Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Mobiliteit en Loopbaan
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
HET DENDRON COLLEGE.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
VTB Technasium Vakcollege
Opbrengstgericht werken
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Bétapartnersconferentie
De weg naar de competente docent
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Presentatie Advies Bestuurlijke ontwikkeling onderwijs M-staf OCW 1 december 2008 Lieteke van Vucht Tijssen en Fons van Wieringen.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Begeleiding startende leraren
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leraar, school en opleiding
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
TOEZICHT OP ONDERWIJSKWALITEIT
Wat is effectieve nascholing
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Een ambitieuze studiecultuur
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Amsterdam Sil Vrielink
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Meer innovatieve professionals
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
‘Haal het talent naar boven’
Personeelsbeleid Sirius
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Excellente leraren als inspirerend voorbeeld Presentatie advies Onderwijsraad VELON-congres Noordwijkerhout, 15 maart 2011 Excellente leraren als inspirerend voorbeeld

Leraren Onderwijskwaliteit = kwaliteit van de leraar Opleiding en functioneren bepalen lerarenkwaliteit Afgelopen decennia vooral geïnvesteerd in kwantiteit Kwaliteitsimpuls nodig en mogelijk Excellente leraren als inspirerend voorbeeld

Versterking kwaliteit en professionaliteit van alle leraren Advies ‘naar hogere leerprestaties in het VO’ Beroepsregister voor leraren met verplichte bij- en nascholing Verlies bevoegdheid bij niet voldoen aan scholingseisen Alle nieuwe leraren opleiden tot masterniveau Bacheloropleiding als startkwalificatie, binnen vijf jaar bijscholing naar masterniveau Uitzondering mogelijk voor docenten in beroepsgerichte vakken Excellente leraren als inspirerend voorbeeld 4

Aanleiding Adviesvraag OCW: hoe is excellentie onder leraren te bevorderen? Hoe kunnen excellente leraren geïdentificeerd worden? Moet er een onderscheid gemaakt worden tussen verschillende vormen van excellentie? Hoe kunnen excellente leraren het beste op school ingezet worden? Wat kan de schoolleiding betekenen? Kan prestatiebeloning een mogelijkheid zijn? En de lerarenopleiding? Excellente leraren als inspirerend voorbeeld 5

Achterliggend probleem: gelijkheidscultuur in het onderwijs Primair onderwijs (kleine teams, uniforme werkzaamheden, invoering functiemix vooral gekoppeld aan taken en functies) Voortgezet onderwijs. OECD 2009: Beste leraren ook de meeste waardering (8 % Ned. – 26%) Leraren niet aanspreken op slecht presteren (50% Ned. – 33%) Nog nooit beoordeling of feedback (10% Ned. – 13%) LPBO 2008: pleidooi voor niveaudifferentiatie bij leraren  ‘excellente leraar’. Weinig draagvlak in scholen en rol van Inspectie, NVAO en vakbonden. Excellente leraren als inspirerend voorbeeld 6

Buitenlandse voorbeelden Identificatie van excellente leraren in VK en VS Engeland: Excellent Teachers en Advanced Skills Teachers, na beoordeling in extern assessment Verenigde Staten: National Board of Professional Teaching Standards (NBPTS): certificering van leraren op grond van portfolio-assessment Excellente leraren als inspirerend voorbeeld

Beoordeling van bekwaamheid Meten van toegevoegde waarde vooralsnog onbetrouwbaar en ontoereikend voor meten van prestatie individuele docent Gemeten prestaties zijn bovendien slechts deel van de bijdrage van leraren aan de ontwikkeling van leerlingen Intersubjectieve beoordeling aan de hand van bekwaamheidseisen wet BIO Excellente leraren als inspirerend voorbeeld 8

Advies: laat excellente leraren als rolmodel fungeren Wijs op iedere school de 5% beste leraren aan Geef excellente leraren tijd en middelen Zet excellente leraren in voor professionalisering en innovatie Excellente leraren als inspirerend voorbeeld 9

Aanbeveling 1 Wijs op iedere school de 5% beste leraren aan Uitblinken is relatief, aanstelling tijdelijk: Voorhoede van excellente leraren op elke school, benoeming voor vier jaar Intersubjectieve beoordeling van bekwaamheid Interne nominatie, externe validatie: School selecteert excellente leraren, externe toets om kwaliteit en draagvlak te waarborgen Excellente leraren als inspirerend voorbeeld

Aanbeveling 2 Geef excellente leraren tijd en middelen Budget voor extra tijd, projecten en salaristoeslag: 12.000 euro vervangingskosten (1 dag per week) 10.000 euro projectengeld 2.500 euro salaristoeslag 500 euro assessmentkosten Financiering uit budget voor prestatiebeloning: 225 miljoen euro voor PO, VO en MBO samen Excellente leraren als inspirerend voorbeeld

Aanbeveling 3 Zet excellente leraren in voor professionalisering en innovatie Dag in de week vrij geroosterd voor drie rollen: Ontwikkeling van leerlingen en van zichzelf Coaching voor (beginnende) leraren Onderwijsinnovatie in de school Schoolleiding moet excellentie laten gedijen Excellente leraren als inspirerend voorbeeld

Conclusie Maak de school en de lerarenopleiding aantrekkelijk voor talentvolle en ambitieuze leraren/studenten Academische pabo’s Topprogramma’s Eerst de Klas ….. Excellente leraren als inspirerend voorbeeld 13

Eerste beleidsreactie Staatssecretaris Zijlstra reageert positief: “Als we docenten extra kunnen motiveren om talenten van leerlingen te ontdekken en tot bloei te brengen wordt het onderwijs als werkomgeving ook extra aantrekkelijk” Aankondiging experiment met excellente leraren in het kader van prestatiebeloning Excellente leraren als inspirerend voorbeeld

Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag www.onderwijsraad.nl Excellente leraren als inspirerend voorbeeld