Workshop teamvorming en leiderschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

situationeel leiderschap
Succesfactoren van teamcoaching
Professioneel sturen.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Aanpak voor een top team
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Thema 9 Begeleidingsstijlen
Situationeel begeleiden
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Team-Ontwikkelings-Model
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Leiderschap: een belangrijk ondersteunend begrip binnen HRM
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Praktische Organisatiepsychologie
De competente projectleider
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Hoofdstuk 7 - Style Verschillende invalshoeken (o.a. stijl van leidinggeven) autocratisch (autoritair) leiderschap democratisch leiderschap participatief.
Leidinggeven en coachen
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
Coachen 2 november 2010.
Onthaal Nieuwe gouwers Verbond Gouw.
De verschillende stijlen
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
GROEPSDYNAMICA voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen
Een theoretische verkenning
Workshop alumnidag 5 november 2014
Projectmanagement BLOK C
Team POWER © Michael Makowski P O W E R. Oriëntatie  © Michael Makowski Team Power.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
2) De nieuwe dokter Wanneer u als arts nieuwe ideeën wil opzetten of vormgeven wordt u snel geconfronteerd met allerlei regels en hindernissen rond financiering.
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
LEIDERSCHAP Jorieke Kamp Kees in ’t Veld. AAN DE LEIDING Laat dát maar aan mij over!
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Participerend Leiderschap
ZESC – Situationeel leiderschap
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Hoofdstuk 3: Leiderschapsstijlen
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Veiligheidsprogramma’s toen…
Leiderschapsontwikkeling
Overzicht gedragingen per competentie
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Workshop teamvorming en leiderschap 14 april 2010 workshop teamvorming en leiderschap

workshop teamvorming en leiderschap groepsontwikkeling relatiegericht gedrag Team Intern gericht Wij gevoel Normen en presteren Groep Subgroepjes Stormen en normen   Team extern gericht Los Zand Individuen Vormen taakgericht gedrag 14 april 2010 workshop teamvorming en leiderschap

Manager en teamvorming relatiegericht gedrag ` Gesloten Team Wij gevoel Intern gericht Doen: Onderhouden van de goede sfeer extern uitwisselen van projectleden (expertisefunctie) Stimuleren communicatie met klant Groep Subgroepjes Stimuleren team door: procesgerichte maatregelen o.a. stimuleren van onderlinge feed-back Opengooien van discussies   Open Team extern gericht Los Zand Individuen Stimuleren groep door: kennismaken neuzen één kant op door gezamenlijk doel te stellen/formuleren (inhoud) En eens worden over de te volgen procedures (bijv. deadlines en taakverdeling ) en doelstelling (inhoud) taakgericht gedrag 14 april 2010 workshop teamvorming en leiderschap

workshop teamvorming en leiderschap 14 april 2010 workshop teamvorming en leiderschap

3 rollen projectmanager consul leider manager Projectmanager 14 april 2010 workshop teamvorming en leiderschap

Eigenschappen Projectmanager het lef hebben zich als leider te gedragen taakgericht kunnen werken (een project is om een taak uit te voeren) goede communicatieve vaardigheden bezitten enthousiast anderen kunnen motiveren om kunnen gaan met conflicten hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden (helicopterview) vooruit kunnen denken pro-actief zijn kunnen onderhandelen, bijvoorbeeld met de opdrachtgever kunnen omgaan met onzekerheden kunnen organiseren en delegeren. Niet in detail bespreken Verwijzen naar boek pg 39 Evt vragen volgende week stellen Conclusie schaap met 5 poten NB projectleider hoeft niet altijd inhoudelij deskundig te zijn, zeker niet bij grote complexe projecten. 14 april 2010 workshop teamvorming en leiderschap

workshop teamvorming en leiderschap Leiderschapsmodel Hersey & Blanchard (1977)  relatiegericht gedrag  S3 Ondersteunen/coachen S2 Begeleiden/overtuigen   S4 Delegeren S1 Instrueren  taakgericht gedrag  Leiderschapsstijl (S) S1: Hoog taakgericht Laag relatiegericht S2: Hoog taakgericht Hoog relatiegericht S3: Laag taakgericht Hoog relatiegericht S4: Laag taakgericht Laag relatiegericht Taakvolwassenheid van de medewerker T1: Persoon is onbekwaam, niet bereid of onzeker T2: Persoon is laag bekwaam, bereid of gemotiveerd T3: Persoon is bekwaam, niet bereid of onzeker T4: Persoon is hoog bekwaam, bereid of gemotiveerd 14 april 2010 workshop teamvorming en leiderschap

workshop teamvorming en leiderschap prioriteit Inhoud Procedures Proces knelpunten in het proces hebben voorrang 14 april 2010 workshop teamvorming en leiderschap