Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations
1.Wat is een weesfiets? 2.Waarom een weesfietsenaanpak? 3.Opdracht Weesfietsenteam 4.Ervaringen bij gemeenten 5.Kansen voor een regionale weesfietsenaanpak 2 Opbouw
1. Wat is een weesfiets? Gebruiksklare fietsen die in de openbare ruimte gestald zijn, maar al langere tijd niet meer gebruikt zijn 20% van de gestalde fietsen zijn weesfietsen Verwijderen van weesfietsen moet in de APV geregeld zijn Handhaving richt zich op fietswrakken, fout gestalde fietsen én steeds vaker ook op weesfietsen 3
De praktijk van de weesfietsenaanpak 4 Maximale stallingsduur APV Maximale stallingsduur APV €
2. Waarom een weesfietsenaanpak? CAPACITEITSTEKORT Capaciteitstekort & VERROMMELING Capaciteitstekort & Verrommeling & FIETSENDIEFSTAL Capaciteitstekort & Verrommeling & Fietsendiefstal & VANDALISME Capaciteitstekort & Verrommeling & Fietsendiefstal & Vandalisme & SOCIALE VEILIGHEID Capaciteitstekort & Verrommeling & Fietsendiefstal & Vandalisme & Sociale veiligheid & BEREIKBAARHEID Capaciteitstekort & Verrommeling & Fietsendiefstal & Vandalisme & Sociale veiligheid & Bereikbaarheid & GEZONDHEID 5
3. Opdracht Weesfietsenteam Doel: Maximale benutting fietsenstallingcapaciteit Ondersteuning gemeenten Resultaten: Implementatie weesfietsenaanpak Zichtbaar & structueel Olievlekwerking Ontsluiten kennis en middelen 6
Ondersteuning Weesfietsenteam Fietsbeleid vastgesteldBestuurlijk draagvlak geborgdProjectorganisatie ingerichtBestuurlijke opdracht verkregenWeesfietsenaanpak uitgewerktStructurele aanpak verzekerd 7 Procesondersteuning & Inhoudelijke expertise & Kennis en middelen Procesondersteuning & Inhoudelijke expertise & Kennis en middelen GemeenteWeesfietsenteam
Gemeenten waar het Weesfietsenteam actief is 8 1. Hoorn 2. Haarlem 3. Haarlemmermeer 4. Schiedam 5. Woerden 6. Middelburg 7. Roosendaal 8. Dordrecht 9. Zaltbommel 10. Enschede 11. Deventer 12. Eindhoven 13. Sittard-Geleen 14. Heerlen 15. Maastricht 16. Utrecht 17. Harderwijk 18. Oisterwijk Vervallen: Alkmaar, Breda, Gouda, Amersfoort, Heerhugowaard Stadsgewest Haaglanden
4. Ervaringen bij gemeenten (1) Taak- en rolverdeling NS, ProRail en Gemeenten niet altijd duidelijk “Waarom zouden wij iets doen, NS doet het toch?” Belangrijkste startvoorwaarden o Bestuurlijk draagvlak o Sterke gemeentelijke projectleider Er is weinig budget beschikbaar voor handhaving en toezicht Belang weesfietsenaanpak wordt onderkend, krijgt nog weinig prioriteit, maar ‘scoort’ wel goed 9
Ervaringen bij gemeenten (2) Processen bij gemeenten lopen traag o Uitvoering en formulering fietsbeleid is versnipperd georganiseerd o Weesfietsenaanpak is één van de vele taken De inhoud is niet ingewikkeld, het proces door de vele betrokkenen des te meer Het Fietsdepot neemt in de aanpak een belangrijke positie in 10
Weesfietsenteam werkt nauw samen met het Centrum Fietsdiefstal Het Centrum Fietsendiefstal informeert, activeert en ondersteunt (lokale) partijen met betrekking tot de aanpak van fietsdiefstal Het Centrum Fietsdiefstal ondersteunt gemeenten bij het opzetten van een Fietsdepot 11
5. Fietsdepot biedt kansen voor een regionale weesfietsenaanpak 12
Voordelen van een regionale weesfietsenaanpak Synergie door: Kostenbesparing (communicatie, inkoop, depot) Structurele aanpak door meer kritische massa Gedeelde infrastructuur (het Fietsdepot) Beperkte uitbreiding van bestaande handhavingactiviteiten 13
Discussiepunten Een weesfietsenaanpak bij stations is hard nodig. Het Rijk moet voorwaarden stellen aan de cofinanciering bij de aanleg van fietsenstallingen, zodat gemeenten zonder weesfietsenaanpak hiermee ook aan de slag gaan. Een regionale handhavingsaanpak rondom een (regionaal) fietsdepot is voor veel gemeenten de enige manier om een weesfietsenaanpak van de grond te krijgen. 14
15