Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november 2010 1 Weesfietsenaanpak bij stations.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Auditen op succes waarderend auditen
Handelingsgericht werken en de IB
Hoe ontstond dit initiatief ?
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Regionale opzet van een Fietsdepot
DPL Ondergrond Meten aan een duurzaam gebruik van de ondergrond
Beheer fietsparkeren bij stations
1 MINIMALE IMPROVISATIE DOOR MAXIMALE VOORBEREIDING.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven Doen Bedrijven doen is een samenwerkingsverband tussen 10 bedrijven uit Haarlem en Omstreken Door het.
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Economische Barometer Breda 2005 Op de weg terug ?
Sportcentrum Vianen.
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Destillatie.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Weesfietsen: wie, waar, waarom? Annelien Meerts, Dick Ettema, Joost de Kruijf Faculteit Geowetenschappen Universiteit Utrecht.
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Nieuwe technieken in stallingen 9 juni Soorten Stationsstallingen  Onbewaakt (maaiveld, gratis)  Bewaakt (gebouwd) Gratis met toezicht Betaald,
Programma uur Koos Louwerse: welkom en toelichting uur Jan Fokkema: Handboek Weesfietsen uur Cathelijne Hermans: Weesfietsenteam
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Handboek Weesfietsen Jan Fokkema November 2009.
1 Weesfietsenteam Fietsberaad 5 november Wat? Opdrachtgevers: V&W en de NS Doel: Samenwerken met gemeenten om weesfietsen structureel te verwijderen.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsbeleid in Limburg
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
CENTRUM FIETSDIEFSTAL Guus Wesselink Directeur 4 oktober 2012.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Landschap beschermen en ontwikkelen
1 14 februari 2007Themabijeenkomst hoogwater Taskforce Management Overstromingen Liz van Duin Agendacommissie TMO/ Hoogheemraadschap van Rijnland.
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
Samen Sterk in het Buitengebied Verkenning regio Midden en West Rob Segers Provincie Noord-Brabant 3 december Samen Sterk in het Buitengebied.
Presentatie Namens de werkgroep: Peter Budel Utrecht
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Handelingsgericht werken
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De stille kracht van ouderen Wilbert van den Bosch
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Verbeterpunten voor Pleegzorg
Zorg voor de jeugd, het Utreg’s verhaal. Commissie Jeugd UHV 5-6 actieve leden weinig verloop zo’n tien jaar actief.
Vastgoedforum, DeNieuweStad Presentatie
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
PROJECT Natuurtuin bij een woon- en zorgcentrum
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Gezondheid & de Omgevingswet
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
SNEAK PREVIEW: ‘Verdichten in een gezonde stad’
Private Kwaliteitborging
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Transcript van de presentatie:

Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations

1.Wat is een weesfiets? 2.Waarom een weesfietsenaanpak? 3.Opdracht Weesfietsenteam 4.Ervaringen bij gemeenten 5.Kansen voor een regionale weesfietsenaanpak 2 Opbouw

1. Wat is een weesfiets? Gebruiksklare fietsen die in de openbare ruimte gestald zijn, maar al langere tijd niet meer gebruikt zijn 20% van de gestalde fietsen zijn weesfietsen Verwijderen van weesfietsen moet in de APV geregeld zijn Handhaving richt zich op fietswrakken, fout gestalde fietsen én steeds vaker ook op weesfietsen 3

De praktijk van de weesfietsenaanpak 4 Maximale stallingsduur APV Maximale stallingsduur APV €

2. Waarom een weesfietsenaanpak? CAPACITEITSTEKORT Capaciteitstekort & VERROMMELING Capaciteitstekort & Verrommeling & FIETSENDIEFSTAL Capaciteitstekort & Verrommeling & Fietsendiefstal & VANDALISME Capaciteitstekort & Verrommeling & Fietsendiefstal & Vandalisme & SOCIALE VEILIGHEID Capaciteitstekort & Verrommeling & Fietsendiefstal & Vandalisme & Sociale veiligheid & BEREIKBAARHEID Capaciteitstekort & Verrommeling & Fietsendiefstal & Vandalisme & Sociale veiligheid & Bereikbaarheid & GEZONDHEID 5

3. Opdracht Weesfietsenteam Doel: Maximale benutting fietsenstallingcapaciteit Ondersteuning gemeenten Resultaten: Implementatie weesfietsenaanpak Zichtbaar & structueel Olievlekwerking Ontsluiten kennis en middelen 6

Ondersteuning Weesfietsenteam Fietsbeleid vastgesteldBestuurlijk draagvlak geborgdProjectorganisatie ingerichtBestuurlijke opdracht verkregenWeesfietsenaanpak uitgewerktStructurele aanpak verzekerd 7 Procesondersteuning & Inhoudelijke expertise & Kennis en middelen Procesondersteuning & Inhoudelijke expertise & Kennis en middelen GemeenteWeesfietsenteam

Gemeenten waar het Weesfietsenteam actief is 8 1. Hoorn 2. Haarlem 3. Haarlemmermeer 4. Schiedam 5. Woerden 6. Middelburg 7. Roosendaal 8. Dordrecht 9. Zaltbommel 10. Enschede 11. Deventer 12. Eindhoven 13. Sittard-Geleen 14. Heerlen 15. Maastricht 16. Utrecht 17. Harderwijk 18. Oisterwijk Vervallen: Alkmaar, Breda, Gouda, Amersfoort, Heerhugowaard Stadsgewest Haaglanden

4. Ervaringen bij gemeenten (1) Taak- en rolverdeling NS, ProRail en Gemeenten niet altijd duidelijk “Waarom zouden wij iets doen, NS doet het toch?” Belangrijkste startvoorwaarden o Bestuurlijk draagvlak o Sterke gemeentelijke projectleider Er is weinig budget beschikbaar voor handhaving en toezicht Belang weesfietsenaanpak wordt onderkend, krijgt nog weinig prioriteit, maar ‘scoort’ wel goed 9

Ervaringen bij gemeenten (2) Processen bij gemeenten lopen traag o Uitvoering en formulering fietsbeleid is versnipperd georganiseerd o Weesfietsenaanpak is één van de vele taken De inhoud is niet ingewikkeld, het proces door de vele betrokkenen des te meer Het Fietsdepot neemt in de aanpak een belangrijke positie in 10

Weesfietsenteam werkt nauw samen met het Centrum Fietsdiefstal Het Centrum Fietsendiefstal informeert, activeert en ondersteunt (lokale) partijen met betrekking tot de aanpak van fietsdiefstal Het Centrum Fietsdiefstal ondersteunt gemeenten bij het opzetten van een Fietsdepot 11

5. Fietsdepot biedt kansen voor een regionale weesfietsenaanpak 12

Voordelen van een regionale weesfietsenaanpak Synergie door: Kostenbesparing (communicatie, inkoop, depot) Structurele aanpak door meer kritische massa Gedeelde infrastructuur (het Fietsdepot) Beperkte uitbreiding van bestaande handhavingactiviteiten 13

Discussiepunten Een weesfietsenaanpak bij stations is hard nodig. Het Rijk moet voorwaarden stellen aan de cofinanciering bij de aanleg van fietsenstallingen, zodat gemeenten zonder weesfietsenaanpak hiermee ook aan de slag gaan. Een regionale handhavingsaanpak rondom een (regionaal) fietsdepot is voor veel gemeenten de enige manier om een weesfietsenaanpak van de grond te krijgen. 14

15