Gerrit Beunk Gerrit Heino Piet Murre

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Informatieavond Gymnasium Dinsdag 11 december 2012.
BattleBots The school battle.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Overzicht bespreekpunten
Academische vaardigheden - C1.5
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Competentiegericht leren vmbo
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Windtechnologie Annet Kops
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Keuzethema: differentiatie
Leer kracht Workshop over competenties van
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Transcript van de presentatie:

Gerrit Beunk Gerrit Heino Piet Murre p.m.murre@driestar-educatief.nl VELON 2008 Gerrit Beunk Gerrit Heino Piet Murre p.m.murre@driestar-educatief.nl

Rode draad Opbouw curriculum Onderzoek Discussie Overwegingen Aanpak Onderwerpen Aandachtspunten Discussie

Opbouw LVO Driestar educatief Deeltijdopleiding 2 avonden van 17.00 - 22.00 uur 1 avond pedagogisch didactisch (dinsdag) (114 EC’s)) 1 avond vak (donderdag) (126 EC’s) Inhoudelijk Vakdidactisch

Opbouw curriculum 1 P RG1 LO1 OU1 VR1 2 RG2 LO2 OU2 PV1 3 PV2 RG3 LO3 Jaar Fase Sept Okt Nov Dec Jan Febr Maart April Mei juni 1 P RG1 LO1 OU1 VR1 2 RG2 LO2 OU2 PV1 3 PV2 RG3 LO3 OU3 Me-tho-dolo-gie 4 Lio MINOR ZORG ONDERWIJSKUNST LEIDING GEVEN LIO / ONDERZOEK MINOR

Leeromgeving en organisatie (LO) Relatie en gezag (RG) ‘De eerste stap van het leerproces is een goede relatie met de leraar.’ Leeromgeving en organisatie (LO) Veilige leeromgeving Krachtige leeromgeving Organisatie onderwijsleerproces (OLP)

Ontwikkeling en uniciteit (OU) Oog voor de leerling als individu Ontwikkeling van hart, handen en hoofd Verantwoordelijkheid en relatie(VR) Verantwoordelijkheid nemen Samen werken en samen leren Leerlingen gelegenheid bieden om te leren hun verantwoordelijkheid te nemen en te dragen

Persoonlijke vorming (PV) Ethiek van het docentschap Maatschappelijke vorming Media-educatie Geschiedenis onderwijs Vrijheid van onderwijs Apologetiek Zwarte scholen

MINOREN Onderdeel van het pedagogisch didactisch programma. Keuze: Leiding geven Onderwijskunst Zorg

Onderzoek Overwegingen Aanpak Onderwerpen Aandachtspunten

Overwegingen Onderzoekende en explorerende houding nodig. Op merites kunnen beoordelen van onderwijszaken. Aansluiten bij SBL competentie 7. Het op een (wetenschappelijk) verantwoorde manier uitproberen en evalueren van vernieuwingen. Verkleinen kloof theorie en praktijk Nieuw empirisch onderzoek leereffect bevredigend voor student en school een beroep op het HBO-niveau.

Onderzoek (aanpak) Drie minoren: zorg, onderwijskunst, leidinggeven. Methodologie (mn onderzoeksvraag + design) 4 EC’s. Empirisch onderzoek 9 EC’s. Soorten onderzoek (actieonderzoek, ontwerpgericht onderzoek, evaluatief onderzoek, kwantitatief vs kwalitatief)

Onderzoek (aanpak) Onderzoek Opzet Interesse Thema minor Relevant voor de LIO-school Opzet Onderzoeksvraag + deelvragen. De onderzoeksopzet beschrijven (tijdspad tijdsinvestering) Uitvoering en verwerking. Beantwoorden van de onderzoeksvraag.

Onderwerpen Minor Zorg Waarom zijn er weinig aanmeldingen vanuit de bovenbouw (2e fase) bij het zorg team? Hoe was de zorg tijdens de schoolperiode en heb ik er nu nog profijt van? Hoe kan aan identiteit zorg besteed worden binnen het zorgteam?

Onderwerpen Minor leidinggeven Is de paradox tussen dienen en leidinggeven van invloed op het leiderschap van christelijke leiders binnen het voortgezet onderwijs? Welke activerende werkvormen worden in welke mate binnen de afdeling VMBO-GT op de Gomarus s.g. toegepast? Heeft projectmatig lesgeven (vakoverstijgend) binnen Revius een meerwaarde ten opzichte van de standaardlessen?

Onderwerpen Minor leidinggeven Minor onderwijskunst In hoeverre komt het verwachtingspatroon van werknemers t.o.v. hun leidinggevende overeen met wat leidinggevenden denken wat van hen verwacht wordt? Welke rol speelt POP bij de deskundigheidsbevordering? Minor onderwijskunst De dichtkunst van Ida Gerhardt Hadrian’s Wall Fabels

Opbrengst jaar 1 Studenten: enthousiasme, eigenaarschap, leereffect. Scholen: interesse bij vraagstelling, bereidheid om er energie in te steken, mogelijkheid schoolontwikkeling. Docenten: succeservaring, eigen professionalisering, opschalingsvraag Inbedding curriculum: aanpassing module methodologie, onderzoek eerder beginnen.

Aandachtspunten Theoretisch deel onderzoek nog niet zo sterk. Route van idee tot eindprodukt is lang. (Ander ritme dan onderwijs) Diversiteit (onderwerpen, niveau, soorten onderzoek) Hoe houd je het organiseerbaar. Scholing begeleiders hogeschool. Duale studenten: wat kan een opleidingsschool?

Aandachtspunten 2 Voortbouwen op eerder onderzoek? Verbinding met lectoraten? Verbinding met vakdocenten? Interviews met studenten Wat heeft dit gedaan met hun eigen leerproces? Zijn onze doelen gehaald / overwegingen bevorderd?

Discussie