Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek : Er zijn te weinig leerkrachten. Men zegt dat er ook te weinig goéde zijn. Dat er wat schort aan de instroom. Dat wie leraar wordt, het niet altijd blijft.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Opzet :excellente leerkrachten aantrekken en behouden Duur :anderhalf jaar Werkwijze : ● kabinet/departementvs. GO! en koepels vs. vakbonden (apart) ● geen taboes ● absolute discretie ● symposium
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Geplande thema’s op de agenda : beginnende leraar (september - december 2010) zij-instromers (januari - maart 2011) inzetbaarheid (april - juni 2011) aantrekkelijker maken van de loopbaan (september - december 2011) loopbaaneinde (januari - april 2012) competentieontwikkeling (mei - december 2012)
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Die thema’s werden door de Raad van het GO! behandeld op : 28 januari april juli 2011
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs … wat heeft geresulteerd in : DE LOOPBAAN IN HET ONDERWIJS een vooruitblik naar
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs
Late voorjaar 2011 : Loopbaandebat : doelstellingen en principes (nota met inhoudelijk kader) : Besturen en directeurs zijn professionele werkgevers Leraren maken deel uit van een multidisciplinair team De overheid creëert een kader met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden (vergelijkbaar met dat van andere hooggeschoolde professionals)
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Leraren zijn excellent opgeleid (besproken) Overheid, scholen en leraren investeren continu in competentie- ontwikkeling (besproken)
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs
12 maart 2012: discussietekst loopbaan pact politieke meerderheid neemt heft in handen bespreking op kabinet 22 maart 2012 (overheid-GO!)
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs
Summier herwerkte discussietekst: ‘gelekt’ eind 2012 ! parlement neemt initiatief hoorzittingen Commissie Onderwijs en Gelijke Kansen 17 januari januari februari 2013
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Thema loopbaanladder Junior-leraar : voltijdse opdracht benoeming na 3 jaar Leraar Expert-leraar Elke trap heeft een eigen salarisschaal
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Thema jaaropdracht : kernopdracht competentieontwikkeling instellingsgebonden taken en opdrachten Variabel volume voor elk van de deelopdrachten
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Thema associatie : schaalgrootte niveau-overschrijdend niet noodzakelijk regionaal pedagogisch project per associatie één officieel net
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Thema inzetbaarheid : instelling (in principe): op basis van bekwaamheidsbewijzen aanvulling via test/bijscholing andere instelling van de associatie, ev. na omscholing, op basis van personeelsplan ontslag (junior) of outplacement
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Thema lerarenopleiding: kwalificatieniveau ? duur ? wie ?
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Toekomst: ??
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Werk aan de winkel voor het GO!: Alle geledingen hierbij belangrijk ! Diverse GO!2020-projecten werken rond items van het loopbaandebat/loopbaanpact of houden er verband mee Input vanuit ons onderwijsveld noodzakelijk!
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Stellingen: De huidige scholengemeenschappen zijn veel te klein; professioneel en beleidsmatig werken kan enkel in grotere niveau-overstijgende entiteiten! De leerlingen begrijpen de leerkracht niet meer; de leerkracht begrijpt de leerlingen niet meer. Een betere en andere lerarenopleiding hebben we nodig! Jonge leerkrachten? In het (school)bad en zwemmen! Geen gepamper!
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs En Succes !