Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper en Monique Volman
Onderzoek doen in de eigen onderwijspraktijk In het onderwijs doe je voortdurend onderzoek: nadenken over en reflecteren op de eigen praktijk en over veranderingen in die praktijk Daarbij kom je op allerlei vragen over die praktijk: onderzoeksvragen En daarbij horen verwachtingen over de opbrengsten van die veranderingen: werkhypothesen
Onderzoekscyclus Formuleren van een hoofdvraag of probleemstelling: wat wil je weten over de onderwijsverandering? Opstellen van (werk)hypothesen: wat verwacht je te bereiken met die onderwijsverandering? Vaststellen van instrumenten: hoe ga je dat meten? Uitvoeren van het onderzoek Analyseren van de resultaten Schrijven van een onderzoeksverslag
Ronde 1: individueel en tweetallen Waar wil ik meer over weten? - formuleer zo concreet mogelijk om welke onderwijsverandering het gaat, op welke situatie die betrekking heeft en wie daarbij betrokken zijn Wat wil ik daarover weten? - formuleer zo precies mogelijk wat je met deze toepassing in deze onderwijssituatie verwacht te bereiken
Ronde 2: plenair Bespreken van enkele voorbeelden: - zijn de onderwijssituatie en de onderwijsverandering helder geformuleerd? - is er sprake van een duidelijke werkhypothese? - is er sprake van een onderzoekbare werkhypothese? - hoe kunnen we de onderzoeksvraag en/of de werkhypothese evt bijstellen?