel 3 : Analyse van leerlingenwerk 20 15 10 5 Mean =5,55 Std. Dev. =2,724 N =102

De toets Deel I: Kale sommen op meerdere manieren en meerdere niveaus oplossen - Context bij som bedenken Deel II: Contextsommen op meerdere manieren en - Kale som uit context halen Deel III: - Leerlingenwerk analyseren

Enquête - Wat is je vooropleiding? - Heb je examen in wiskunde gedaan? - Wat was je eindcijfer? - Wat was je score op de wiscat? - Hoeveel pogingen heb je gedaan? - In welke groepen van de basisschool heb je inmiddels stage gelopen? - Hoe vaak ben je aanwezig geweest bij de bijeenkomsten van rekenen-wiskunde? Hoe heb je je voorbereid op de toets? Enz.

Zijn postzegelverzameling bestond voor 1/4 deel uit buitenlandse zegels. Daarvan was 3/5 deel afgestempeld. Welk deel van zijn verzameling bestond uit afgestempelde buitenlandse zegels? Oplossingen van pabostudent Rianne

Zijn postzegelverzameling bestond voor 1/4 deel uit buitenlandse zegels. Daarvan was 3/5 deel afgestempeld. Welk deel van zijn verzameling bestond uit afgestempelde buitenlandse zegels? Oplossingen van pabostudent Larissa

Voorwaardelijke factoren voor het analyseren van leerlingenwerk??? Vraagstuk (kaal of contextsom) zelf op meerdere manieren en niveaus kunnen oplossen Som uit context kunnen halen Context uit som kunnen halen Elke bovenstaande factor afzonderlijk vertoont slechts een geringe samenhang met het analyseren van leerlingenwerk

Nog meer voorwaardelijke factoren voor het kunnen analyseren van leerlingenwerk Oplossingsmanieren van leerlingen kunnen voorspellen Oplossingsmanieren kunnen bewijzen en verklaren - …

Wiscat-score versus het analyseren van leerlingenwerk

Professionele gecijferdheid = je kunnen verplaatsen in het denken van leerlingen Voorwaarde voor het kunnen analyseren van leerlingenwerk is een complex samenspel van: - Basale rekenvaardigheden - Flexibele rekenvaardigheden - Overige factoren

Hoe professionele gecijferdheid ontwikkelen? Oefenen op deelaspecten (flexibel rekenen) of oefenen op het ‘einddoel’ (leerlingenwerk analyseren)? 2. Op de stageschool of op de opleiding?

Oefenpakket leerlingenwerk

26 72 5,69 5,56 Opleiding of stageschool? Aantal studenten Gemiddelde score op analyse van leerlingenwerk Geen stage in groep 7/8 26 Wel stage in groep 7/8 72 5,69 5,56

Tot slot - Wat is professionele gecijferdheid? - Hoe kan professionele gecijferdheid ontwikkeld worden? - Hoe kun je het toetsen?

Vragen Leerkracht in groep 8: ‘‘Ik kan zelf niet goed rekenen, maar ik kan wel goed rekenles geven.” Wat vindt u hiervan?

Vragen Waar moet vakkennis tot ontwikkeling komen? Op de opleiding Op de stageschool Op beide plekken

Vragen Hoe kun je vakkennis toetsen? Deelaspecten of einddoel toetsen? Op de opleiding? In de praktijk? Kun je vakkennis in een portfolio aantonen?