Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werkvormen als vanzelf
Doelstellingen formuleren
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Workshop OGW in de klas..
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Het geven van een workshop
Individuele loopbaanbegeleiding
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Werken aan draagvlak De Academische opleidingsschool
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Introductie workshop 1.
Leren van onderzoek doen en samenwerking
Toetsbeleid AOC Oost Twello
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
Eigen fout bij toetsing Verloren leerdoel door Windows Presentatie van Ton Wolf (Ecois) 14 mei 2010.
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
Betrokkenheid op de werkvloer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Een schot voor open doel?!
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Project-les “de ontkieming”
Visie en strategie Les 4: strategie.
Ouders en school samen Maart 2016
ZORPLAN MAKEN!!!.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Jij als werkplekbegeleider!
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper en Monique Volman

Onderzoek doen in de eigen onderwijspraktijk In het onderwijs doe je voortdurend onderzoek: nadenken over en reflecteren op de eigen praktijk en over veranderingen in die praktijk Daarbij kom je op allerlei vragen over die praktijk: onderzoeksvragen En daarbij horen verwachtingen over de opbrengsten van die veranderingen: werkhypothesen

Onderzoekscyclus Formuleren van een hoofdvraag of probleemstelling: wat wil je weten over de onderwijsverandering? Opstellen van (werk)hypothesen: wat verwacht je te bereiken met die onderwijsverandering? Vaststellen van instrumenten: hoe ga je dat meten? Uitvoeren van het onderzoek Analyseren van de resultaten Schrijven van een onderzoeksverslag

Ronde 1: individueel en tweetallen Waar wil ik meer over weten? - formuleer zo concreet mogelijk om welke onderwijsverandering het gaat, op welke situatie die betrekking heeft en wie daarbij betrokken zijn Wat wil ik daarover weten? - formuleer zo precies mogelijk wat je met deze toepassing in deze onderwijssituatie verwacht te bereiken

Ronde 2: plenair Bespreken van enkele voorbeelden: - zijn de onderwijssituatie en de onderwijsverandering helder geformuleerd? - is er sprake van een duidelijke werkhypothese? - is er sprake van een onderzoekbare werkhypothese? - hoe kunnen we de onderzoeksvraag en/of de werkhypothese evt bijstellen?